Un oraș poluat, prăfuit, în care te îmbulzești în autobuze și nu poți merge pe trotuarele denivelate, te înrăiește și îți crește nivelul de stres. Un oraș în care oamenii nu strâng după căței și aruncă gunoaie pe jos te învață că e ok să faci și tu asta. Un oraș care pune pe primul loc mașinile, ignoră trecerile de pietoni și te obligă să mergi pe carosabil îți dă de înțeles că oamenii nu au prioritate.
Toate aceste “lecții” zilnice pun bazele educației noastre urbane (pe care o transmitem mai departe copiilor noștri), și duc la comportamente necivilizate în spațiul public. Ele trebuie corectate.
Cum putem face asta? Prin amenzi și educație civică, rețeta clasică de succes.
Nerespectarea obligațiilor legale trebuie sancționată prin amendă, iar alături de o informare proactivă și educație cetățenească, ele pot schimba mentalități pe termen lung. Prin campanii de informare, cetățenii încep să conștientizeze, să observe și chiar să participe activ în rezolvarea problemelor din spațiul civic.
Cele mai la îndemână instrumente alte autorităților de a informa corect cetățenii despre anumite reguli și sancțiuni legale sunt indicatoarele, panourile și afișajele din spațiile publice. Însă eficiența lor depinde de modul în care sunt realizate și implementate.
Realitatea este că aproape nimeni nu stă cu privirea, în medie, mai mult de 3 – 5 secunde pentru a citi un indicator. În teoria comunicării eficiente se știe clar că tindem să reținem doar 10% din ceea ce auzim și 20% din ceea ce citim. Procentul crește însă la 80% atunci când comunicarea este una vizuală și clară (imagini deci, și nu text).
„A picture is worth a thousand words. An image makes sense to everybody despite cultural, geographical, ethnic or language differences among people.”
Campaniile civice au scopul de a informa, convinge și mobiliza cetățeni să facă (sau să nu facă) un anumit lucru. De aceea este absolut necesar ca mesajele transmise să fie clare, concise și evidente, și comunicate constant către un număr cât mai mare de cetățeni.
Odată ce întâlnești aceleași mesaje peste tot în oraș, dar și în mediul online — cu atât le reții mai ușor. Dacă mesajele sunt și plăcute vizual, șansele de a se împământeni anumite reguli (deci și de a le respecta) cresc exponențial.
Știm, de la un simplu mesaj la a schimba comportamente e cale lungă. Dar repetăm: Amenzi + Educație civică = Love.
În alte orașe civilizate autoritățile sunt foarte active pe partea de informare și prevenție:
În București însă, educația civică nu pare a fi o prioritate. Din păcate panourile, indicatoarele, afișajele și îndemnurile civice din București (din locurile de joacă, din parcuri, din spațiile publice), conțin enorm de mult text, limbaj formal și prea puțină comunicare prin intermediul elementelor vizuale. Astfel, aproape nimeni nu le citește, ele fiind ignorate de cetățeni și deci, inutile. Mai mult, ele diferă de la sector la sector, lipsa de unitate a mesajelor (text și grafică) făcând astfel mai grea reținerea și recunoașterea lor.
Situația curentă – exemple din București:
Încurajăm autoritățile să insiste pe partea de aplicare a amenzilor, dar să profite și de eficiența mesajelor civice. Nici nu ar avea nevoie de un efort financiar mare pentru asta – există din fericire mai multe ONG-uri și inițiative civice care derulează diverse campanii de educație civică, cu care se pot asocia pentru producerea materialelor sau distribuția în online.
Lăsăm mai jos câteva campanii care motivează cetățenii să acționeze și să se responsabilizeze pentru a-și crea un mediu mai confortabil în afara casei (în jurul blocului, în parc, în drum spre birou). Fac asta informând cetățenii despre obligațiile legale și de bun simț, dar și atrăgând atenția asupra pericolelor la care ne supunem atunci când nu respectăm aceste reguli. Când oamenii primesc aceste informații în mod repetat, ajung să le înțeleagă și să introducă noile obiceiuri pozitive în viețile lor.
Cât despre fiecare dintre noi – haideți să nu mai fim “prea obosiți” să înțelegem că sunt lucruri care depind de noi toți, ca cetățeni, astfel încât acest oraș să fie unul în care putem să creștem sănătos, atât noi, cât și viitoarele generații. Și să continuăm să atragem atenția celor care uită regulile de bun simț.
Articol pe care ni l-a trimis Dana Ostacie de la Grow Up Romania
Cover Photo: Grow Up Romania