home Arhitectură & Design, Orașe Verzi, Orașele Viitorului Orașul Malmö aplică modelul suedez de mobilitate urbană durabilă

Orașul Malmö aplică modelul suedez de mobilitate urbană durabilă

Suedezii înțeleg nevoia unor orașe funcționale, durabile și nepoluante. Cartierul Bo01-Västra Hamnen din Malmö îndeplinește criteriile și se ridică la rang de model pentru tot ceea ce înseamnă mobilitatea urbană durabilă.

Zona Västra Hamnen este situată în partea de nord față de centrul orașului Malmö din Suedia, în sectorul 3 conform Planului Sustenabil de Mobilitate Urbană. Sistemul de trafic al orașului Malmö este conceput și gândit pentru un număr cât mai mare de oameni. Pentru a realiza o cât mai bună accesibilitate și mobilitate durabilă, orașul a conceput mai multe spații urbane calitative în care oamenii să se întâlnească. Obiectivele generale ale planului de mobilitate pentru orașul Malmö vizează dezvoltarea orașului ca loc de întâlnire, forță de muncă și reper turistic printr-o abordare și planificare care să țină seama de cele trei aspecte ale sustenabilității (social, economic și ecologic) și creează condiții favorabile locuitorilor prezenți și viitori pentru o viață calitativă și o mobilitate durabilă sporită.

Podul care conectează Malmö cu Copenhaga

Un alt aspect important a fost construcția podului peste Øresund între Malmö și Copenhaga, care a creat un tranzit de 30 de minute cu centrul orașului Copenhaga și aeroportul său internațional, această investiție aducând noi oportunități de dezvoltare pentru oraș ce au condus la schimbarea modului de a trăi și a locui, promovând inovația și construirea durabilă în toate fazele de dezvoltare ulterioară.

Orașul Malmö a devenit responsabil cu privire la planificarea și construirea spațiilor publice și a infrastructurii în timp ce sectorul privat a devenit responsabil pentru toate construcțiile din interiorul orașului acestea fiind extrem de bine organizate și dispuse să își îndeplinească cerințele stabilite pentru a transforma orașul într-unul ecologic modern bazat pe o dezvoltare durabilă și un proces de planificare riguros ce sprijină tehnologiile nepoluante.

Cartierul Bo01

Cartierul Bo01 este situat în partea de vest a portului Malmo și se întinde pe o suprafață de 18ha. Noul cartier urban cuprinde mai multe locuințe și este o colaborare eficientă între arhitecți de renume (Santiago Calatrava) și companii europene de construcții pentru a crea ideea unei rețele dense de relații economice și culturale extinse. Pentru prima fază a expoziției (2001) au fost finalizate 350 de unități de locuit din cele 1303 planificate, ulterior de atunci  finalizându-se în jur de 2822 de unități de locuit, incluzând și clădiri educaționale și o varietate de spații verzi și de agrement. Zona Vastra Hamnen a fost gândită să ajungă la sfârșitul anului 2016 la o capacitate de 8000 de locuințe, dezvoltarea continuând și în prezent, devenind cea mai vizitată zonă din Malmö.

Conectivitatea la nivelul orașului în special în raport cu centrul orașului Malmö este diversificată, fiind oferită o gamă largă de modalități de accesibilitate. Circulația cu automobile individuale nu este încurajată, de asemenea Bo01 deținând cea mai scăzută rată de autoturisme individuale pe cap de locuitor din Malmö.

În ceea ce privește planificarea traficului în interiorul cartierului, acesta este adaptat după principiile și viziunea planului de trafic și mobilitate al orașului Malmö care în anul 2016 a câștigat premiul pentru cel mai bun oraș european în ceea ce privește planificarea durabilă a traficului în cadrul competiției Sustainability Urban Mobility Planning Award. Acesta conține piste de biciclete dispuse perimetral pe artera principală (pistă din rețeaua locală) și pe cea adiacentă canalului Øresund (pistă din rețeaua națională) care dispune și de cea mai mare mixitate funcțională. Circulația carosabilă se face cu acces limitat iar singurele străzi care străbat cartierul sunt cele perimetrale (circulații principale) și cea de legătura din partea de mijloc cu mici ramificații în partea nordică (circulații secundare). Sistemul de circulații la nivel local, al cartierului, este unul predominant pietonal (culoarea galbenă), cu inserții de deservire a locuirii din interiorul țesutului, acestea fiind dedicate autoturismelor electrice ale locatarilor, celor de intervenție și de aprovizionare. Până în anul 2035 este planificată dezvoltarea unei noi stații de metrou în partea de nord a cartierului cu legătură directă Malmö-Copenhaga.

Se poate observa o tendință de descurajare a mobilității carosabile, prin eliminarea locurilor de parcare și redarea acelui spațiu activităților comerciale și de relaxare dedicate locuitorilor și vizitatorilor.

Pietonii au prioritate, accesul cu autovehicule este limitat pentru mașini de intervenție, aprovizionare și locuitori, într-un număr redus, datorită abordării unei oferte slabe a locurilor de parcare menite să descurajeze traficul. Este implementată o politică de descurajare a deținerii de automobile personale, în acest sens cartierul Bo01 din Malmo având un scor de 0.7, la jumătate față de procentul din restul orașului.

Stațiile de transport în comun sunt amplasate pe circulația principală care face legătura cartierului cu centru orașului, în zona mediană și cea de nord. Acestea sunt dotate cu refugii acoperite dar și în aer liber, mobilier urban modern, sistem de infotrafic și locuri de parcare pentru biciclete. Autobuzele care deservesc zona sunt de tip dublu-articulate, cu un sistem hibrid de propulsive, atât electric cât și cu gaz pentru a reduce la zero emisiile de noxe, având o capacitate de 90 de persoane care asigură un flux ridicat de transport al populației cât și a celor care lucrează în această zonă, datorită capacității și a timpilor reduși de așteptare (7 minute).

Obiectivele pe care orașul Malmö și le-a propus în vedere cu regenerarea acestei zone fost industriale, au fost în mare parte atinse. S-a reușit transformarea zonei într-un cartier viabil în urma dezvoltării proiectului de locuințe realizat în 2001 și aplicarea principiilor durabile de dezvoltare pentru proiectarea și planificarea întregii zone. Cartierul funcționează folosind resurse regenerabile produse local cu ajutorul panourilor solare, turbinelor eoliene, acoperișurilor verzi, sistemului de management al apelor pluviale, dezvoltarea biogazului prin prelucrarea deșeurilor organice rezultate local. O contribuție importantă în cadrul sustenabilității cartierului o deține calitatea arhitecturală a clădirilor ce îndeplinesc standardul de clădiri pasive, folosindu-se cele mai noi și inovative metode, materiale și tehnologii de construcție.

Există de asemenea mai multe lecții învățate de către municipalitate, în ceea ce privește neconcordanțele dintre abordarea teoretică și experiența practică. Astfel colaborarea public-privat, între municipalitatea care s-a obligat să asigure realizarea infrastructurii de circulații, a sistemelor durabile și firmele private care s-au angajat să asigure construcția clădirilor sustenabile cu eficiență energetică, folosind tehnologii și metode inovative, a suportat tensiuni din cauza controlului excesiv pe care municipalitatea o exercita asupra dezvoltatorilor, descurajând uneori investițiile.

Cartierul Bo01 reprezintă un etalon în ceea ce privește dezvoltarea sustenabilă, a unui nou mod de viață, îmbinând mixitatea funcțională care în raport cu efervescența dezvoltărilor viitoare, a calității spațiilor publice și accesibilitatea ridicată, dovedește faptul că aplicarea și respectarea susținută a unui plan de mobilitate urbană durabilă, având o viziune coerentă și ambițioasă poate transforma atât o zonă, cât și modela o societate creând astfel  “orașe pentru oameni” .

Articol realizat de Ioana Alexandra Dulf

Surse foto: Visit Sweeden(1), Visit Sweeden (2), Image Bank Sweeden




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.