home Orașe Verzi, Regenerare Urbană, Transport Mașinile privite ca musafiri – Utrecht, Olanda

Mașinile privite ca musafiri – Utrecht, Olanda

În orașul Utrecht din Olanda, principalele mijloace de transport sunt mersul pe jos și ciclismul. Această abordare vine ca urmare – și ca soluție, de fapt – a unei probleme urbane comune – poluarea provocată de mașini. Deși nu este vorba de un centru de mari proporții, orașul prezintă soluții ingenioase de reorganizare a străzilor secundare, în vederea reducerii poluării și mai ales redarea orașului oamenilor săi.

Astfel, autoritățile locale din Utrecht, au reușit să remodeleze tramele stradale pentru a reoferi oamenilor dorința de a se plimba și de a privi orașul într-un mod unic. În acest sens, străzile secundare au fost regabaritate în vederea prioritizării oamenilor și a spațiilor publice de calitate. În același timp, locuitorii au fost încurajați să folosească o alternativă sustenabilă de transport: bicicleta. 

Acum orașul a abordat asa-zisul mod de organizare urbană „road diet, ce prevede reducerea numărului de benzi pentru mașini, și oferă mai mult spațiu pentru oameni. De asemenea aceste spații devin zone de tipul shared-space, în care mașinile sunt așa zișii musafiri (guest car) și în care ele trebuie să ofere, fără obiecție, prioritate pietonilor. 

Bineînțeles, aprovizionarea magazinelor de pe aceste străzi fără acces auto sau cu acces auto redus, se face normal într-un interval orar prestabilit, în care tranzitul oamenilor să nu fie stânjenit. Aceste metode de abordare a mobilității urbane are efecte benefice în vederea reducerii poluării și creșterii calității locuirii din zonele respective. În prezent, în Utrecht, oamenii preferă să folosească bicicleta sau mersul pe jos, în detrimentul mașinii personale. Este adevărat că aceștia nu au foarte multe locuri de parcare în centrul orașului, fapt ce duce la lipsa nevoii de a folosi un automobil. Mai departe, acest lucru conduce la descurajarea populației. În fond, toate aceste măsuri sunt luate în favoarea creării unui mediu propice unui stil de viață sănătos. 

În zonele în care metoda guest-car este abordată, traficul este redus la 30km/oră pentru a nu deranja pietonii sau pentru a nu amenința bicicliștii. De asemenea, aceste zone din punct de vedere social, sunt benefice pentru interacțiune și incluziune socială. Oamenii au șansa de a se bucura de minunatele clădiri sau de spațiile publice ale orașului. Un astfel de spațiu ne oferă o stare de bine și poate ar trebui ca acest model al orașului Utrecht să fie abordat de mai multe orașe europene care se confruntă cu poluarea excesivă a aerului. 

Material realizat de Ioana Popescu

Surse: BicycleDutch, UrbanAccessRegulations

Foto: MarcKoehler, USE, BicycleDutch2




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.