home Tehnologie & Inovație, Transport Impactul vehiculelor autonome asupra orașelor

Impactul vehiculelor autonome asupra orașelor

Să ai o mașină era, până nu demult, un mod de a-ți arăta statutul social sau de a-ți exprima identitatea personală. Însă generația tânără de astăzi este mult mai puțin interesată de mașini. Ei văd mobilitatea ca pe un serviciu, iar ei sunt utilizatorii. Odată cu mașinile, și condusul devine din ce în ce mai puțin popular.

Apar din ce în ce mai multe încercări de a introduce vechiculele autonome pe șosele – de exemplu, Uber a introdus primele mașini ce se conduc singure în Pittsburgh, Volvo testează automobile cu intervenție minimă din partea șoferului în Noua Zeelandă, iar Amsterdam încearcă autobuzele fără șofer.

Dar ce înseamnă toate astea pentru administratorii orașelor, și cum vor evolua orașele?

Introducerea autoturismelor autonome ar putea avea un impact major asupra orașelor din țările aflate în dezvoltare, sărind peste decenii întregi de politici de transport nesustenabile. Aceste regiuni au adesea mai puține mașini, așa că o bază a noului sistem de transport ar putea fi sharing-ul de mașini autonome, ceea ce ar putea îmbunătăți mobilitatea, coeziunea socială, nivelul de poluare, utilizarea spațiului și urbanizarea.

Orașele vor trebui să ia în considerarea posibilitatea ca numărul de autoturisme private să scadă, ceea ce ar putea rezulta într-o pierdere de finanțe publice din cauza colectării reduse de taxe pe autoturisme și acordării de mai puține amenzi.

Mașinile personale ocupă foarte mult spațiu în orașe, dar introducerea mașinilor autonome ar putea duce la o schimbare majoră în ceea ce privește parcările.

Rute speciale?

Municipalitățile trebuie să se gândească la modul în care aceste vehicule vor fi integrate pe șosele și cum vor interacționa cu mașinile obișnuite. Deși cu siguranță vor exista diferențe între orașe, de la a permite autoturismelor autonome să folosească aceleași rute la crearea de benzi speciale, „este nevoie de niște consistență în reglementare”, spune Kathryn Urquhart de la Low Emission Vehicles, C40 Cities.

De exemplu, Oslo plănuiește să interzică accesul mașinilor private în centrul orașului – ar putea să introducă vehicule autonome pentru a înlocui transportul în zonă, mai ales transportul public. Alte orașe ar putea să facă la fel, dar metodele alese vor fi cu siguranță variate.

Teama de bug-uri și hackeri

Erorile tehnice ar putea cauza tot felul de probleme, de la incidente minore la accidente fatale. Dezvoltatorii de software vor avea capacitatea să rezolve cele mai multe probleme destul de rapid, însă rămân valabile îngrijorările în legătură cu posibilele intervenții din partea infractorilor sau teroriștilor.

Experții spun că deși pare că ar exista mult mai multe oportunități pentru ca hackerii să intre în sisteme, există și un nivel foarte ridicat de securitate pe vehiculele autonome și acestea sunt programate să intre automat într-un safe mode sau să se oprească dacă detectează orice fel de amenințare.

Problema este că dacă persoana aflată în mașină nu are responsabilitate deplină, este foarte probabil ca aceasta să nu poată reacționa suficient de repede dacă trebuie să preia controlul de la pilotul automat, iar acele secunde de confuzie pot fi periculoase.

Un sondaj State Farm a arătat că oamenii se așteaptă să poată face tot felul de lucruri în timp ce pilotul automat este pornit, cum ar fi să mănânce, să citească sau să se uite la filme.

În orașe sau între orașe?

Nu toată lumea e de acord că vehiculele autonome sunt o soluție realistă pentru mobilitatea urbană – unii experți sunt de părere că ar fi mai utile pentru călătoriile inter-urbane.

Dave Marples de la Technolution BV crede că șoferii vor folosi modul manual pentru a naviga prin orașe, unde condusul este mai complex, și vor folosi modul automat pe autostrăzi.

Automobilele autonome vor întrerupe cu siguranță ritmul normal al traficului urban, iar autoritățile sunt nevoite să se pregătească pentru provocări prin dezvoltarea de planuri pe termen lung, fie că acestea implică o regândire totală a sistemului de tranzit sau implementarea unor schimbări în paralel cu infrastructura existentă.

Citeste si:

Autobuzele: democrație în mișcare Într-o conferinţǎ inspiraţionalǎ TED, Enrique Peñalosa, primarul orașului Bogota între 1998 și 2001, reales pentu un nou mandat in 2015, expune ideea ...
Singapore, modelul de sustenabilitate al Asiei Într-o lume în care procesul de urbanizare e din ce în ce mai amplu - ONU estimează că în jur de 70% din populația lumii va locui în zone urbane în 20...
Tehnologiile esențiale ale unui oraș inteligent Un oraș inteligent este un loc în care diferite componente sunt conectate folosind tehnologii și senzori din categoria Internet of Things (IoT) pentru...
Traficul de coșmar din Cluj: care sunt soluțiile?... Clujul este astăzi un mare centru universitar, cultural, științific și religios, generând o puternică atracție turistică. Orașul surprinde plăcut numă...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *