home Tehnologie & Inovație, Transport Cum pot fi produse mașini cât mai sustenabil posibil?

Cum pot fi produse mașini cât mai sustenabil posibil?

Autovehiculele actuale și modul în care sunt produse sunt principalul inamic al mediului înconjurător. Economia circulară și promovarea sistemelor de propulsie electrică au potențialul de a reduce emisiile de CO2 din industria automotive cu 75% și consumul de resurse non-circulare cu 80% pe fiecare kilometru parcurs până în 2030.
Care este costul pentru mediu al sectorului auto?
La nivelul sectorului auto, 20% din totalul emisiilor de CO2 este generat în faza de producție. Aproximativ 80% din totalul de cauciuc din lume, 25% din aluminiu și 15% din oțel intră în producția de autoturisme. Conform EIT Climate-KIC, mașinile sunt responsabile de 90% din totalul de poluare al aerului din orașe. Dacă autoturismele electrice sunt răspunsul pentru diminuarea poluării aerului, nu avem încă o strategie globală pentru a diminua dependența de metale. Extrem de puține se pot recupera din modelele de mașini deja produse din cauza designului non-circular și a lipsei de exemple de bune practici din producție. Analiza McKinsey & Co arată că până în 2040 aproximativ 60% din totalul emisiilor din viața unei mașini va ține de materialele folosite și 40% va fi produs de logistică, modul de casare și utilizare.

Ce înseamnă o mașină circulară?

Când spunem mașină circulară ne referim la conceptul de mașină care maximizează utilizarea eficientă a materialelor, nu produce deșeuri și nu poluează în faza de producție, utilizare și casare. Este un ideal, pentru că mașinile nu vor fi niciodată complet circulare, dar asta nu înseamnă că industria automotive nu trebuie să își crească gradul de circularitate. Strategiile pe care industria trebuie să le adopte se referă la noi modeluri de business. Unul dintre ele este Shared Mobility as a Service, adică integrarea variantelor de transport (transport public, car sharing, livrări, bike sharing etc.) într-o platformă digitală care să permită utilizatorului să își planifice călătoria. Dacă mașinile devin din ce în ce mai mult utilizate ca serviciu comun și sunt construite pentru a fi durabile și refolosibile, numărul de mașini personale va scădea și costurile de mediu conexe vor fi puternic diminuate. Dacă ne gândim la servicii ca Uber, Bolt sau Lyft sau programe ca Renault Mobility care permit închirierea mașinilor pe oră sau pe zi prin aplicația de telefon, putem vedea că trendul de utilizare fără asumarea costurilor pe care un proprietar al mașinii de suportă se află în creștere. Alte strategii implementabile trebuie să se focuseze pe reciclarea aluminiului și a oțelului, precum și creșterea duratei de viață a vehiculului și a componentelor sale, în special a bateriilor.

Exemple de bune practici în industria auto

Companiile au observat că pot să facă lucrurile diferit cu respect pentru mediu. Renault produce mașini din materiale reciclate, inclusiv cupru, oțel, textile și plastic. Materialele reciclate reduc consumul de energie cu 80%, consumul de materiale chimice cu 92% și consumul de apă cu 88%. Mai mult, acestea generează cu 70% mai puține deșeuri în procesul de creare a mașinilor și fiecare componentă este mai ieftină cu procente cuprinse între 30% și chiar 50%. Exemplele pot continua. Ford folosește resturile de boabe de cafea de la McDonald’s pentru a crea materiale de plastic armat. CAT regenerează pistoanele și cilindrii și Land Rover a introdus un program de reciclarea a aluminiumului în Regatul Unit.

Implicațiile economiei circulare aplicată în sectorul auto produc efecte și în alte tehnologii emergente. De exemplu, Internet of Things permite materialelor și componentelor să fie mai bine urmărite pe tot parcursul ciclului lor de viață. Acest lucru le face mai ușor de reciclat și remanufacturat. O altă tehnologie importantă este imprimarea 3D, care promite diminuarea consumului de plastic.

Statisticile ne arată nevoia urgentă de inovație în sectorul auto. Strategiile pentru viitorul acestei industrii trebuie să se concentreze pe sustenabilitatea autoturismului în raport cu mediul înconjurător, însă aceste schimbări pot veni doar cu implicarea mediului privat și crearea unui pachet legislativ care să încurajeze transformarea verde a sectorului automotive.

Informațiile din acest articol au fost extrase din Renewable Matter

Sursă foto: Usertmk, FleetComplete




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box