home Orașe Verzi, Orașele Viitorului, Politici Urbane & Guvernanță, Proiecte & Orașe ADR Vest ajută orașele să devină motoare economice verzi

ADR Vest ajută orașele să devină motoare economice verzi

Viziunea fără plan rămâne un vis, motiv pentru care pe lângă strategii trebuie ca orașele să beneficieze de fonduri pentru a dezvolta proiecte pentru cetățeni. Despre oportunitățile de finanțare, în ce ar trebui să investească orașele și cum sunt susținute a vorbit Adrian Mariciuc, Director General Adjunct la Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest.

Pe exercițiul 2021-2027, România are la dispoziție 80 de miliarde de euro pentru a investi în proiecte care să contribuie la creșterea calității vieții pentru cetățeni. ADR Vest lucrează de 25 de ani pentru a dezvolta regiunea, începând de la investiții de 100 milioane de euro și ajungând în prezent la 1,2 miliarde doar prin POR Vest.

Prioritățile de investiție arată că orașele sunt adevăratele motoare economice și trebuie susținute pentru a se dezvolta. Cu excepția liniilor de finanțări pentru turism și educație, programul operațional regional se adresează comunităților urbane din regiune, celor 12 municipiii și 30 de orașe. 300 de milioane sunt destinați finanțării proiectelor private, 900 de milioane ajung către comunitățile urbane. Municipiul Timișoara vine cu o viziune de zonă urbană funcțională. Strategia integrată de dezvoltare și planul de mobilitate ies din area administrativ-teritorială a orașului, ceea ce demonstrează dorința de a lega parteneriate la nivel regional pentru dezvoltarea armonioasă a zonei funcționale. Este crucial ca orașele să înțeleagă importanța colaborării pentru a evita apariția unor probleme structurale ca supraaglomerarea, poluarea excesivă, depopularea anumitor orașe din cauza migrației către alte centre urbane sau dezvoltarea haotică din dorința de a răspunde unor nevoi pe termen scurt.

Din punctul nostru de vedere, ca finanțatori, ne dorim ca împreună cu autoritățile publice din Regiunea Vest și cu mediul privat să avem proiecte cât mai bune, cât mai de impact și care să rezolve probleme reale. Aș vrea să spun că tot ceea ce finanțăm se bazează pe o nevoie reală, identificată în piață, cu susținere din partea autorităților locale. Până în momentul de față am lansat opt ghiduri în consultare publică. Ele vizează domenii diferite, atât pentru zona publică și pentru cea privată. Este o primă măsură de capacitate administrativă. Încercăm să învățăm și să obișnuim beneficiarii cu noul program.

A doua măsură pe care aș menționa-o este un dialog față în față pe care l-am avut cu toate cele 42 de UAT-uri din regiune tocmai pentru a înțelege foarte bine cum stăm, care e nivelul de maturitate al ideilor pe care le avem, modul în care ele pot fi transpuse în proiecte și ulterior în rezultate concrete pentru comunitate. Considerăm că zona de capacitate administrativă este un exercițiu continuu și de aceea în cadrul agenției am dezvoltat o structură suport pentru beneficiari, o entitate care se poate uita peste proiectele oricărui beneficiar public din regiune și poate veni cu sugestii, cu idei tocmai pentru a îmbunătăți documentația respectivă

Ordonanța 88 este o premieră în România și prevede că din timp s-au pus resurse financiare pentru pregătirea documentațiilor tehnico-economice pentru următorul exercițiu. România începea cu o întârziere în zona de lansare de proiecte față de alte țări europene, ceea ce însemna că o lansare de proiecte nu putea fi întâmpinată cu un portofoliu consistent de proiecte care să asigure accesarea resurselor și să intre în implementare imediat.

Programul Regional Vest concentrează peste 30% dintre resurse pe zona de investiții verzi. Din păcate, suprafața verde per capita este sub media europeană care asigură o calitate a vieții decentă pentru cetățeni însă acest lucru poate fi reglat prin accesarea unor finanțări. Clădirile, cei mai mari poluatori ai unui oraș prin consumul energetic, trebuie să fie o prioritate pentru administrațiile care doresc să reînnoiască fondul locativ. La capitolul transport public, putem menționa ca exemple de succes reintroducerea tramvaiului în Reșița, reînnoirea flotei de tramvaie în Arad, primele tramvaie noi după 30 de ani care circulă prin Timișoara și 40 de autobuze electrice care sunt pe drum și 9 autobuze electrice care vor transporta cetățenii din Lugoj.

Noi ne dorim la nivelul Regiunii Vest ca beneficiarii noștri să depună proiecte la nivelul maxim de maturitate, respectiv proiect tehnic cu autorizație de construcție valabilă și eliberată la momentul depunerii. Acest lucru presupune un efort financiar consistent din partea autorității publice locale. Vrem să venim în întâmpinarea lor prin punerea la dispoziție a unor resurse din program în cadrul unui apel dedicat tocmai pentru a avea această maturitate la depunere.

Nu în ultimul rând, ne gândim la resursa umană pentru că aceste proiecte, cu scuzele de rigoare pentru domnii primari, nu pot fi implementate doar de ei. Dânșii au nevoie de echipe de proiect, au nevoie de oameni care să creadă la fel de mult ca și domniile lor în ideile pe care ajung să le implementeze. Prin urmare, încercăm să venim din program, repet, suntem în negociere cu Comisia Europeană pentru o astfel de măsură, să oferim un bonus echipelor de proiect care se pot ține de un calendar de implementare și de niște parametrii ai activității de implementare. Este un bonus legat de performanță. Ne interesează ca proiectele noastre să se termine la timp și să contribuie la îndeplinirea indicatorilor

Vă invităm să urmăriți pe larg discuția cu Adrian Mariciuc din cadrul UrbanTalks – Alianța Orașelor Verzi, în videoul de mai jos:

Această ediție de Urban Talks face parte din proiectul ”Soluții inovative pentru orașe verzi”, proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.