home Cultură Urbană, Orașe Verzi, Proiecte & Orașe, Transport Prima ţară ce investeşte în piste de biciclete pop-up şi trotuare lărgite în timpul carantinei

Prima ţară ce investeşte în piste de biciclete pop-up şi trotuare lărgite în timpul carantinei

Noua Zeelandă este prima ţară ce investeşte în piste de biciclete pop-up (apărute pe neașteptate) şi trotuare lărgite în timpul carantinei. 

Oraşe diverse, de la Berlin (poza)  până la Bogota, folosesc aşa numitul „urbanism tactic” pentru a lua spațiu de la mașini peste noapte și a-l da persoanelor ce merg pe jos sau cu bicicleta, pentru a ține muncitorii cheie în mișcare și siguranță pe timpul carantinei.  

Urbanismul tactic poate implica multe forme de îmbunătățiri provizorii pentru domeniul public, incluzând crearea sau lărgirea trotuarelor și a pistelor de biciclete, cu blocuri de beton viu colorate și plante verzi. Noua Zeelandă a încercat urbanismul tactic sporadic înaintea pandemiei, dar acum guvernul crede că este timpul ideal pentru a introduce acest lucru ca o stare de urgență.

Ministrul transporturilor, Julie Anne Genter, a invitat orașe din Noua Zeelandă să aplice pentru 90% din fondurile pentru lărgirea trotuarelor și realizarea de piste de biciclete temporare, măsuri ce pot fi puse în practică în câteva ore sau zile, față de săptămânile sau lunile cât poate dura de obicei instalarea unei asemenea infrastructuri.

Spațiul în plus pentru oameni va da posibilitatea muncitorilor cheie și altora să mențină o distanță fizică de doi metri când merg sau pedalează.

„Mersul pe jos sau cu bicicleta este întotdeauna un mod bun de a mișca mai mulți oameni în capitale și orașe pentru că e ieftin, ocupă mai puțin spațiu pe străzi și are nevoie de mai puține zone pentru parcare.”… „plus că asigură exerciții moderate, este liniștit și nu poluează aerul sau clima.”

Genter, născută în America, este membră a Parlamentului din partea Partidului Verde și a intrat în politică dintr-o carieră anterioară de planificator în transporturi.

„Pentru a opri răspândirea COVID-19, mulți oameni aleg străzi liniștite pentru a merge și a pedala din nou”, spune Genter.

„Când vom ieși din carantină și oamenii vor începe să călătorească ceva mai mult, nu ne putem aștepta de la ei să se întoarcă în autobuze și trenuri aglomerate în aceeași proporție și oamenii din centrele orașelor vor avea nevoie de mai mult spațiu pentru a se distanța fizic de ceilalți.”

Orașele sunt invitate să liciteze pentru bani din partea fondului Noii Zeelande Străzi Inovatoare pentru Oameni; un plafon pentru bugetul acestui fond a fost ridicat pentru a da posibilitatea sumelor de bani să treacă de la Agenția de Transport a Noii Zeelande la orașele interesate să-și remodeleze prioritățile de transport.

Urbanismul tactic tinde să fie ieftin, în special comparat cu miliardele de dolari împărțite cu dărnicie pentru șosele.

Genter are o diplomă de master în planificare urbană de la Universitatea Auckland, unde s-a concentrat asupra economiei transporturilor. La mijlocul anilor 2000, ea a lucrat pentru 18 luni ca planificator urban în Noua Zeelandă pentru consultanța australiană de inginerie Sinclair Knight Merz și apoi a petrecut patru ani drept consultant în planificarea transporturilor la MRCagney în Auckland.

Am lucrat la o gamă largă de proiecte”, mi-a spus ea, „inclusiv la o nouă abordare a politicii de parcare și utilizare a terenurilor, în evaluarea economică a proiectelor, modelarea transportului, transport public și design de rețele.”

Genter a fost aleasă în Parlamentul Noii Zeelande din partea Partidului Verde în 2011.

Coaliția de guvernare a Noii Zeelande – condusă de Jacinda Ardern, admirată pe scară largă – a creat patru niveluri specifice COVID de alertă pentru a face față răspândirii noului virus. Din 25 martie, țara a fost în cea mai mare alertă – Nivelul Patru – cu o carantină totală. Acum sunt evaluate planuri pentru când țara poate fi pusă în Nivelul Trei de alertă, cu anumite părți ale economiei având posibilitatea să se redeschidă, inclusiv construcțiile.

În timpul Nivelului Trei orașele vor avea posibilitatea să utilizeze fonduri pentru proiecte de urbanism tactic.

Genter spune că există o cerere reprimată de a face oamenii să se miște, și nu doar în mașini.

„Vorbind cu consilieri urbani și regionali din țară, pot vedea că există mult entuziasm pentru [trotuare mai late și noi piste de biciclete] – va exista o reală nevoie de a experimenta și de a găsi noi moduri pentru oameni de a schimba bunuri și servicii și de a se deplasa la costuri mai scăzute.”

„Pentru mine”, adaugă ea, „[urbanismul tactic este] despre a ne îndepărta de o abordare în ingineria transportului care de multe ori a fost foarte teoretică și bazată pe modele sau standarde nepotrivite, către o abordare mai agilă și empirică. Putem experimenta lucruri într-o modalitate cu costuri scăzute și să facem aceasta parte a consultației, așa încât oamenii și afacerile pot experimenta cum este și să facem acea experiență și acumulare de date despre viața reală parte a consultării pentru a informa mai bine în luarea deciziilor”.

Genter crede că pistele de biciclete pop-up și trotuarele lărgite temporar „vor avea atât de mult succes încât comunitățile vor vrea să le facă permanente.”

Ea accentuează faptul că, a face mersul pe jos și cu bicicleta mai ușor și mai sigur, are potențialul de a aduce beneficii enorme gospodăriilor și afacerilor din Noua Zeelandă:

„Cheltuind mai puțini bani pe mașini importate și petrol, oamenii vor avea mai mulți bani să cheltuiască local. Acest lucru reduce numărul de mașini de pe șosea și nevoia de locuri de parcare.”

Exisă, de asemenea, beneficii clare pentru sănătate: „30 de minute pe zi de activitate moderată îndepărtează presiunea de pe sistemul nostru de sănătate și navetiștii ocupați nu mai trebuie să găsească timp în plus, în ziua lor, pentru a face exerciții”, spune ea.

Mersul pe jos și cu bicicleta nu va funcționa pentru toate călătoriile, dar cu cât facem să fie mai ușor pentru oameni să meargă pe jos sau să pedaleze, atât cât pot, cu atât mai mari sunt beneficiile pentru toată rețeaua de transport, inclusiv pentru aceia care au nevoie să conducă.

Adoptarea urbanismului tactic de către Genter a fost bine primită de consultantul în planificare urbană Brent Toderian, fostul director de planificare din Vancouver.

Noua Zeelandă este primul guvern național care arată o conducere strategică și proactivă despre cum orașele pot să regândească străzile ca spațiu pentru distanțare fizică, sigură și sănătoasă”, mi-a transmis el prin email.

Toderian a lucrat cu Genter când acesta a fost consilier de transport al orașului Auckland și susține că ”ea înțelege puterea strategică a unor mișcări ca aceasta.” 

El adaugă: „Costul efectiv al acestor mișcări inteligente este de obicei foarte scăzut, cu foarte bune rezultate în economisirea costurilor și în randamentul investițiilor.”

Mișcarea rapidă pentru implementarea urbanismului tactic este „pe cât de simbolică, pe atât de practică”, spune Toderian.

Sursa:  Carlton Reid, Jurnalist în domeniul transportului de 30 de ani și jurnalistul anului în acest domeniu pentru Press Gazette în 2018, „New Zealand First Country To Fund Pop-Up Bike Lanes, Widened Sidewalks During Lockdown”, Forbes




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 − 2 =

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box