home Orașe Verzi Ce beneficii aduc liniile de tramvai verzi pentru oraș?

Ce beneficii aduc liniile de tramvai verzi pentru oraș?

Liniile verzi de tramvai sunt  un trend internațional care a început să fie implementat și în România. Municipiul Arad derulează un proiect pilot prin care a transformat o parte din căile de rulare în covoare verzi și are în vedere replicarea proiectului în alte zone ale orașului.

Municipiul Arad derulează un proiect pilot prin care plantează un strat vegetal de Sedum, mai bine cunoscut ca iarbă grasă, pe o suprafața de 323 metri pătrați pe ruta de rulare a tramvaielor. Orașul s-a inspirat din exemplul orașelor din străinătate, ca Basel (Elveția), Milano (Italia), Strasbourg (Franța), Bratislava (Slovacia) sau Baltimore (Statele Unite ale Americii), unde liniile verzi sunt populare și din ce în ce mai răspândite. Din păcate, majoritatea tramvaielor din România nu au un asemenea strat, ceea ce face ca Aradul să devină un pionier în implementarea trendului la nivel național.

Din punct de vedere al costului și al timpului de implementare, covorul verde prezintă o soluție convenabilă. Timpul de instalare a fost de aproximativ 6 ore în două nopți consecutive. Prima oară a fost curățată zona, pietrele dislocate au fost reașezate și nivelate, după care a urmat instalarea unui geotextil de filtrare care să nu permită ca particulele fine din substrat să se amestece cu pietrele fundației căii de rulare. Pentru retenția apei, a fost așezat un element special care va putea absorbi o cantitate de peste 20l/mp. Înainte de a se instala rulorile de Sedum s-a montat un strat de 3-10 cm de substrat și aditivi de mărire a capacității de reținere a apei.

„Dacă se confirmă faptul că din punct de vedere al întreținerii, costurile sunt mult mai mici decât în cazul gazonului clasic, iar prețul de instalare va fi unul avantajos, ne gândim ca anii următori să bugetăm o astfel de investiție. Mai mult decât atât, le-am propus partenerilor noștri ca în cazul în care doresc să-și extindă afacerea să ia în calcul dacă nu municipiul, cel puțin județul nostru, pentru a produce aici aceste rulouri”, a declarat primarul Călin Bibarț.

Beneficiile liniilor verzi sunt :

  • Vegetația instalată necesită mentenanță minimă, mai exact de 4 până la 6 ori mai puțin îngrijire decât gazonul obișnuit;
  • Este rezistentă la secetă având nevoie de aproximativ 10 ori mai puțină apă decât gazonul. În majoritatea cazurilor nu este necesară intervenția omului. Totuși în zilele toride de vară, pentru un aspect verde, se recomandă irigarea covorului de Sedum de câteva ori;
  • Vegetația nu este veșnic verde, ci policromă. Aproape săptămânal va arăta altfel (înflorește, își schimbă culoarea în funcție de anotimp sau de condiții meteo)
  • Temperatură ambientală scăzută. Spre deosebire de materiale precum betonul ori asfaltul, zonele verzi nu se supraîncălzesc în timpul zilei și se răcesc mult mai rapid.  Se reduce astfel așa numitul efect de ”Urban Heat Island” (insulă urbană de căldură).
  • Captează CO2 și microparticule. Astfel, aerul din oraș este mai curat, mai respirabil, mai bogat în oxigen.
  • Reține apa meteorică și o purifică. Sistemul de canalizare va fi utilizat în mai mică măsură, reducându-se astfel riscul de inundații. Spre exemplu, stratificația complexă instalată la Arad, acoperită cu Sedum, prin straturile speciale de retenție de apă, este capabilă să absoarbă întreaga cantitate de apă acumulată între liniile de tramvai în urma unor precipitații semnificative din punct de vedere cantitativ.
  • Reduce temperatura pe șine și atenuează poluarea fonică
  • Un avantaj considerabil al șinelor verzi este îmbunătățirea evidentă a efectului estetic în comparație cu șinele cu balast sau beton, fapt valabil mai ales în zonele urbane cu puțină verdeață. Covorul „verde” între șine poate deveni și un element de design care va conferi unicitate arhitecturală orașului




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.