Zona Metropolitană Barcelona are o mulțime de spații pe unde trece câte o apă sau care se află în proximitatea unui pârâu sau râu. AMB și-a pus problema cum pot acele locuri să fie puse cât mai bine în valoare și apreciate de către cetățeni. Soluția găsită a fost să creeze punți peste aceste ape pentru a încuraja promenada, mersul cu bicicleta sau sportul în aer liber. Din 2015 până în prezent au fost construiți 60 km de astfel de punți cu o valoare totală de 40 milioane de euro.
Echipa UrbanizeHub a vizitat un loc amenajat special în urmă cu ceva timp la Sant Boi de Llobregat, în apropierea aeroportului. Din punct de vedere tehnic, aceste trecători nu pot fi numite poduri deoarece nu sunt susținute prin structuri verticale. Alvarro Saiz, inginer de drumuri și poduri, ne-a explicat că aceste construcții suspendate se numesc forduri și unul dintre punctele lor forte este că permit să fie inundate fără să sufere modificări structurale. Aceste inundații nu se întâmplă foarte des, poate de 4-5 ori pe an, dar chiar și atunci sunt semnalizate corespunzător și accesul oamenilor este interzis.
Proiectul a venit la cererea Consiliilor Locale ale municipiilor Sant Joan Despi și Sant Boi de Llobregat și a câștigat cofinanțarea din partea Fondului European pentru Dezvoltare Regională, fiind completat în perioada 2012-2015. Fordul este format din mai multe serii de blocuri de ciment care măsoară 5,5 m pe lățime și 2 m pe înălțime. În margini sunt niște cilindrii de beton care delimitează zona de siguranță pentru trecerea pietonilor sau bicicliștilor pentru a evita accidentele. La construcție, râul a fost temporar deviat cu ajutorul unui canal și s-a tasat pavajul pentru a echilibra denivelările de pe cele două maluri.
Succesul unui astfel de proiect se măsoară în modul cum arată, dar cel mai important în modul în care este utilizat de oameni. Din acest motiv există o rețea de senzori care transmit semnale legate de câți s-au deplasat într-o anumită perioadă pe acolo, dacă au făcut-o pe jos sau pe bicicletă și dacă au întâmpinat anumite probleme pe traseu.
Aceste proiecte sunt enunțate și în Planul Director de Urbanism Metropolitan ca modele de bune practici pentru ceea ce înseamnă valorificarea infrastructurii verzi-albastre. Alvarro ne-a povestit cum râurile sunt o parte a istoriei oamenilor, a celor care au copilărit în zonă și care au văzut cum orașul din jurul lor se schimba dar râul rămăsese cât mai fidel de amintirile din copilărie. Tocmai pentru că este o ancoră către identitatea locului, aceste proiecte sunt atent urmărite de cetățenii care se implică în protejarea și amenajarea noilor spații. Oamenii devin parteneri activi, nu doar beneficiari, în cadrul acestor proiecte și vor ca vocea lor să fie ascultată.
Fordurile sunt o soluție pentru ceea ce înseamnă crearea legăturilor între comunități, dar mai ales pentru punerea în valoare a râurilor și spațiilor verzi. Oamenii se simt bine acolo și utilizează zilnic punțile pentru plimbări. În timpul petrecut cu Alvarro, am văzut un cuplu de bătrâni care se plimbau braț la braț, părinți cu copii pe biciclete, tineri adulți care dădeau o tură de jogging și adolescenți cu căștile date la maxim. Zona Metropolitană Barcelona își dorește să replice acest tip de proiect oriunde municipiile doresc să aducă oamenii împreună și să creeze trasee sustenabile între ele.
Sursă foto: AMB
Acest articol face parte din proiectul Comisiei Europene „Functional Areas in the EU”.