home Orașe Verzi, Orașele Viitorului, Regenerare Urbană Cartierul german care a spus „NU” mașinilor oferă lecții pentru orașele mici din România

Cartierul german care a spus „NU” mașinilor oferă lecții pentru orașele mici din România

Există viață fără mașini? Despre cum a reușit Cartierul Vauban să convingă 70% dintre șoferi să renunțe la autovehicule, cât costă un loc de parcare în oraș și ce soluții eco-friendly implementează aflați în acest articol.

În urma creșterii abuzive a traficului și a dezvoltării exagerate a infrastructurilor speciale, inginerii de trafic și planificatorii au propus conceptul de planificare al utilizării terenului și a interacțiunii de transport (LUTI) în care atât planificarea spațială cât și cea a transportului contribuie la rezolvarea problemele comune. În ultimii ani a început promovarea și aplicarea unui politici de reorientare a dezvoltărilor urbane către modele sustenabile care au la baza un concept de mobilitate ce susține diminuarea utilizării autovehiculelor și promovarea mobilității alternative.

Astfel, au apărut ansamblurile rezidențiale car-free care au fost realizate cu interzicerea automobilelor în mișcare și staționare precum și eliminarea parcării de pe trotuare sau stradă. Spațiul rezultat este astfel amenajat pentru utilizatorii nemotorizați, observând-se o atenție crescută pentru aspectului estetic al acestuia. Scopul lor este în principal reducerea poluării aerului, a traficului auto și a spațiul de pe trotuar/carosabil care este folosit pentru parcarea autovehiculelor. Respectivele zone sunt amplasate în areale deservite foarte bine de transportul în comun, iar parcarea destinată automobilelor este organizată în apropierea ansamblului. Dezvoltarea acestora se bazează pe noi principii de mobilitate care oferă alternative de transport în interior cum ar fi piste de biciclete, car sharing etc.

Cartierul Vauban este un astfel de exemplu care se află în sudul orașului Freiburg din Germania, fiind situat la o distanța de 3 km față de centrul orașului. Acesta are o conectivitate ridicată cu restul orașului prin light rail și autobuze, o mulțime de trasee pietonale și piste de biciclete care fac cartierul să fie și foarte ușor accesibil. Vauban s-a dezvoltat pe fostul amplasament de 94 de hectare al unei foste baze militare franceze, construcția sa începând în 1998 după planurile echipei formată din arhitecții Kohlhoff and Kohlhoff, planificatorul urban Hans Billinger și o firmă de peisagistică. În cadrul acestei planificării au fost invitați inclusiv cetățenii să participe la dezvoltare.

Acest model de planificare a fost recunoscut la nivel mondial, câștigând chiar un premiu la Dubai pentru cel mai bun program de planificare urbană destinat oamenilor. Astfel, arealul reprezintă astăzi o reabilitare reușită a unei baze militare, cu acces restricționat pentru autoturisme, cu parcare limitată, având la bază o politică ce încurajează mobilitatea blândă și cartierele eco-friendly care beneficiază de o conectivitate ridicată cu restul orașului. Are un număr de 5100 rezidenți care locuiesc în 2000 de unități de cazare ce sunt dezvoltate pe o suprafață de 94 de hectare. De asemenea, există un număr de 600 de locuri de muncă în interiorul său la care se poate ajunge foarte rapid pe jos sau cu bicicleta.

Planificarea sa se bazează pe un areal cu acces limitat atât pentru autovehiculele motorizate cât și pentru parcarea acestora care încurajează folosirea transportului alternativ pentru un mediu mai sănătos în care poluarea este diminuată și este pus în prim plan actorul nemotorizat. De asemenea, cartierul are la baza și principii sustenabile precum eficientizarea energiei. Vauban reprezintă un cartier care a avut la bază modelul eco-friendly, ce a încurajat o dezvoltare sustenabilă cu un nivel scăzut de utilizare al automobilelor. Acesta, deși nu este încă un cartier car – free în totalitate, are un procent de 70% de utilizatori care au renunțat la autovehicule.

Fiind un cartier cu o densitate mare, compact cu utilizare mixtă s-a utilizat principiul filtrării permeabilității printr-o rețea de străzi fused grid în care sistemul de străzi majore leagă cartierul de restul orașului, în timp ce rețeaua interioară de străzi este discontinua și pietonală, oferind mai multă siguranță pietonului. Astfel, a fost demonstrat că este mai rapid să te deplasezi în interior pe jos sau cu bicicletă decât cu mașina.

Planul acestuia a fost derivat de la fosta rețea stradală din cadrul bazei militare. Astfel, rețeaua majoră de străzi include și strada principală a cartierului care trece prin centrul său, Vaubanalle, de-a lungul căreia circulă light rail-ul. Aceasta are un gabarit care variază, între 14-30 metri și se conectează la coridorul principal auto asigurând legătura orașului, Freiburg, de partea rurală. De-a lungul său există și trasee pietonale, piste de biciclete care sunt susținute de-o parte și de alta cu magazine locale comerciale. Străzile din interiorul cartierului au dimensiuni diferite între 3 și 10 metri gabarit, pavate, dispunând de locuri de stat, coșuri de gunoi, stâlpi de iluminat, parcare pentru biciclete gratuită și plantație de aliniament. Accesul autovehiculelor este interzis de-a lungul lor, pietonii și bicicliștii beneficiind de un spațiu sigur cu o poluare redusă.

Cartierul beneficiază de o conectivitatea pietonală ridicată cu restul orașului prin multitudinea de trasee pietonale și piste de biciclete, fiind de asemenea și bine irigat de transportul public. Tramvaiele circulă foarte des, chiar și de 10 ori/ oră, locuitorii ajungând în aproximativ 20 de minute la gara centrală și în 10 min în centrul orașului. De asemenea, light railul are 3 stații în cartier, 2 dintre aceste stații asigurând legătura și cu alte mijloace de transport public precum autobuz, autocare și trenuri prin care poate fi accesată orice parte a orașului și a exteriorului său fără un automobil.

Accesul cu mașina este restricționat și limitat la o viteză de 30 km/h, iar parcarea nu este permisă în zona de locuit, doar în cea comercială a cartierului și pe strada principală, Vaubanallee. În cazul în care cineva dorește să vină sa locuiască în acest cartier și nu vrea să renunțe la mașină este obligat să cumpere un loc de parcare care poate costa de la  15.000 la 22.000 €, într-unul dintre cele două garaje situate la marginea din nord și est.

Acestă politică de parțial car-free a putut fi implementată după ce s-a reușit modificarea legii din zonă privind parcarea care susținea ca fiecărui locuitori trebuie să i se aloce câte un loc de parcare în fața locuinței. În cele din urma, cartierului i s-a permis dezvoltarea car-free cu condițiile următoare: fiecare locuitor să semneze ca nu deține un autovehicul și că nici nu o să dețină și cartierul să demonstreze că are suficient loc pentru o viitoare parcare în cazul în care va fi nevoie de una.

Cei care utilizează automobilele sunt obligați să plătească sume mari pentru un loc de parcare, acestă alegere a ansamblului descurajându-i în timp pe aceștia să dețină autovehicule. Aceste reguli arată că în Vauban sunt doar 150/ 1.000 locuitori, ceea ce indică că în timp, mulți dintre locuitori au conștientizat avantajele unei vieți car – free, alăturându-se ei. Serviciile car – sharing sunt prezente în acestă dezvoltare pentru a încuraja oamenii să renunțe la deținerea unui automobil și a le oferi șansa să beneficieze de o mașină pentru a-și îndeplini diferitele nevoi, dar fără a o deține. Astfel, există 5 mașini de tip car sharing care pot fi utilizate pentru deplasări.

Vauban reprezintă o îmbinare de succes a conceptelor de cartier eco- friendly cu cel de car – free, promovând un mediu mai sănătos, cu o poluare diminuată în care autovehiculele nu sunt încurajate. Astfel, acesta implementează și promovează conceptele de transport durabil pentru a facilita locuirea fără a deține un automobil, realizează un sistem de piste de biciclete și trasee pietonale care să conecteze cartierul la restul orașului și elimina segregarea socială prin construirea și a unor locuințe sociale. De asemenea, încurajează participarea tuturor locuitorilor în deciziile legate de viitoarea dezvoltare a orașului și susține dezvoltarea unei comunități unite. Totodată, promovează soluțiile de construirea sustenabile care se bazează pe micșorarea consumului de energie și adoptarea uneia ecologice. Astfel, acest cartier reprezintă un model ce planificare car – free de succes care poate fi preluat și aplicat în viitoarele dezvoltări car – free.

Articol realizat de Ana Gabriela Baciu

Surse foto: Apolitical, Researchgate, Twitter, Stadtteil-Vauban, Lookphotos




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.