Cetățenii Romei ar putea scăpa în mai puțin de doi ani de provocările aglomerației și timpului pierdut în trafic. Soluția vine din aer. Autoritățile au inaugurat la începutul lunii octombrie primul vertiport din Italia, ocazie cu care proiectul inovator al transportului aerian urban a prins aripi.
Aeroportul Fiumicino din Roma, numit în mod oficial Aeroportul Internațional „Leonardo da Vinci”, continuă moștenirea polihistorului al cărui nume îl poartă. În dimineața de 6 octombrie, a avut loc primul zbor de test al unei aeronave electrice cu decolare și aterizare pe verticală – pe scurt: eVTOL (electric vertical take-off and landing aircraft). Puterea electrică a elicelor aeronavei deschide calea către dezvoltarea unui ecosistem complet de mobilitate aeriană în orașul etern.
Acest prim vertiport inaugurat este doar un precursor al deschiderii către public a serviciilor de Mobilitate Aeriană Avansată (MAA), un obiectiv plănuit pentru anul 2024. Primul prototip al unui eVTOL a fost prezentat cu abia un an în urmă, iar procesul implementării sistemului inovator a presupus în ultimele luni o dezvoltare constantă a tehnologiilor de zbor, a designului și o creare a unui cadru legislativ reglementat pentru ca primele curse între Aeroportul Fiumicino și Roma să poată avea loc.
Proiectul MAA este rezultatul unui colaborări între Aeroporti di Roma, fondul de investiții Atlantia și companii pioniere în domeniu: Volocopter și UrbanV
Pentru a demonstra viabilitatea aeronavei, elicopterul electric marca Volocopter 2X a zburat cu o viteză de 40 km/h timp de cinci minute la o înălțime de 40 de metri, efectuând și o manevră de zbor în formă de „8” în fața spectatorilor și al autorităților competente. Aceștia din urmă au decis să acorde toate autorizațiile de zbor necesare.
Vehiculul electric, numit și taxi aerian, este conceput astfel încât pasagerii să poată zbura rapid și fără poluare în mediile urbane caracterizate de un trafic intens și un relief geografic variat. Atuurile aeronavei reprezintă dovada dorinței Aeroporti di Roma și a Atlantia de a deschide drumul spre practici de mobilitate urbană mai accesibile și mai viabile.
Dincolo de avantajele evidente pe care le aduce locuitorilor și vizitatorilor Romei, tehnologiile de mobilitate aeriană urbană pot pune baza unui sector de piață extrem de profitabil în Europa. Așa cum demonstrează studii recente ale Agenției Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației și ale Centrului pentru Mobilitate în Viitor McKinsey, sectorul, incluzând cercetarea și dezvoltarea, fabricarea vehiculelor, operarea serviciilor și dezvoltarea infrastructurii poate atinge o valoare cumulată de 4.2 miliarde € până-n 2030. De asemenea, în jur de 90.000 de locuri de muncă pot fi create pe această bază, fără să luăm în considerare industria producătoare. Aceleași studii arată că Roma este printre orașele din Europa care pot profita cel mai mult de implementarea serviciilor de mobilitate urbană aeriană.
Articol realizat de Loránd Dranganagiu
Informațiile și fotografia din acest articol au fost extrase din The Mayor