home Cultură Urbană, Transport Urban Talks – Cultura bicicletei

Urban Talks – Cultura bicicletei

UrbanizeHub împreună cu Ambasada Olandei din România a lansat campania Shaping Sustainable Cities pentru a promova proiecte și acțiuni care modelează viitorul orașelor într-un mod sustenabil. Olanda este cunoscută pentru cultura ciclismului urban și numeroase modele de bune practici pot fi preluate din această țară. Podcastul UrbanizeHub, găzduit de Alex Glod, prezintă viziunea unui expert în domeniu și ne arată că și alte orașe și state pot urma modelul ciclismului pentru care Olanda este atât de bine cunoscută. 

Podcast-ul pe care vi-l propunem, realizat în colaborare cu Ambasada Olandei în România ne familiarizează cu expertiza lui Chris Bruntlett, manager de comunicare și marketing pentru “Dutch Cycling Embassy”. Da! Olanda a ajuns să aibă chiar o “ambasadă” a ciclismului! Este vorba despre un parteneriat public-privat între guvernul statului și 75 de organizații care acoperă toate nivelurile de expertiză necesare. 

Cum modelăm orașele viitorului, cum implementăm valoarea sustenabilității? Preluarea unor modele este bineînțeles o variantă, însă nevoile precum și resursele “de acasă” trebuie exploatate, pentru a nu copia, ca atare, un model care funcționează pe o anumită bază, dar nu și pe alta.

Așadar, cum poate și cum trebuie Olanda să exporte cultura ciclismului urban? Mai ales în condițiile pandemiei actuale și a normelor de distanțare socială, bicicleta devine tot mai relevantă. Olanda a înțeles deja că ciclismul este o practică eficientă, ieftină, sigură, sănătoasă și benefică pentru mediul înconjurător. Ca urmare, bugetul dedicat infrastructurii necesare a crescut enorm. Ajungem astfel la prima parte a problemei – infrastructura. 

Sigur, transportul cu bicicleta este facil în Olanda pentru că totul pare construit pentru acest mijloc, dar lucrurile se pot schimba, iar infrastructura este prima care trebuie să “sufere” modificări. Rotterdam este doar un exemplu de oraș care și-a dorit să construiască, dupa cel de-al Doilea Război Mondial, într-un mod futurist, orientat către transportul cu mașina. Lucrurile au luat o altă turnură în anii 70 și a avut loc o reorientare a viziunii orașului către biciclete. 

Reorientarea străzilor și a construcției infrastructurii către bicicletă, pietoni și transport public este primul pas. Acest lucru nu înseamnă însă doar construirea unor benzi aleatorii pentru biciclete, ci trebuie să presupună o gândire de “rețea”. Bicicleta trebuie să funcționeze în combinație cu transportul public, iar sistemul de infrastructură trebuie gândit și reorientat pentru ca o persoană să-și poată folosi, de exemplu, bicicleta personală până într-o stație de transport public, unde să o poată parca și să schimbe mijlocul de transport. 

De exemplu, în Olanda există parcări uriașe pentru biciclete în sau aproape de stații de autobuze, trenuri etc. pentru a facilita combinațiile între călătorii cu bicicleta și cu transportul public. De asemenea, există companii care permit închirierea de biciclete, nefiind nevoie de bicicleta personală pe tot parcusul traseului. Dacă sistemul de infrastructură permite astfel de combinații facile, oamenii tind să lase mașina acasă tot mai des. 

A doua parte a problemei nu ține de infrastructura fizică, ci de cea mentală, colectivă. Cetățenii centrelor urbane trebuie să își dea seama că bicicleta este și un mijloc de transport, nu doar de recreere și că poate juca un rol tot mai important în deplasarea pâna la cumpărături, școală și alte puncte de interes. 

O ultimă barieră este cea politică. Numeroși politicieni se tem să facă modificări care pot fi privite drept controversate. Totuși, potențialul conexiunilor intra-, precum și inter-urbane în ceea ce privește ciclismul urban este enorm. 

Pentru a afla mai multe despre e-bikes, rețeaua olandeză de transport, precum și despre ce ar trebui să facă un oraș precum Bucureștiul pentru a facilita ciclismul urban, vă invităm să ascultași podcast-ul nostru pe Youtube. 

În ultimă instanță, totul se rezumă la realocarea spațiului urban – la folosirea acestuia într-o manieră mai eficientă. În acest sens, infrastructura și cultura sunt importante în egală măsură. Vă invităm să vizitați site-ul “Dutch Cycling Embassy” aici și să urmăriți podcast-ul integral, în Engleză, aici. 

Foto: Youtube, Pinterest




Alăturându-te comunității de urbanizeri, primești acces gratuit la 2 rapoarte UrbanizeHub.

Te vom ține informat în legătură cu cele mai noi idei, proiecte și opinii despre orașele viitorului și dezvoltarea urbană durabilă.
Trimițând acest formular sunteți de acord cu Politica de confidențialitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one + 18 =

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box