home Orașele Viitorului, Tehnologie & Inovație Viitorul industriei mobilității este legat de tranziția spre neutralitate

Viitorul industriei mobilității este legat de tranziția spre neutralitate

Tranziția către o eră a neutralității în mobilitate și în industria automobilă va necesita schimbări socio-economice structurale majore. În centrul acestor schimbări se află creșterea cererii pentru vehicule electrice. Un nou studiu în domeniul automobilistic al centrului de analiză al firmei de consultanță McKinsey&Company analizează riscurile și oportunitățile pentru producătorii de autovehicule din întreaga lume.

Industria mobilității este motorul economiei globale, creând baza pentru tranzacții în valoare de miliarde de dolari în fiecare an. Transportul, în schimb, este și cel mai semnificativ sector generator de gaze cu efect de seră, eliberând 19% din toate emisiile. Din această cauză și datorită imensului potențial verde al acumulatorilor, celulelor energetice și biocombustibililor, tranziția în acest domeniu este esențială pentru combaterea schimbărilor climatice.

Analiza abordează ca ipoteză de lucru scenariul Net Zero 2050 al Rețelei pentru Înverzirea Sistemului Financiar, o alianță internațională a băncilor centrale și nu numai, care prevede măsurile necesare pentru a menține încălzirii la un nivel de 1.5℃ față de nivelurile preindustriale, un țel văzut ca fiind ideal de cercetătorii în domeniul climei. Pe baza acestei ipoteze, studiul precizează cum efortul de tranziție va presupune investiții universale în valoare de 9.2 miliarde de dolari anual doar în active materiale, adică o creștere de cca. 50% față de sumele anuale actuale. Luând în considerare cadrul legislativ în evoluție, creșterea veniturilor și schimbările în preferințele consumatorilor, producătorii vor trebui să aloce cca. 1 bilion de dolari în total în următoarele decenii.

Din fericire, această evoluție a început deja în rândul producătorilor auto care accelerează dezvoltarea tehnologiilor de mobilitate electrică, inteligentă și autonomă. În mod concret, vorbim de cca. 400 de miliarde de dolari investiți în ultimul deceniu, din care 100 de miliarde doar în ultimii doi ani.

Electric car covered with grass connected to socket, close up

Totuși, provocările nu sunt puține, iar una dintre cele mai cruciale este chestiunea comunităților și a locurilor de muncă. În prezent, industria automobilistică oferă o activitate pentru în jur de 34 de milioane de persoane numai în lanțul de producție asociat mobilității personale. În România, în 2021, aproape 200.000 de angajați lucrau în domeniul auto, țara noastră fiind printre cele mai implicate țări europene în producția de vehicule și activități corelate. De asemenea, cca. 28% din PIB-ul anual al României este asigurat de acest sector. În scenariul Net Zero 2050, deși unele locuri de muncă vor fi recalibrate și recreate pentru nevoile tehnologiei electrice, iar numărul total de joburi va crește, studiul ia în considerare un deficit global de aproape 14 milioane de angajați între locurile de muncă nou create și cele pierdute. Această balanță negativă se explică printr-o productivitate mai mare în domeniile nou-dezvoltate, dar și defazarea anumitor etape în lanțul de fabricație. Efectele schimbării socio-economice pot fi contracarate prin programe de reconversie, iar, în același timp, încă nu cunoaștem întreaga gamă de noi activități care vor suplini vechile poziții. Fabricile din România precum cele din Craiova sau Mioveni au început recent modernizarea și regândirea unităților de producție, iar mai multe modele electrice sunt deja sau urmează să fie produse pe plan autohton. Printre alte pericole putem vorbi de costurile de capital inițiale semnificative, incertitudinea unei piețe emergente, perturbările în lanțurile de aprovizionare globale și capacitatea incertă a rețelelor energetice din prezent de a susține creșterea nevoii de curent electric.

Avem, pe de altă parte, motive de optimism. Actorii guvernamentali naționali și internaționali își sporesc politicile menite să stimuleze tranziția spre neutralitate, iar atitudinile consumatorilor sunt în continuă schimbare concomitent cu cadrul legislativ și fiscal. Europa este în fruntea acestui proces, fiind continentul cu cea mai mare creștere a cererii de a.n. vehicule neutre. Studiul preconizează o sporire a eficienței acumulatorilor electrici și ia în vedere fiabilitatea viitoare a unor tehnologii pe bază de hidrogen care vor juca un rol important mai ales în domeniul transportului de marfă. Trendurile de consum sugerează, așadar, o pierdere de teren pentru vehiculele cu motoare pe combustie internă. De asemenea, dacă în prezent costul achiziției și mentenanței unui vehicul electric este mai mare decât cel al unui clasic, în Europa, până în 2030, acest cost se va micșora până la punctul în care achiziția de mașini verzi va fi mai profitabilă.

Transformarea mobilității va afecta în aceeași măsură și obiceiurile și preferințele noastre. Oamenii se vor orienta către metode alternative de transport, iar noi întreprinderi ce vor încerca să profite de fenomenul ride-sharing și al transportului în comun vor lua naștere. Dacă marile companii din industria mobilității și antreprenorii viitorului gestionează riscurile și oportunitățile existente în mod calculat, alegându-și strategii înțelepte, conform analizei McKinsey, putem vorbi de toate șansele ca tranziția să fie una benefică pentru industrie, dar și pentru societate și orașele noastre.

Informațiile din acest articol au fost extrase din analiza McKinsey Sustainability

Articol realizat de Loránd Dranganagiu




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.