Mersul cu bicicleta în oraș este în primul rând o formǎ de transport, folositǎ în deplasarea cǎtre destinaţii și activitǎţi de zi cu zi. Mai mult, în acele orașe prietenoase cu bicicliștii, ciclismul urban nu reprezintǎ o declaraţie socialǎ sau politicǎ, ci doar o modalitate ușoarǎ, destinatǎ populaţiei obișnuite, de a ajunge de la A la B. A fost însǎ ciclismul mereu privit așa?
Ciclismul, precum și bicicleta în sine pot fi considerate produse, bunuri economice. În ciuda faptului cǎ este o metodǎ accesibilǎ, eficientǎ, ecologicǎ și sǎnǎtoasǎ, planificarea unui oraș pentru biciclete necesitǎ o expertizǎ interdisciplinarǎ amplǎ. Civitas sublineazǎ faptul cǎ
“Majoritatea orașelor din întreaga lume se află într-un punct crucial de tranziție. Oamenii se mișcă în zonele urbane într-un ritm record […] Orașele au nevoie de soluții, – și rapid.”
Planificarea urbanǎ poate include ciclismul urban, așa cum au dovedit-o multe orașe din Danemarca sau Olanda, însǎ cheia iniţialǎ a dezvoltǎrii este infrastructura. Mersul pe bicicletǎ trebuie “vândut” publicului larg, într-un mod atractiv si eficient. Importanţa infrastructurii este complementatǎ, așadar, de un bun marketing.
Un raport remarcabil care aparţine celor de la CIVITAS, ilustreazǎ construcţia eficientǎ și exhaustivǎ a unei campanii de marketing în acest sens, dar abordeazǎ și maniera în care acest marketing a schimbat perspectiva publicului asupra bicicliștilor.
De la începutul ciclismului urban, bicicleta a fascinat lumea prin șase mari caracteristici – eliberarea, modernul, eleganţa, lipsa de efort, ușurinţa și impactul social. Majoritatea campaniilor de marketing s-au concentrat, așadar, de-a lungul timpului, asupra acestor caracteristici. Litografia în culori și modul modern de printare au fǎcut din multe campanii adevǎrate opere de artǎ, cu mesaje remarcabile ce au durat decenii. Acestea au oferit produsului – bicicletei – o identitate și o personalitate și au creat un brand.
O campanie de marketing eficientǎ, care sǎ încurajeze oamenii sǎ foloseascǎ bicicleta, trebuie sǎ fie bazatǎ pe niște date exacte, mǎsurǎtori sau statistici. În consecinţǎ, colectarea datelor, fie calitative fie cantitative, este esenţialǎ pentru mǎsurarea succesului.
“O strategie, o viziune, obiectivele și motivațiile trebuie să fie susținute de altceva decât de un sentiment. Pentru a comercializa cu succes un produs, cunoașterea segmentului (lor) de piață este esențială.”
Cu toate acestea, cel mai important aspect în comercializarea unui produs și în stimularea ciclismului este apelul cǎtre cultura mainstream, cǎtre publicul larg. Cum poţi sǎ te adresezi întregii populaţii – unui copil de 8 ani, unui adolescent de 17 ani, unui bancher, unui medic, unei mame și unui pensionar în același timp? Aflaţi cum funcţioneazǎ acest apel cǎtre cultura mainstream și citiţi mai multe detalii despre impactul legislaţiei, riscuri și marketing emoţional citind raportul Civitas.
“Folosirea bicicletei în orașe nu este o noutate. Știm ceea ce este nevoie pentru a proiecta si a construi infrastructură și rețele sigure, confortabile, irezistibile si garantate pentru a atrage oamenii.”
Surse – Civitas, Copenhagenize