home Transport Primul mijloc de transport public din lume ghidat de linii virtuale

Primul mijloc de transport public din lume ghidat de linii virtuale

Demarat în China de către compania de transport feroviar CRRC, proiectul ART – Autonomous Rail Transit lansează primul mijloc de transport public autonom, construit în parametri eco-friendly, care se deplasează fără șine, doar prin intermediul electricității și a liniilor de tranzit virtuale.

Tehnologia autonomă a vehiculelor este un concept relativ proaspăt, explorat în prezent de la bazele sale și născut din nevoia de armonizare a modalităților de satisfacere a nevoilor cu implicațiile induse de digitalizare.

Recent, compania de transport feroviar CRRC din China a conceput și lansat un tren care rulează autonom pe șosea, fără a avea nevoie de șine. Este primul tren din lume care utilizează linii virutale, punctate pe drum pentru tranzit.

Tehnologia a fost denumită ART – Autonomous Rail Transit, iar autovehiculul este cunoscut sub denumirea „SMART Bus”. Smart Bus-ul este o garnitură lungă de 30 de metri, acționată electric și dotată cu senzori care urmăresc șinele virtuale de pe șosea, adaptându-se la mediul înconjurător și diversele situații care apar în timp real.

tren autonom

Avantajele unui astfel de autovehicul autonom sunt legate de comunicarea inteligentă dintre semnale și controlul asupra acordării de prioritate, tracțiunea autonomă, sistemul de direcție cu mai multe axe, inexistența limitării fizice a traiectoriei, permițându-se astfel operațiuni flexibile și bineînțeles, nu în ultimul rând, un cost redus de construcție tip eco-friendly.

Transportul public automatizat nu poluează și se preconizează că va reduce congestionarea traficului în orașele foarte populate din China. Se așteaptă ca ART și SMART Bus să fie puse în aplicare în Zhuzhou până în anul 2018.

Deoarece este un autovehicul autonom, electric, rolul sistemului de propulsie este jucat de baterii. Autobuzul inteligent este dotat cu baterii cu titanat de litiu și există un dispozitiv de încărcare cu bliț care îi permite să acopere mai mult de 25 km după doar 10 minute de încărcare.

Cu o încărcare completă, vehiculul poate acoperi până la 40 km. În ceea ce privește viteza maximă, acul de pe vitezometrul trenului autonom poate ajunge în jur de 70 km/h.

În ceea ce privește construcția, costurile la care se ridică o astfel de proiectare sunt minimalizate comparativ cu sumele alocate construcției unui kilometru de metrou – este nevoie de 400-700 de milioane de yuani, adică de 58-102 milioane USD pentru a construi un kilometru de metrou, în timp ce tramvaiele electrice transportă un cost de dezvoltare de aproximativ 150-200 milioane de yuani pe km.

Tehnologia de transport public ART ar costa așadar o cincime din cât costă metroul convențional. Potrivit rapoartelor, un vehicul ART cu lungime standard poate fi construit cu doar 15 milioane de yuani, adică 2.2 milioane USD sau chiar mai puțin.

Smart Bus-ul hibrid dezvoltat de cei de la CRRC se asemănă atât cu un autobuz, cât și cu un tren, dar și cu un tramvai. Dimensiunile sale sunt de 3,4 metri înălțime, 2,65 metri lățime și 31,64 metri lungime.

În plus, are o lățime sigură a canalului de 3,83 metri și o rază minimă de întoarcere de 15 metri, ceea ce conferă flexibilitate mișcărilor sale, în special în timp ce se rotește.

smart bus

Un aspect important al designului său este acela că structura caroseriei acestui autobuz inteligent este considerată a avea o durată lungă de viață de 25+ ani, ceea ce implică viabilitate economică.

În interior există spațiu amplu, cu o capacitate de transport de 307 pasageri. O caracteristică unică a vehiculului este faptul că vagoanele sale sunt detașabile, oferind astfel flexibilitatea de a adăuga sau elimina cărucioare conform cerințelor. În plus, există scaune pentru copii și pentru mame, împreună cu un spațiu adecvat pentru pasagerii cu deficiențe locomotorii.

La fel ca orice alt autovehicul autonom, acesta prezintă o gamă variată a funcționalității avansate, reducând eforturile manuale din partea șoferului.

Aceste funcții includ:

  • sistemul de avertizare privind plecarea din banda rulantă – sistemul ajută la ghidarea vehiculului pentru a continua deplasarea pe pista lui și avertizează ori de câte ori se îndepărtează de pe bandă;
  • oglinda retrovizoare electronică – reglabile electric, cu o vedere mai clară și echipată de asemenea cu tehnologie auto-dimming pentru a reduce strălucirea;
  • sistemul de avertizare în caz de coliziune – avertizarea coliziunii ajută șoferul să mențină o distanță sigură cu alte vehicule pe șosea, iar ori de câte ori proximitatea se reduce, este semnalat un indicator;
  • autorizația pentru modificarea rutei – echipamentul de navigație poate analiza traseul pe care se deplasează și poate fi redirecționat către o altă rută pentru a evita congestionarea traficului.

 

Dacă lucrurile contiună conform planurilor, această soluție pentru transportul public ar putea avea un mare succes în următorii ani.

Având în vedere costul redus al dezvoltării și capacitatea mare de transport, congestia rutieră a Chinei poate fi redusă semnificativ. În plus, vehiculul nu este numai prietenos cu mediul, ci poate și să suporte diferite tipuri de condiții meteorologice.

transport autonom

Autor: Paula Ardelean

Sursa: www.engineersgarage.com

Foto: Inhabitat, Boredpanda, Youtube




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.