Poluarea cauzată de traficul auto este o problemă cu care se confruntă foarte multe comunități urbane, în special zonele metropolitane. Eliminarea acestei surse de poluare se lovește de cele mai multe ori de refuzul oamenilor de a renunța la mașina personală, această opunere fiind cauzată și de lipsa unor alternative reale. Area Metropolitana de Barcelona a reușit să creeze cea mai mare Zonă cu Emisii Reduse din Europa, de 95 km2, și a convins cetățenii să renunțe la mașinile cu norme mari de poluare.
Cum funcționează Zona cu Emisii Reduse?
Proiectul Zonei cu Emisii Reduse a pornit de la nevoia de a oferi aer curat cetățenilor. 70% din populația Barcelonei este expusă la un nivel de NO2 mai mare decât se recomandă. Aproximativ 50% din aceste emisii sunt cauzate de transport, dar în cartiere cu densitate mai mare se ajunge chiar la un nivel de 70-80%. Uniunea Europeană a setat limite pentru calitatea aerului care nu au fost întâlnite. așa că în 2017 a fost creat un plan pentru combaterea poluării în zona metropolitană unde au fost create și aceste Low Emission Zones. După un întreg proces de discuții cu municipiile, zona de 95 km2 care cuprinde 5 municipii a fost introdusă în 2020. Este cea mai mare Low Emission Zone din Europa.
De la 7.00 la 20.00, vehiculele care nu au eticheta Directoratului General de Trafic nu pot circula în aceste zone. Eticheta este acordată automobilelor care au norme de poluare reduse, excepție făcând ambulanțele, mașinile pentru servicii de siguranță și cele deținute de persoane cu venituri mici care depind de automobil pentru a merge la muncă. Turiștii trebuie să înregistreze mașina pe website pentru a putea intra zonă deoarece nu au acele etichete specifice Barcelonei Metropolitane. O altă excepție este faptul că timp de 24 de zile pe an se poate circula indiferent de norma de poluare prin Zona cu Emisii Reduse fără ca șoferii să fie penalizați.
Sunt 120 de camere de supraveghere care funcționează în Zona cu Emisii Reduse. Acestea trimit o alertă în primă fază, după care înregistrează o amendă pentru cei care nu se conformează normelor de poluare. Peste un milion de vehicule sunt controlate zi de zi. Amenzile sunt în valoare de 200€ și se dau la fiecare 90 de minute în cazul abaterilor multiple din aceeași zi. Fondurile strânse în urma amenzilor se duc către finanțarea transportului public.
Cetățenii susțin Zona cu Emisii Reduse
Timp de trei ani s-a comunicat intenția de a crea această Zonă cu Emisii Reduse tocmai pentru a informa cetățenii despre ce va însemna acest lucru și cum le va afecta viața de zi cu zi. Acest dialog cu cetățenii a fost extrem de important atât pentru a educa oamenii cu privire la propriul impact de mediu cât și pentru a crea o masă de oameni care să susțină inițiativa. Peste 90% dintre cetățeni cred că poluarea este o problemă serioasă, dintre care peste 70% consideră că este nevoie de implementarea unor restricții pentru trafic.
Din 2017 până în 2020, numărul de mașini cu norme mari de poluare a ajuns de la 160.000 la 30.000. S-a decis ca pentru a încuraja oamenii să meargă cu transportul în comun, dacă renunță definitiv la mașina personală, au un abonament gratuit pe 3 ani pentru tot ceea ce înseamnă transport public metropolitan. Ca urmare, 15.000 de mașini au fost casate.
Statisticile arată că în Barcelona Metropolitană se efectuează 11,1 milioane de călătorii zilnic. Jumătate dintre aceste deplasări sunt reprezentate de mobilitatea activă, adică mersul pe jos sau cu bicicleta, urmate de mașini (26%) și transport public (24%).
Proiecte adiționale care sunt destinate reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră se referă la huburi logistice pentru curieratul pe bicicletă (proiect extins la nivel de 6 municipalități), tichete de transport reduse pentru persoanele în vârstă și cei cu handicap și noduri de transport prevăzute cu sisteme park & ride.
Guvernul central spaniol a preluat indicatorul rutier pentru Low Emission Zones creat de Area Metropolitana de Barcelona și îl va folosi la nivel național pentru viitoare zone create. În prezent, 320 de orașe din Europa au creat Zone cu Emisii Reduse și ne așteptăm ca numărul să treacă de 500 în următorii trei ani. Chiar dacă în continuare sunt sute de mii de mașini care circulă prin Barcelona Metropolitană, Zona cu Emisii Reduse a creat condiții ca acestea să întâlnească anumite norme de poluare. Oamenii care nu au dorit să renunțe la mașini și-au cumpărat unele noi, foarte multe hybrid și chiar electrice.
Cei 95 km2 de emisii reduse sunt o declarație vie a oamenilor care își doresc să respire aer curat. Faptul că majoritatea susține și se adaptează noilor condiții de mobilitate urbană este încurajator și pentru alte orașe care se confruntă cu noxele dar nu pot trece peste status quo-ul din prezent din cauză că nu înțeleg cum vor reacționa cetățenii. Barcelona Metropolitană ne învață că odată ce oamenii devin parteneri într-un proiect care este în interesul lor imediat se pot crea contexte mai restrictive pentru un anumit mod de viață dar care să creeze beneficii pentru toți în cele din urmă.
Sursă foto: Gencat, City Lab Barcelona, OpenTrends