home Transport Traficul de coșmar din Cluj: care sunt soluțiile?

Traficul de coșmar din Cluj: care sunt soluțiile?

Clujul este astăzi un mare centru universitar, cultural, științific și religios, generând o puternică atracție turistică. Orașul surprinde plăcut numărul mare de vizitatori anual, prin variatele sale obiective.

Clujul nu atrage doar turiștii din interiorul țării, ci și pe cei din străinătate. Calitatea vieții din Cluj o întrece pe cea din Paris sau New York.

În luna mai a anului curent, Banca Mondială a afirmat că peste 15% din români s-ar muta la Cluj. Acest lucru este îmbucurător, însă și îngrijorător pentru membrii administrației orașului.

Mai mult, în Cluj sunt peste 55.000 de studenți, și marea majoritate stau în căminele studențești de pe raza orașului, pe când populația permamentă a Clujului este de 325.000 de oameni (conform datelor din anul 2011).

Odată cu venirea studenților la începutul anului universitar sau după sărbători, traficul în oraș se transformă într-un coșmar.

Clujul trebuie să se confrunte cu problema ”traficului constant” – din fericire, există soluții pentru a o combate. Iată câteva dintre ele:

Benzile reversibile de circulație

La prima vedere, benzile reversibile nu au un rol major în ameliorarea traficului în oraș, însă dacă vorbim despre ”ora de vârf” a traficului, aceste benzi sunt foarte utile pentru reducerea traficului în oraș, mai ales când nu există posibilitatea de a lărgi strada.

În funcție de oră, o parte din drum își schimbă sensul de circulație. Astfel, un sens de mers își mărește capacitatea.

În unele țări ale lumii, pentru a asigura securitatea maximă pe drumurile reversibile, dimineața se pun garduri speciale care separă benzile cu sensuri diferite. În orele mai puțin aglomerate, aceste garduri se scot. 

Monitorizarea activă a traficului

Multe orașe folosesc un sistem inteligent de reglare a circulației care supraveghează mersul autovehiculelor cu ajutorul unor senzori.

Sistemul nu supraveghează fiecare automobil în parte, ci doar viteza medie a traficului. Pe baza acestei informații, semafoarele lucrează mai eficient pentru a accelera circulația.

De asemenea, sistemul de supraveghere poate genera mesaje informative pentru șoferi, care apar pe tablouri special instalate pentru acest scop.

Tablourile de acest gen sunt foarte folositoare dimineața și seara, în ”orele de vârf” a traficului. Pe ecrane apar de obicei informațiile privind traficul, viteza medie a circulației, accidentele, pericole posibile, etc.

Șoferii care văd astfel de mesaje pot să ia decizia de a ocoli strada respectivă, ceea ce ajută la scăderea aglomerației.

Coordonarea semafoarelor

Această soluție este foarte actuală pentru drumurile cu sens unic unde se găsesc mai puține intersecții. Semafoarele sunt setate în așa fel în cât asigură ”valul verde” pentru mașini.

De asemenea, pe toată lungimea drumului sunt instalați senzori de mișcare. Ei iau în calcul viteza medie a fluxului de transport și semafoarele automate își schimbă regimul de lucru.

Pentru maximă eficiență, aceeași procedură se aplică și pentru strada paralelă cu sensul opus. În așa fel se sincronizează toate semafoarele pentru a asigura fluxul uniform care ar preveni formarea traficului excesiv.

Setarea semafoarelor în acest fel ajută la creșterea vitezei cu 20% și la reducerea timpului petrecut în trafic cu 20-30%.

Clujul este unul dintre orașele din România care se confruntă cu cea mai mare creștere anuală a traficului, însă probleme asemănătoare există în multe alte orașe – Bucureștiul este și el cunoscut pentru aglomerația din trafic, fiind chiar cel mai aglomerat oraș din Europa.

Ideile de mai sus pot fi aplicate, bineînțeles, și în alte orașe, împreună cu îmbunătățirea serviciilor de transport în comun și crearea unor rețele de piste pentru biciclete pe care se poate circula în siguranță.

Biciclete și Transportul în comun

UrbanizeHub promovează folosirea bicicletei și a transportului în comun ca mijloace de deplasare în oraș. Pe lângǎ transportul în comun, un aspect care diferenţiazǎ orașele avansate de cele înapoiate nu este calitatea autostrǎzilor sau a metroului, ci cea a trotuarelor. Primarul orașului Bogota scoate în evidenţǎ, importanţa bicicletelor și a benzilor pentru ciclism, afirmând cǎ un cetǎţean care circulǎ cu o bicicletǎ de 30 de dolari este la fel de important ca unul cu o mașinǎ de 30 de mii de dolari.

Timișoara Sustenabilă este un proiect născut din Comunitatea UrbanizeHub și deși este la început de drum, acesta a făcut pași importanți în orașul de pe Bega.

O țară dezvoltată nu este un loc în care cei săraci au mașini, ci un loc unde cei bogați folosesc transportul în comun.

Citeste si:

Sustainable Timișoara: soluții inteligente pentru ... Timișoara s-ar putea folosi de noile tehnologii pentru parcare, ceea ce ar îmbunătăți calitatea vieții locuitorilor și ar reduce nivelul poluării. Or...
Impactul vehiculelor autonome asupra orașelor Să ai o mașină era, până nu demult, un mod de a-ți arăta statutul social sau de a-ți exprima identitatea personală. Însă generația tânără de astăzi es...
Primul mijloc de transport public din lume ghidat ... Demarat în China de către compania de transport feroviar CRRC, proiectul ART - Autonomous Rail Transit lansează primul mijloc de transport public auto...
Singapore, modelul de sustenabilitate al Asiei Într-o lume în care procesul de urbanizare e din ce în ce mai amplu - ONU estimează că în jur de 70% din populația lumii va locui în zone urbane în 20...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *