home Regenerare Urbană Orașele din România pot prinde trenul dezvoltării

Orașele din România pot prinde trenul dezvoltării

Timișoara și Reșița sunt două orașe care își doresc să pună în valoare patrimoniul existent și calea ferată. Pe lângă tram-trainul care va fi implementat pe traseul dintre cele două orașe, există potențial de a regenera cartiere întregi. Mihai Danciu a vorbit pe scena UrbanTalks despre potențialul de regenerare al activelor CFR și despre cum calea ferată poate uni comunități urbane.

Plimbându-ne cu trenul prin orașele noastre, observăm că orașele își lasă spatele către infrastructura feroviară. Pe de altă parte, când parcurgem întregi orașe din Vest în secțiuni vedem cât de frumoase sunt dacă reușesc să se deschidă acestui tip de transport. Trebuie să se creeze spații publice pozitive în jurul stațiilor, să valorificăm din punct de vedere economic aceste posibilități și să optimizăm conexiunile cu alte tipuri de transport care sunt la alt nivel.

Conexiunea dintre Reșița și Timișoara poate avea un impact pozitiv atât pentru orașe cât și pentru localitățile de pe traseu. Parteneriatul prevede conexiuni rutiere și feroviare cu accent pe implementarea unui tram-train între cele două reședințe de județ. Timișoara a moștenit o conexiune feroviară care teoretic ar permite accesul cetățenilor din localitățile învecinate din Banat și de peste graniță în 60-90 de minute. Ne putem referi la localități ca Zrenjanin, Vrsac, Mako, Arad, Lipova, Reșița sau Lugoj.

Dacă ne punem problema suprapunerii infrastructurii actuale cu ce exista înainte de ruperea Banatului în cele trei zone, ne putem gândi la centre mai puternice care să sprijine regiunea Banatului mult mai puternică întinsă în toate limitele tale. Banatul mare în vechile hotare, să zicem așa

Aplecându-ne asupra zonelor funcționale Reșița-Timișoara, ne-am pus problema cum linia 122 cu ramificația sa poate să aibă un impact pozitiv asupra celor două comunități. Am realizat o cartare a activelor pentru cele două reședințe de județ ca să vedem nu doar ce este în patrimoniul Ministerului Transporturilor, ci și ce are nevoie de regenerare sau ar putea să contribuie la dezvoltarea orașelor

Timișoara se bucură de investiții în infrastructură, unde putem să amintim de centura orașului aflată în construcție, legătura cu autostrada A1, conexiunea cu aeroportul și un transport în comun divers și care deservește suburbiile prin rețele de autobuz pe o rază de până la 30 km. Calea ferată deservește acele zone neacoperite de infrastructura rutieră, cum ar fi zona de Nord a orașului sau cea către Sud, cum ar fi relația cu Girocul.

Zona Timișoara Sud este interesantă, care a rămas mai puțin densificată. Propunerea noastră pe platforma SDM este de a realiza un cartier cu emisii reduse NZEP care poate să realizeze densificarea necesară ca stația să devină viabilă în proximitatea mallului de pe Calea Șagului care generează o activitate extrem de ridicată. Asta înseamnă ca în acest cartier să promovăm toate politicile de dezvoltare sustenabilă în așa fel încât să arate ca toate cartierele pe care dorim să le construim în oraș

Reșița are o linie care se întinde de-a cursul văii. Paralel cu ea, s-a construit rețeaua de tramvai care acum este în procedura de reabilitare. Cele două conexiuni majore sunt de la gara Reșița Sud către Caransebeș și de la Reșița Nord către Timișoara.

Comunitățile de la intrare în oraș au nevoie spații publice care pot fi create prin parteneriate cu CFR care să permită regenerarea activelor. Un punct important este accesul față de calea ferată dar și crearea de servicii publice pe terenurile disponibile și accesibile din proximitatea gărilor.

Două dintre proiectele majore ale Reșiței și Caraș-Severinului sunt crearea unui nou spital județean și sprijinirea companiei Nhood de a dezvolta un complex de uz mixt pe o fostă platformă industrială.

Dacă vorbim despre un spital care să rezolve problemele județului, vorbim despre o infrastructură care să aducă oamenii mai aproape de acest spital și aici ar fi necesare altfel de stații sau un punct de oprire care să facă accesul mult mai facil. În zona Mociur, prounem o stație care să ajute la o deservire mai bună a ansamblului care se dezvoltă în perioada următoare

UrbanizeHub a dezvoltat un site pentru a veni în sprijinul autorităților locale, investitorilor și publicului larg care doresc să pună în valoare activele CFR. Pe www.cfregenerare.ro puteți găsi o hartă a principalelor active urbane CFR și a zonelor cu potențial de regenerare din reședințele de județ, proiecte de inspirație din alte țări și exemple de bune practici din România.

Vă invităm să urmăriți întreaga intervenție a lui Mihai Danciu de la UrbanTalks – Alianța Orașelor Verzi în videoul de mai jos:

Această ediție de Urban Talks face parte din proiectul ”Soluții inovative pentru orașe verzi”, proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

 




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.