Obiectivul principal asumat de festivalul SISAF este revitalizarea spațiului urban prin artă. Fațade deteriorate și calcane inestetice au devenit centre de animare a comunității locale, dar și obiective de interes pentru turiști. În condițiile actuale, în care răspândirea COVID-19 ne-a obișnuit să petrecem tot mai mult timp în case, inițiativele care sprijină intervențiile artistice în spațiul public sunt binevenite și pot contribui la reîntărirea sentimentului de apartanență la comunitate.
Festivalul SISAF (Sibiu International Street Art Festival) este unul dintre cele mai importante festivaluri din țară care promovează arta stradală, în parteneriat cu administrația locală. Începând din 2015, zidurile școlilor, blocurilor și diferitelor clădiri din oraș au fost obiectul unor intervenții însumând peste 9000 mp de pictură murală. Pe parcursul celor șase ediții, artiști români și internaționali realizat în Sibiu un număr de 96 de lucrări. Succesul festivalului se bazează și pe faptul că Programul SISAF propune o gamă variată de activități adiacente deschise către toate vârstele: expoziții de lucrări, ateliere creative pentru copii, momente de street dance, întâlniri-dialog cu artiști etc.
Festivalul este organizat de către Asociația Art Factory Transilvania, beneficiind de co-finanțare din partea Primăriei Sibiu și Consiliului Local Sibiu, prin Agenda Culturală. Și în 2020, festivalul s-a desfășurat în condiții de siguranță, respectând măsurile de sănătate publică, fiind alocată suma de 150.000 lei. Administrația publică reprezintă un actor cheie deoarece facilitează atât dialogul cu instituțiile publice unde urmează să fie realizate desenele (școli, licee, alte spații publice), cât și dialogul cu cetățenii și asociațiile de proprietari.
Festivalul de artă stradală SISAF (Sibiu International Street Art Festival) se află la a șasea ediție. Foto: SISAF
De ce artă stradală?
„Intervențiile artistice în spațiul public sporesc calitatea vieții și, implicit, adaugă valoare zonei, făcându-l astfel vizibil și atractiv pentru rezidenți, turiști, beneficiari și potențiali investitori”. (Un-Hidden Street Art in Romania, 2019)
Arta stradală murală, la care ne referim în acest context, poate oferi un spectru larg de beneficii pentru orașe. Pe lângă îmbunătățirea aspectului zonelor alese, sprijinirea și promovarea artiștilor locali, aceste intervenții au un impact direct asupra comunității pe termen lung, oferind oportunități pentru reflexie, comunicare, implicare și cultivare a unui gust estetic. În plus, astfel de intervenții aduc vizibilitate orașelor, oferind un circuit turistic alternativ și promovând orașul ca centru cultural-artistic.
Originile artei stradale pot fi identificate în perioada anilor 1960 și 1970, în New York, când cultura grafitti-ului s-a dezvoltat puternic. Atât grafitti (scriere stilizată), cât și arta stradală murală (picturi) au la bază o componentă neoficială, fiind adesea asociate cu vandalismul. În cadrul unui festival, permisiunea proprietarilor clădirii oferă posibilitatea deschiderii unor discuții în spațiul public cu privire la rolul artei stradale, dincolo de respingerea acesteia ca pe un fenomen de vandalism. Printre cele mai înfloritoare scene ale artei stradale se numără New York, Melbourne, Lisabona, Buenos Aires, Berlin, Paris, Cape Town sau Istanbul, găzduind adevărate galerii în aer liber și organizând festivaluri pentru artiști stradali din întreaga lume.
Conform autorilor proiectului editorial Un-Hidden Street Art in Romania (2019), realizat cu sprijinul AFCN, „intervențiile artistice în spațiul public sporesc calitatea vieții și, implicit, adaugă valoare zonei, făcându-l astfel vizibil și atractiv pentru rezidenți, turiști, beneficiari și potențiali investitori. Programul se străduiește să încurajeze conexiunile locuitorilor cu orașul și simțul locului vizitatorilor, facilitând dialogul și co-participarea în spațiul public.
Proiectul își propune să crească calitatea spațiului public prin generarea și promovarea intervențiilor artistice, concepute la scară umană. Arta activează memoria colectivă și umanizează orașul, care este adesea degradat și segmentat de garduri sau mesaje publicitare. Astfel, beneficiile regenerării urbane prin artă revin comunității, care dezvoltă obiceiul de a semnaliza și intervei în zonele în care nu există servicii și produse culturale”.
Catalogul Un-Hidden Street Art in Romania (2019) poate fi achiziționat în format digital sau print, aici. De asemenea, pe Harta Un-hidden au fost cartate peste 248 de intervenții artistice independente din spațiul public din București, Sibiu, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și alte localități din România, alături de 3 picturi murale din Moldova și una din Transnistria. Lista festivalurilor de artă stradală inlcude Festival Vizual (Brașov), Street Delivery București (și o ediție în Oradea), Sibiu International Street Art Festival [SISAF], Strad’Art (Târgu Jiu), Timișoara International Street Art Festival [FISART], ZidArt (Bacău), Urban Vibes (Chișinău, Moldova), dar există comunități importante de artiști stradali și în orașe precum Baia Mare sau Craiova.
Printre bunele practici care ar trebui luate în considerare de către autoritățile locale care decid să susțină un astfel de festival se numără asigurarea unei finanțări anuale suficiente, mai ales pentru fee-urile artiștilor, o deschidere pro-activă și asumarea rolului de facilitator în relația cu alte instituții publice, asigurarea unei bune promovări a festivalului și integrarea acestuia într-o viziune pe termen mediu și lung.