Transportul intermodal este considerat una dintre cele mai de amploare soluții de decongestionare a traficului pe viitor. Acesta este un serviciu ușor de utilizat, care ar putea să combată folosirea excesivă a automobilelor. Reprezintă un beneficiu nu doar pentru utilizatori, dar și pentru firmele de transporturi. În Europa este caracterizat, de operațiunile de transport combinat (feroviar/rutier/naval).
La nivel european există un proiect în desfășurare: Rețeaua trans-Europeană de transport TEN-T. Această rețea are ca obiectiv asigurarea libertății de mișcare a pasagerilor, dar și a mărfurilor și omogenizarea Europei. În cadrul acesteia sunt combinate toate modalitǎţile de transport, oamenii find cei care își aleg cel mai potrivit mod de transport pentru fiecare etapă a călătoriei lor.
Construirea acestei rețele poate avea un impact major asupra țărilor vizate, dar și a Europei în ansamblu. Va încuraja creșterea economică și socială, dar și dezvoltarea durabilă. Sunt vizate 30 de axe principale ce vor conecta: 37 de aeroporturi principale cu legături feroviare cu orașe mari, 83 de porturi cu legături feroviare și rutiere, 15.000 de km de linii de cale ferată modernizate pentru circulația de mare viteză (un minim de 200 km/oră).
România se poate încadra în trei dintre axele prioritare.
- Axa numărul șapte, care va lega: Patras/Igoumenitsa-Atena-Sofia-Budapesta pe cale rutieră.
- Axa numărul 22, pe cale feroviară, leagă: Atena-Sofia-Budapesta-Viena-Praga-Dresda/Nurnberg.
- Axa prioritară numărul 18, cale navigabilă interioară: Rin-Dunăre.
Finanțarea pentru fiecare coridor este asigurată de mecanismul „Conectarea Europei” (CEF), iar statele membre respective sunt obligate să alinieze politica națională în materie de investiții în infrastructură la prioritățile europene. Alte surse de finanțare și consolidare includ fondurile Europene structurale și de investiții și fondul European pentru investiții strategice.
Planurile de lucru de primă generație pentru fiecare coridor au fost prezentate în 2014, subliniind obiectivele exacte pentru fiecare coridor, în cadrul rețelei de bază TEN-T. Acesta este un proces continuu, care ține cont de evoluțiile actuale.
Importanţa transportului în Europa se aflǎ într-o creștere remarcabilǎ. Cheltuielile UE ar trebui reorientate în domeniul transportului, deoarece aici se oferă valoare adăugată maximă, pentru a crea o rețea centrală europeană puternică.
Surse: MAE, EuropeanCommission, MTGOV
Foto: ResearchGate, PageMag, RickSteves