Orașul de 15 minute își propune să pună timpul nostru de viață, timpul nostru util și semnificativ de viață, în inima vieții urbane, pentru a păstra calitatea vieții. Ne propune să trăim altfel, schimbându-ne relația cu timpul și, mai ales, timpul mobilității.
Orașul de 15 minute și planificarea lui urbană ierarhizată pe utilizări, creează o nouă atmosferă urbană: trecerea de la mobilitatea forțată, a unui oraș fragmentat, la o mobilitate aleasă, într-un oraș dorit, policentric și cu servicii diverse. Conceptul de *15-Minutes City* sau oraș de 15 minute a fost introdus prima oară de către Carlos Moreno,profesor la Universitatea Pantheon-Sorbonne în Paris, 2016. Abordarea lui orbitează în jurul a 4 fundamente:
În primul rând, ecologia – în vederea creării unui oraș sustenabil și reducerii emisiilor de CO2. Un oraș mai sustenabil,mai mulți copaci, vegetație, numeroase spații verzi, ceea ce reduce, de asemenea, efectul de seră, reduce riscul de inundații și îmbunătățește biodiversitatea. Mai puțin timp petrecut în masina, permițând oamenilor să aibă mai mult timp liber la dispoziție; beneficiile pentru sănătatea fizică și mintală ale călătoriilor active, aer mai curat, acces ușor la opțiuni alimentare sănătoase, spațiu verde de calitate și legături mai puternice cu comunitatea, combătând astfel singurătatea în rândul cetățenilor.
proximitate – pentru a putea trăi în vecinătatea activităților. În cele din urmă, această apropiere de serviciile esențiale permite rezidenților să se bucure de o mai bună furnizare de servicii atât în domeniul comercial, cât și în cel public,deoarece modelul de planificare permite utilizarea multimodală a infrastructurilor de bază. În esență, acest concept de proximitate, așa cum este discutat în acest articol, se leagă de filosofia crono-urbanismului, reieșită din tematica „cronotopiei”;
solidaritate – pentru dezvoltarea noilor modele economice, activităților sociale, egalitate între sexe ,preocuparea față de cetățenii vârstnici și copii. Toate aceste lucruri vizând crearea unei relații strânse între cetățeni;
participare-adică implicare activă și directă a cetățenilor în procesul de dezvoltare al vecinătății lor. Toate aceste 4 principii stau la baza scopului fundamental, adică binele comun.
O viață urbană mai plăcuta înseamnă o viață urbană mai sănătoasă, mai agilă, mai flexibilă, iar pentru a face posibil acest lucru trebuie să ne asigurăm că fiecare cetățean, fie el din centrul orașului sau de la periferia orașului, beneficiază de acces la activitățile cheie în proximitate.
PARIS: Ce înseamnă cu adevărat în practică acest oraș de 15 minute?
Capitala Franței are un avantaj, deoarece majoritatea cartierelor au deja o gamă decentă de magazine – în special magazine alimentare – pe lângă piețele obișnuite, cafenele și școli. De fapt, un studiu din 2020 a arătat că 94% dintre parizieni trăiesc la o distanță de cinci minute de acel element de bază al vieții cotidiene franceze.
Cu toate acestea, orașul deține o suprafață mică de spații verzi, asistența medicală este o problemă în multe zone, iar zona cu densitate mare a locurilor de muncă a orașului de 15 minute este o altă provocare, deoarece mulți oameni sunt nevoiți să parcurgă distanțe mari pentru a ajunge la locul de muncă.
Cea mai evidentă și vizibilă schimbare în ceea ce privește orașul de 15 minute este creșterea numărului de piste pentru biciclete care traversează capitala.
Transformarea Champs-Elysées într-o utopie mai verde și mai prietenoasă cu oamenii la timp pentru Jocurile Olimpice din 2024 este, de asemenea, parte a planului.
Au fost create, de asemenea, noi facilități comunitare, iar școlile – cu copaci nou plantați și alte facilități – au început să fie deschise publicului larg în afara orelor de școală ca „curți de oază” verzi. Această reutilizare a instalațiilor existente în moduri diferite este un aspect cheie al acestui concept.
Între timp, Les Parisculteurs susține producția alimentară locală la Paris și i-a determinat pe susținători să devină creativi cu fermele urbane care apar în locații cândva puțin probabile. Eticheta „Made in Paris” este o parte cheie a schemei.
Sursa foto: Sustainable mobility
BARCELONA: Superblocurile construite în jurul ideii de 15 minute
Un exemplu minunat de oraș de 15 minute deja în mișcare sunt „super blocurile” din Barcelona.
Aceste zone rezidențiale fără mașini acordă prioritate traficului pietonal și promovează viața de stradă și comerțul local cu noduri verzi create la intersecții.
Primul superbloc, înființat în 2014, a raportat o creștere cu 10% a călătoriilor pietonilor și o creștere cu 30% a călătoriilor cu bicicleta.
Spaniolii acordă, de asemenea, atenție detaliilor care fac mediul cu adevărat sigur, durabil și incluziv, cum ar fi bordurile inferioare, străzile cu sens unic și sistemele de iluminat centrate pe om.
Un studiu premiat din 2019 a constatat că implementarea extinsă a super blocurilor ar putea preveni peste 600 de decese premature în fiecare an numai în Barcelona.
Sursa: ToposMagazine
Mai puțin trafic dăunează afacerilor?
Studiile arată că mai mult trafic de biciclete și pietoni în orașe, economisește bani, deoarece se cheltuiește mai puțin în sectoarele de întreținere a drumurilor și cele de sănătate.
Efectele pozitive ale ciclismului sunt estimate la peste 90 de miliarde de euro (96 de miliarde de dolari) numai în UE. Prin comparație, traficul motorizat provoacă peste 800 de miliarde EUR în costuri pentru sănătate, mediu și infrastructură în fiecare an.
Mulți proprietari de magazine sunt îngrijorați de faptul că ideea de oraș de 15 minute va provoca o prăbușire a vânzărilor, deoarece clienții nu mai pot ajunge la ei cu mașina. Însă, în orașul Portland din vestul SUA, scăderea cu 20% a traficului auto după introducerea unui concept de oraș de 20 de minute, a dus, de asemenea, la o creștere suplimentară de 1,2 miliarde de dolari (1,14 miliarde de euro) în economia locală.
Efectele asupra mediului
Orașul de 15 minute va reduce inegalitatile si discriminarile sociale,deoarece acest concept dorește ca teritoriul în cauză sa devina policentric, existența mai multor poli funcționali, accesibili pentru oricine dorește sa le utilizeze. Prin aceste acțiuni se va îmbunătăți calitatea vieții în cartierele defavorizate prin amenajarea spațiilor de lucru shared-space, crearea de zone verzi cu parcuri, activități culturale, activități sportive și piste pentru biciclete de calitate.
Totuși, încetinirea orașului nu înseamnă încetinirea vieții. În schimb, intensitatea socială și dinamica economică locală trebuie să primească un impuls prin acest mijloc de organizare urbană.
Redescoperind timpul din împrejurimile lor, locuitorii vor avea posibilitatea de a folosi mai bine inițiativele locale.
Beneficiile pentru sănătatea noastra fizică și mintală sunt evidente. Deplasări și călătorii active,aer mai curat, accesibilitate ridicată asupra opțiunilor alimentare sănătoase, spații verzi de calitate și conexiuni mai puternice cu comunitățile, care reduc singurătatea sunt uriașe și bine documentate.
Un oraș care preia conceptul de oraș de 15 minute, incurajeaza populatia sa circule mai mult pe străzile din cartiere, în detrimentul celor principale, din zona centrala a orașului, mai multe oportunități locale și diverse de angajare și o utilizare mai productivă a clădirilor și a spațiului stradal.
Articol realizat de Alma Bezerita