Tranziția spre o eră cu zero emisii de carbon va dura ani de zile și va presupune un efort financiar enorm din partea sectorului privat. Levente Toth, fondatorul Urbaniqe, a vorbit pe scena UrbanTalks despre ideea sa care va ajuta businessurile mici și mijlocii să devină neutre climatic fără investiții majore în flote electrice.
Dacă o afacere de familie se hotărăște să nu mai polueze și să treacă pe mașini electrice, se va confrunta cu niște costuri enorme. Același lucru este adevărat și pentru businessurile mijlocii. Totuși, dacă rămânem în situația din prezent nu contribuim cu nimic pentru a crea un mediu mai curat și mai sănătos. Mașinile vor îmbătrâni, vor consuma tot mai mult din punct de vedere al mentenanței și al combustibilului și vor emite aceeași cantitate de CO2. Soluția dezvoltată de urbaniqe este foarte simplă de utilizat, cu costuri mici de implementat și beneficii atât pentru antreprenori cât și pentru planetă.
Misiunea noastră este de a face flotele de autoturisme ale companiilor mai verzi bazate pe combinația de mobilitate urbană cu creditele de carbon. Suntem un start-up localizat la 30 km de Budapesta fondat acum doi ani și jumătate de antreprenori și de mine. Am strâns aproximativ 2 milioane de euro pentru a ne transforma visele în realitate și suntem în runda a doua de creștere pentru a ne muta pe piețele din Europa de Vest. Urbaniqe este numele platformei noastre. 16% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt produse de transport și mobilitate. 12% este produs de mobilitatea urbană, autoturismele publice și personale. Tranziția către o companie carbon free va dura mai mult decât ne așteptam. Mașinile cu combustie internă vor sta cu noi mai mult, îmbătrânesc și mai mult și trebuie să rezolvăm problema de neutralizare a carbonului produs de aceste vehicule. Global, sunt 1.3 miliarde de motoare pe combustie, dintre care 300 milioane rulează pe drumurile europene și 9 milioane pe șoselele din România. 10% dintre aceste mașini sunt operate de afaceri, vârsta medie a acestora este de 17 ani.
Nu există o soluție comercială viabilă de piață pentru antreprenorii mici și mijlocii care să nu implice montarea unor echipamente costisitoare de monitorizare a șoferilor. Urbaniqe înțelege situația și propune utilizarea unui singur dispozitiv care este la îndemâna oricui: telefonul personal.
Oferim servicii afacerilor și țintim acele businessuri cu peste 5 vehicule în flotă, conduse de angajați și unde directorul este mai interesat să le urmărească parcursul. Cu cât mai mare flota, cu atât este nevoia mai mare. Promitem că puteți tăia costul cu 15%, atât pentru mentenanța cât și combustibilul mașinii și acest lucru se va resimți imediat. Folosim smartphoneul, deci nu e nevoie de alte investiții în echipamente. În plus, puteți compensa emisiile de carbon și neutraliza flota. Emisiile sunt proporționale față de consum. Reduci consumul, reduci și emisiile în același procent.
Avem doi mari piloni. Primul este că mașinile se deplasează pe distanțe mai scurte cu aproximativ 10%. Lucrez în industrie de mai mulți ani și pot spune că funcționează. Care e principiul? Este simplu. Dacă ești atent la utilizare, acesta va fi mai mic dacă separi consumul în interes de serviciu cu cel personal. E un subiect sensibil, nu spun că trebuie interzis, dar poți seta niște politici interne pentru uzul în serviciu și în privat. Al doilea pilon este că generăm rapoarte pe consum, generăm feedback pe stilul de condus al șoferilor și dacă dai feedback pe șofer atunci consumul scade cu 5%, conform experiențelor noastre.
Antreprenorii care conștientizează impactul de mediu al propriei activități pot lua măsuri care să echilibreze emisiile cu principiile sustenabilității. Urbaniqe oferă un calculator pentru decarbonizare unde pot fi estimate cantitățile de CO2 produse și un calculator pentru a estima cât poate economisi o afacere care apelează la aceste servicii. Levente Toth a povestit mai departe cum economisirea costurilor se poate traduce în neutralizarea totală a emisiilor.
Ce putem face cu restul de 85%? Piața de carbon credit permite cumpărarea de credite care să compenseze poluarea pe care o produc mașinile. Nu este piața de carbon footprint gestionată de Uniunea Europeană, este paralelă cu ea, operată de instituții private și ONG-uri, care este extrem de transparentă. Am integrat-o și poți selecta cât dorești să compensezi cu creditele de carbon. Prețul pe o tonă de CO2 este de 93 euro. Calculând la 1,6 euro per litru de benzină și considerând că producem o cantitate de 2,3 kg CO2, înseamnă că ajungem la 15% din costul de carbonizare totală a combustibilului tău. Pe de o parte îți economisim 15% pe combustibil și mentenanță și pe altă parte îți permitem să compensezi cu aceiași 15% întreaga poluare.
Am intrat pe piața din România cu puțin timp în urmă, am intrat în parteneriat cu UrbanizeHub și căutăm parteneri tehnologici și reselleri. Vrem cu adevărat să avem un impact în România și să ajutăm afacerile să devină mai verzi
Vă invităm să urmăriți întreaga intervenție a lui Levente Toth de la UrbanTalks – Alianța Orașelor Verzi în videoul de mai jos:
Această ediție de Urban Talks face parte din proiectul ”Soluții inovative pentru orașe verzi”, proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.