Obiectivul principal asumat de festivalul SISAF este revitalizarea spațiului urban prin artă. Fațade deteriorate și calcane inestetice au devenit centre de animare a comunității locale, dar și obiective de interes pentru turiști. În condițiile actuale, în care răspândirea COVID-19 ne-a obișnuit să petrecem tot mai mult timp în case, inițiativele care sprijină intervențiile artistice în spațiul public sunt binevenite și pot contribui la reîntărirea sentimentului de apartanență la comunitate.
Festivalul SISAF (Sibiu International Street Art Festival) este unul dintre cele mai importante festivaluri din țară care promovează arta stradală, în parteneriat cu administrația locală. Începând din 2015, zidurile școlilor, blocurilor și diferitelor clădiri din oraș au fost obiectul unor intervenții însumând peste 9000 mp de pictură murală. Pe parcursul celor șase ediții, artiști români și internaționali realizat în Sibiu un număr de 96 de lucrări. Succesul festivalului se bazează și pe faptul că Programul SISAF propune o gamă variată de activități adiacente deschise către toate vârstele: expoziții de lucrări, ateliere creative pentru copii, momente de street dance, întâlniri-dialog cu artiști etc.
Festivalul este organizat de către Asociația Art Factory Transilvania, beneficiind de co-finanțare din partea Primăriei Sibiu și Consiliului Local Sibiu, prin Agenda Culturală. Și în 2020, festivalul s-a desfășurat în condiții de siguranță, respectând măsurile de sănătate publică, fiind alocată suma de 150.000 lei. Administrația publică reprezintă un actor cheie deoarece facilitează atât dialogul cu instituțiile publice unde urmează să fie realizate desenele (școli, licee, alte spații publice), cât și dialogul cu cetățenii și asociațiile de proprietari.
Festivalul de artă stradală SISAF (Sibiu International Street Art Festival) se află la a șasea ediție. Foto: SISAF
De ce artă stradală?
„Intervențiile artistice în spațiul public sporesc calitatea vieții și, implicit, adaugă valoare zonei, făcându-l astfel vizibil și atractiv pentru rezidenți, turiști, beneficiari și potențiali investitori”. (Un-Hidden Street Art in Romania, 2019)
Arta stradală murală, la care ne referim în acest context, poate oferi un spectru larg de beneficii pentru orașe. Pe lângă îmbunătățirea aspectului zonelor alese, sprijinirea și promovarea artiștilor locali, aceste intervenții au un impact direct asupra comunității pe termen lung, oferind oportunități pentru reflexie, comunicare, implicare și cultivare a unui gust estetic. În plus, astfel de intervenții aduc vizibilitate orașelor, oferind un circuit turistic alternativ și promovând orașul ca centru cultural-artistic.
Originile artei stradale pot fi identificate în perioada anilor 1960 și 1970, în New York, când cultura grafitti-ului s-a dezvoltat puternic. Atât grafitti (scriere stilizată), cât și arta stradală murală (picturi) au la bază o componentă neoficială, fiind adesea asociate cu vandalismul. În cadrul unui festival, permisiunea proprietarilor clădirii oferă posibilitatea deschiderii unor discuții în spațiul public cu privire la rolul artei stradale, dincolo de respingerea acesteia ca pe un fenomen de vandalism. Printre cele mai înfloritoare scene ale artei stradale se numără New York, Melbourne, Lisabona, Buenos Aires, Berlin, Paris, Cape Town sau Istanbul, găzduind adevărate galerii în aer liber și organizând festivaluri pentru artiști stradali din întreaga lume.
Conform autorilor proiectului editorial Un-Hidden Street Art in Romania (2019), realizat cu sprijinul AFCN, „intervențiile artistice în spațiul public sporesc calitatea vieții și, implicit, adaugă valoare zonei, făcându-l astfel vizibil și atractiv pentru rezidenți, turiști, beneficiari și potențiali investitori. Programul se străduiește să încurajeze conexiunile locuitorilor cu orașul și simțul locului vizitatorilor, facilitând dialogul și co-participarea în spațiul public.
Proiectul își propune să crească calitatea spațiului public prin generarea și promovarea intervențiilor artistice, concepute la scară umană. Arta activează memoria colectivă și umanizează orașul, care este adesea degradat și segmentat de garduri sau mesaje publicitare. Astfel, beneficiile regenerării urbane prin artă revin comunității, care dezvoltă obiceiul de a semnaliza și intervei în zonele în care nu există servicii și produse culturale”.
Catalogul Un-Hidden Street Art in Romania (2019) poate fi achiziționat în format digital sau print, aici. De asemenea, pe Harta Un-hidden au fost cartate peste 248 de intervenții artistice independente din spațiul public din București, Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și alte localități din România, alături de 3 picturi murale din Moldova și una din Transnistria. Lista festivalurilor de artă stradală inlcude Festival Vizual (Brașov), Street Delivery București (și o ediție în Oradea), Sibiu International Street Art Festival [SISAF], Strad’Art (Târgu Jiu), Timișoara International Street Art Festival [FISART], ZidArt (Bacău), Urban Vibes (Chișinău, Moldova), dar există comunități importante de artiști stradali și în orașe precum Baia Mare sau Craiova.
Printre bunele practici care ar trebui luate în considerare de către autoritățile locale care decid să susțină un astfel de festival se numără asigurarea unei finanțări anuale suficiente, mai ales pentru fee-urile artiștilor, o deschidere pro-activă și asumarea rolului de facilitator în relația cu alte instituții publice, asigurarea unei bune promovări a festivalului și integrarea acestuia într-o viziune pe termen mediu și lung.
Lucrarea „Loop life”, realizată de artistul Lucian Sandu-Milea, pe sediul companiei publice Urbana din Sibiu. Foto: Funky Photography – Sergiu Pavălă
Care sunt pașii pentru organizarea unui festival de artă stradală?
Pentru administrațiile locale care doresc să se implice în susținerea unui astfel de festival, experiența Sibiului în organizarea SISAF poate fi utilă. Astfel, detaliem principalii pași, dar și provocări și soluții pentru dezvoltarea culturii street art în România, împărtășite de către Andrei Oltean, președintele Asociației ART Factory Transilvania.
Alegerea locațiilor
Primul pas constă în alegerea spațiilor ce urmează a fi incluse în festival. La prima ediție a festivalului, organizatorii au convenit cu Primăria să realizeze picturile murale pe zidurile școlilor și liceelor din oraș. Pentru a implica școlile, e necesară o informare către Serviciul responsabil din cadrul primăriei, care ajunge către directorii școlilor, urmând ca aceștia să își dea acordul pentru participarea în festival.
Următoarele ediții ale SISAF au adus arta stradală și pe calcanele blocurilor, ganguri, diferite clădiri din oraș, inclusiv din zona istorică. Echipa a realizat o listă a clădirilor care ar putea fi incluse, cu fotografii, un aspect important în evaluarea acestora fiind tipul tencuielii (dacă absoarbe multă vopsea) și dacă necesită alte lucrări de pregătire.
Stabilirea tematicii
Odată stabilită colaborarea cu administrațiile locale, Asociația ART Factory Transilvania este cea care propune o temă generală a festivalului. În 2020, SISAF a avut ca temă Origins, revenirea la origini și punerea în oglindă a societății actuale, marcate de poluare și consumerism.
Participarea comunității. Participarea comunității pe parcursul festivalului este un element definitoriu, prin implicarea școlilor și liceelor din oraș, dar și prin organizarea de workshop-uri, diverse evenimente și prin activitatea de voluntariat. În 2020, în cadrul SISAF au activat 40 de voluntari, în afara echipei de 12 oameni a Asociației ART Transilvania.
Atragerea artiștilor
Atragerea artiștilor locali sau internaționali se realizează prin organizarea unui open call. Tema, mesajul sunt descrise în open call, urmând ca acesta să fie promovat pe toate site-urile de specialitate, comunități pe facebook, diferite rețele precum I support Street Art, Street Art Cities. Call-ul este deschis aproximativ o lună. Diferite schimburi culturale pot fi facilitate de ambasade, cu susținere din partea autorităților locale. Lucrările sunt analizate de către o echipă de curatoriat, în vederea selecției finale. Se contactează apoi artiștii selectați pentru stabilirea condițiilor, negocierea prețului în funcție de bugetul festivalului, dar și de experiența artistului (o lucrare e estimată la 60-100 euro/mp, în funcție de complexitate).
Costuri
Costurile pentru realizarea unui mural de aproximativ 100 mp sunt estimate la 10.000 euro, calculate incluzând un fee al artistului de 60 euro/mp, materiale (30 euro/mp), costuri de promovare. În Sibiu, suma alocată festivalului din partea administrației locale a fost în 2020 de 150.000 de lei (aprox. 31.000 euro).
Finanțarea festivalului îmbină surse publice și private, însă cetățenii, reprezentați de administrațiile locale, sunt principalii beneficiari ai revitalizării spațiilor urbane. Co-finanțarea de către Primărie și Consiliul Local reprezintă o înțelegere a acestui fapt, dar și a faptului că, spre deosebire de un concert în cadrul zilelor orașului, adesea foarte costisitor, un festival de artă stradală lasă în urmă valoare adăugată pe termen lung, picturile rămânând în comunitate pe o perioadă de cel puțin 5 ani.
În ceea ce privește finanțarea privată a festivalurilor de artă stradală, este importantă diferențierea dintre lucrările publice și cele comisionate de către o companie privată. Dacă festivalul este finanțat din bani publici, promovarea companiilor private poate crea complicații, astfel că o soluție practică este ca sursele private de finanțare adiționale să fie utilizate pentru lucrări separate de cele incluse în bugetul Primăriei, cu sigla companiei.
O altă oportunitate de finanțare privată a unor lucrări murale cu vizibilitate largă este realizarea de picturi pe clădirile sediilor unor companii, astfel încât să poată fi văzute și de către cetățeni, nu doar de angajați. Cea mai mare pictură murală din țară a fost realizată pe sediul unei bănci din Sibiu, în cadrul SISAF 2020. Aceasta e situată într-o locație centrală, cu un total de peste 525 metri pătrați și o înălțime de 25 de metri.
Cea mai mare lucrare de artă murală din România, semnată Sweet Damage Crew, a fost realizată la SISAF 2020. Foto: Funky Photography – Sergiu Pavălă
Muralul a fost realizat pe sediul Raiffeisen Bank, într-o locație centrală din Sibiu. Foto: Maggie Astaloșiu
Obținerea avizelor
Urmează apoi obținerea avizelor, fiecare zonă având o anumită încadrare, necesitând de la 2 până la peste 30 de avize. În cazul blocurilor, dacă există o asociație de proprietari, este necesar acordul a 75 plus 1 dintre proprietari. Dacă nu există asociație, se merge din ușă în ușă pentru a obține semnăturile tuturor proprietarilor, care dețin cotă-parte din zid.
În zona istorică sut necesare mai multe avize, incluzând Direcția Județeană de Cultură, Arhitectul-Șef, Direcția de Patrimoniu ș.a.
Pregătirea zidurilor. În funcție de starea acestora, se pregătesc zidurile pentru a putea fi pictate, costurile adiacente trebuind evaluate în prealabil.
Logistică – organizarea locației. Montarea schelelor, lifturilor, asigurarea vopselelor necesare. Spray-urile se comandă după selectarea lucrărilor, fiind necesară combinarea culorilor conform acestora. Necesarul e centralizat cu cel puțin o lună înainte.
Cazare-mâncare-transport. Asigurarea acestor servicii pentru artiștii selectați reprezintă un cost separat ce trebui avut în vedere la planificarea bugetului.
Material realizat de Viorela Sfarlea, autoarea Ghidului de Bune Practici în domeniul Dezvoltării Urbane.