home Proiecte & Orașe, Tehnologie & Inovație, Transport Proiecte SMART pentru Cluj, Oradea și Timișoara

Proiecte SMART pentru Cluj, Oradea și Timișoara

Proiectele pentru dezvoltarea urbană integrată sunt tot mai prezente în orașele din vestul României. Actorii locali din Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara au înțeles că prin deschidere, pro-activitate și colaborare, ritmul de transformare va fi accelerat.

Sinergia actorilor implicați în dezvoltarea unui oraș este o tendință tot mai prezentă în comunitățile din regiunea vestică, iar săptămâna aceasta am fost martorii câtorva exemple de bună practică, pentru România:

Cluj-Napoca – prima Divizie de Inovare Urbană din Europa de Est și prima arteră smart din România

Prima Divizie de Inovare Urbană din Estul Europei va fi înființată la Cluj-Napoca, având ca puncte de referință modelele existente în Boston, Pittsburgh, Dublin sau Barcelona. Divizia de Inovare Urbană își va concentra activitatea pe cercetarea, experimentarea și prototiparea soluțiilor SMART, în domeniile mobilitate urbană, locuire și locuri de muncă.

În colaborare cu Centrul de Inovare și Imaginație Civică al Primăriei și prin implicarea actorilor strategici ai orașului: mediul academic, clustere de tehnologie și afaceri, societate civilă și mediul cultural, Divizia își propune să colecteze și să analizeze date, aplicând scenarii experimentale de lucru, care vizează modelarea comportamentului social.

De asemenea Consiliul Local a votat pentru o investiție de aproape un milion și jumătate de euro pentru amenajarea primei străzi SMART din România. Cum va arăta aceasta? 

  • Iluminat public prin tehnologie LED și sistem de telegestiune;
  • Stâlpi de iluminat cu wifi integrat;
  • Bănci cu prize USB;
  • Sistem automat de irigare pentru arbori, prevăzut cu senzori de umiditate;
  • Stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice.

Oradea – coridoare pentru mobilitate urbană, autobuze hibrid, parcări de tip Park and Ride și regenerare urbană

Primăria municipiului Oradea aduce în prim plan proiecte strategice pentru dezvoltarea urbană inteligentă și sustenabilă, obținând finanțare europeană ce se ridică la peste 80 de milioane de euro. Soluțiile inovative ce urmează să fie implementate, vizează:

  • construirea pasajelor subterane;
  • dezvoltarea și prioritizarea transportului public;
  • extinderea rețelei liniilor de tramvai;
  • achiziționarea de autobuze hibrid și tramvaie;
  • înființarea parcărilor de tip Park and Ride;
  • proiecte de regenerare urbană pentru comunitățile defavorizate.

 

Timișoara – maparea infrastructurii velo

Verde pentru biciclete a inventariat starea pistelor de biciclete și a realizat studiul infrastructurii velo din Timișoara, măsurând:

  • calitatea pistelor;
  • gradul de conectivitate;
  • spațiul de siguranță;
  • prezența mobilierului urban;
  • lățimea pistelor;
  • marcajele curente.

Punctajele pentru evaluarea pistelor au fost acordate în baza unor standarde internaționale, iar fiecare pistă a primit câte o notă, în baza unui barem. Astfel, cele 93 de piste situate pe o lungime totală de 106km vor putea fi analizate și urmează să fie propuse integrate pentru îmbunătățirea infrastructurii velo existente.

Dacă Oradea se mișcă foarte bine la nivel de eficiență administrativă, (vezi Topul celor mai eficiente orașe din România, realizat de UrbanizeHub) Timișoara și Cluj se bucură de acel eco-sistem efervescent care se formează între universitate, companii private și societate civilă.

Cum sugera nu demult unul dintre experții pe care i-am intervievat :

Participarea comunității în luarea deciziilor la nivel local nu este un moft sau o chestiune de marketing. Implicarea comunității oferă managerilor locali inteligenți acces la resurse imense de energie și expertiză. Nimeni nu pierde acolo unde administrația și comunitatea lucrează împreună (sau cel putin nu se încurcă reciproc). 

Universitatea este o mină de aur pentru comunitățile moderne pentru că oferă ceea ce este cel mai important astăzi: populație educată, capabilă să dezvolte medii locale diversificate și sănătoase.

Este foarte important ca administrația și comunitatea să dezvolte un parteneriat real și să încerce să structureze împreună o proiecție realistă a unui viitor dezirabil. Am văzut dorința de implicare/participare și expertiză locală importantă în toate comunitățile analizate (mici, medii, mari)….Implicarea produce în mod clar dezvoltare pentru că în toate comunitățile există surse de energie și expertiză. 

Surse utilizate: Centrul Cultural Clujean, Primăria Oradea,VpB, Adevărul, ZF, Pymnts

 

 

 

 

 

 

 

 

Citeste si:

Ciclismul sigur: Volvo Lifepaint Volvo le rǎspunde grijilor cicliștilor în privinţa siguranţei prin lansarea Volvo Lifepaint. Pentru cǎ ciclismul crește în popularitate ca mijloc de...
Timișoara devine creativă: Proiectul FABER pentru ... La începutul acestui an, un grup de 13 timișoreni au decis să își unească forțele, competențele și resursele financiare pentru a construi un nou proie...
Analiză: Cluj versus Timișoara Cluj și Timișoara sunt orașe magnet, ce se află într-o competiție benefică pentru cetățenii lor, dar și pentru economia României. Dacă Clujul are un P...
Orașele au început competiția pentru capital uman... Pentru prima datǎ în istorie, orașele adăpostesc mai mult de jumătate din populația globului. Orașele sunt apogeul și culminația civilizației, sunt ce...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *