UrbanizeHub a fost prezent la ediţia din acest an a Consumer Electronics Show (CES) în Las Vegas, Nevada. Am vǎzut astfel un numǎr de tehnologii noi remarcabile care promit o schimbare a modului în care ne ducem viaţa și care îmbunǎtǎţesc și cele mai banale experienţe într-o mare mǎsurǎ.
Unele din cele mai impresionante inovaţii promit sǎ schimbe modul în care noi trǎim în relaţie cu orașele – citește mai departe pentru a afla ce piese ale CES 2017 pot fi folosite pentru a reinventa mediul urban.
Unul dintre evenimente a fost un „Smart Cities Hackathon”, unde minţi inovative au avut șansa de a propune soluţii care sǎ sprijine sustenabilitatea, siguranţa și eficienţa viitoarelor orașe deștepte.
Orașele deștepte au nevoie de vehicule deștepte – și vice versa
Dupǎ cum era de așteptat, multe vehicule noi cu tehnologii de pilot automat sau parcare automatǎ au fost prezentate la CES 2017. Ele sunt gata sǎ intre pe strǎzile noastre, atât timp cât aceste strǎzi sunt capabile sǎ ofere un mediu preietenos, sigur și predictibil pentru mașinile autonome.
Concept-i de la Toyota, unul dintre mașinile incredibile și futuriste prezentate este unicǎ prin faptul cǎ poate înregistra informaţii despre emoţiile șoferului, pe timpul drumului, și poate folosi acele informaţii pentru a construi o relaţie, prin asistentul on-board, Yui. De asemenea, vehiculul poate sǎ preia sarcinile șoferului când acesta nu este foarte concentrat sau când șofatul nu este conform condiţiilor meteo, astfel încât deconectarea, relaxarea și chiar un masaj din scaun sunt posibile.
Toyota Concept-i
Nou model autonom Faraday Future FF91 a fost de asemenea prezentat – un vehicul spaţios care își dorește sǎ intre în competiţie cu Tesla (Modelurile S și X), în ceea ce privește performanţa și distanţa. Cu toate acestea, abilitǎţile sale nu au fost testate încǎ independent, astfel încât publicul va mai trebui sǎ aștepte pânǎ când va putea vedea acest vehicul pe strǎzi.
Faraday Future FF 91
Alte companii ca Bosch sau Honda au prezentat de asemenea noi concepte pentru mașini deștepte, dar un alt produs de mobilitate urbanǎ ne-a atras atenţia în schimb: Urb-E Sport, o soluţie importantǎ pentru transportul ușor, accesibil și „pliant” – are multe plusuri, incluzând un coș pentru diverse lucruri și un mod de a încǎrca alte dispozitive în mers.
Urb-E Sport
Pentru a face șoselele mai sigure, Continental oferǎ Hi-Res 3D Flash Lidar, un sistem cu senzor care poate sǎ confere un câmp vizual mai detaliat, mai precis și mai exact în jurul vehiculului, atât pe timp de noapte cât și ziua și independent de condiţiile meteo nefavorabile.
O altǎ tehnologie promiţǎtoare este 360AEB Nearshield, oferit de Valeo, un sistem de frânare de urgenţǎ care eliminǎ punctele moarte pentru șoferi, aducând mașina la o poziţie fixǎ în caz de urgenţǎ.
Tehnologia orașelor deștepte – nu doar despre transport
Din moment ce poluarea aerului atinge cote fǎrǎ precedent în multe orașe, Plume Labs oferǎ un dispozitiv mic care se poate purta, numit Flow, care urmǎrește calitatea aerului din jur, mǎsoarǎ cantitatea de praf, fum și alte gaze, precum și temperatura și umiditatea.
Flow by Plume Labs
Existǎ multǎ emoţie pozitivǎ în jurul posibilitǎţii de a folosi dispozitive IoT. Werner Struth, de la Bosch, afirmǎ cǎ urmǎtoarea invenţie remarcabilǎ în tehnologiile IoT va fi personalizarea, prin care obiecte și senzori pot funcţiona ca parteneri ai indivizilor.
Michael Troiano, VP IoT Solutions în cadrul AT&T, vorbește despre soluţiile IoT care vin spre diferite orașe, schimbând felul în care oamenii interacţioneazǎ cu centrele urbane de care aparţin și cum aceste centre devin mai eficiente, chiar și in domenii ca detectarea scurgerilor sau iluminarea industrialǎ.
Partea CES 2017 preocupatǎ cu orașele deștepte a ilustrat potenţialul tehnologiei și al inovǎrii în îmbunǎtǎţirea orașelor, dar a atras de asemenea atenţia asupra unor așteptǎri realiste și a acceptǎrii faptului cǎ fiecare oraș va evolua în propriul sǎu ritm și își va alege singur o cale.
Specialiștii ne-au reamintit, totodatǎ, cǎ tehnologia nu trebuie sǎ fie impusǎ în fiecare detaliu al vieţii noastre, dar cǎ trebuie mai degrabǎ sǎ gǎsim modurile potrivite de a o folosi, astfel încât sǎ nu se transforme într-o problemǎ, în loc de o soluţie. Conform spuselor lui Jim Doyle, președintele Panasonic Enterprise Solutions, acesta este motivul pentru care trebuie sǎ privim în primul rând cǎtre nevoile individuale ale unui oraș, nu sǎ impunem și sǎ avansǎm orice formǎ de tehnologie fǎrǎ a ne ocupa de problemele de bazǎ.
Surse: washingtonpost; urb-e; ces.tech; topgear; techcrunch; engadget; govtech; techrepublic
Foto: digitaltrends; topgear; urb-e; engadget; techspot