Stadshagen este un cartier olandez care ne arată că oamenii pot merge în același ritm cu dezvoltarea sustenabilă. Despre cum a fost construit, ce îl face diferit, cum arată viața fără mașini în zonele rezidențiale și ce beneficii aduce acest lucru populației aflați din acest articol.
Stadshagen este un cartier nou construit, complex, confortabil din Zwolle, Olanda. Districtul, care are acum peste 20.000 de locuitori, are o gamă foarte diversificată de locuințe. În ceea ce privește locuințele, există case izolate, înșiruite, locuințe colective, acestea putând fi cumpărate sau închiriate. De asemenea, există și opțiunea construirii unei locuințe noi pe un teren separat. Cartierul se remarcă față de celelalte cartiere din teritoriu prin zonele car-free, ce prezintă un areal deschis de alei relative scurte de unde se realizează accesul la locuințe. Aceste zone se află în apropierea centrului commercial principal din cartier.
Aleile sunt construite față în față, în oglindă, cu grădini adiacente între ele și cu ușile din față orientate una către cealaltă și fiind despărțite de străduțele al căror aer de izolare și comunitate creează un mediu de viață liniștit și o atmosferă caldă, primitoare. Grădinile din spatele locuințelor pot fi, de asemenea, accesibile de pe aceste alei, de-a lungul pasajelor dintre rândurile scurte de case. Parcarea este limitată la spațiile centrale de pe drumul principal de acces pentru circulația vehiculelor, delimitând concret străzile rezidențiale.
Cartierul se întinde de-a lungul zonei verzi semi-publice centrate pe cursul de apă (Oude Weteringzone) și are în sine doar câteva mici pete de spații verzi, plantate, care cuprinde, preponderant, locuri de joacă pentru copii. Arborii sunt concentrați, în principal, în jurul locurilor de parcare și par să fi fost plantați pentru a le ascunde cu tot cu mașinile parcate, într-o anumită măsură. Casele, care diferă ca mărime datorită faptului că sunt un amestec de proprietăți personale și proprietăți închiriate, au o arhitectură neutră, care inspiră un aer modernist, asemănător cu cel al locuințelor de la începutul secolului al XX-lea.
Unde este localizat?
Stadshagen este un cartier localizat în nord-vestul orașului Zwolle din Olanda. Accesibilitatea către cartier poate fi realizată atât terestru (cu mașina, mijloace de transport în comun), cât și feroviar și fluvial, zona fiind mărginită de o cale ferată și de râul Zwarte, care a impus crearea unui mini-port. Cartierul se conectează cu zona centrală și întregul oraș prin podurile de peste râu. Accesibilitatea în interiorul sitului este relativ facilă, locuitorilor fiindu-le permisă intrarea și parcarea mașinilor exclusiv pe drumurile principale ce delimitează aleile rezidențiale.
Cum arată morfologia cartierului?
Trama stradală este atent planificată și distribuită omogen în sit și teritoriu. Putem observa, astfel, cum țesutul urban prezintă o permeabilitate crescută, orice punct din sit putând fi accesat cu ușurință.
Parcelarea este realizată atât în funcție de forma lotului inițial, creând în anumite locuri un joc de forme geometrice diverse, cât și în vederea potențării la maximum a confortului creat pentru locuitori, aceștia putând accesa ușor ieșirile către stradă, alee, grădină, curte interioară etc. Astfel, parcelarul este unul închegat armonios, valorificând în sine ansamblul/cartierul format.
În ceea ce privește fondul construit, construcțiile urmează o regulă după care au fost și realizate, creând pe orizontală trasee destinate vizualizării concrete și parcurgerii acestora de către privitor, iar pe verticală formând regimuri de înălțime asemănătoare sau distincte, atât în vederea menținerii liniei înalte la același nivel, cât și pentru a atribui o dinamică clădirilor în sine fără a fi create discrepanțe mari între regimuri de înălțime diverse, care pot genera tensiuni vizuale. De asemenea, clădirile urmează aceeași aliniere, fiind dispuse pe aliniament sau retrase de la acesta în majoritatea cazurilor.
Ce activități întreprind oamenii cartierului?
Remarcăm, în cartier, o gamă diversificată de activități ce pot fi întreprinse în fiecare areal prezentat. Pentru cartierul Stadshagen, pe lângă locuire, care reprezintă activitatea dominantă, există funcțiuni de comerț și servicii (Otro Bientu etc), învățământ (Zonnehuisgroep IJssel-Vecht etc), sănătate, spații verzi și de loisir (Skatebaan Zwolle, Park de Wezenlanden etc), cultură. Având acestea în vedere, putem afirma faptul că Stadshagen, este un cartier complex, stătător de sine, ce se pot comporta ca un întreg, fără a depinde de mediul extern, într-o mare măsură, deoarece constituie un spațiu dezvoltat și extins.
Referitor la densitățile existente pe sit, ne putem raporta la două direcții de analiză în ceea ce le privește. Astfel, prima analiză se raportează la densitatea locuitorilor din sit, iar cea de-a doua la densitatea fondului construit. În Stadshagen, cu o suprafață de 480 ha și o populație de aproximativ 65000 de locuitori, cartierul extins are o densitate de 135 locuitori/ha. De asemenea, având un total de aproximativ 45000 de locuințe, prezintă o densitate de 93 de locuințe/ha.
Spațiile publice din interiorul zonelor analizate se clasează pe două categorii: semi-publice sau publice. Cele exclusiv publice sunt reprezentate de spațiile verzi și plantate din areal, spațiile de joacă pentru copii, toate străzile și aleile de promenadă, iar la această categorie pot fi introduse și spațiile private, ce au ca țintă publicul larg (cafenele, restaurante, mall-uri, terenuri de sport etc).
Spațiile semi-publice reprezintă grădinile interioare ale locuințelor colective sau semi-colective, curțile de acces posterioare, acestea reprezentând locuri unde locuitorii ansamblurilor respective se pot întruni și pot desfășura activități de relaxare, fapt ce implică crearea unei atmosfere mai intime, mai retrase. Astfel, spațiilor menționate anterior sunt recomandate a nu fi tranzitate de persoanele ce vin și pleacă frecvent din zonă (în scop de serviciu etc).
De ce este important Stadshagen?
Toate aceste inovații aduse în materie de cartiere nou construite, concepute pentru oameni, ce respectă un model ecologic evolutiv și sustenabil, vor lua, cel mai probabil, în curând, locul vechilor ansambluri de cartiere neîngrijite și toxice din cauza poluării cu Nox și Co2 generată de mașinile motorizate ce funcționează pe combustibili diverși și nocivi. Poate nu se va întâmpla această schimbare într-un timp scurt, dar cu siguranță, se lucrează în acest sens pentru a atinge scopul final de a proteja mediul înconjurător în detrimentul asupririi sale prin tot mai multe fapte care ucid natura și spațiul verde. Drumul spre o lume mai pură este deschis, populația fiind nevoită doar să meargă în tandem cu dezvoltarea și să se bucure de procesul în sine la care contribuie zilnic.
Sursă foto: Niewbouw, Ericcolpaert, Rijnboutt
Articol realizat de Anamaria Hinta