Cum pot orașele să faciliteze naveta?

Mobilitatea urbană este sursa cheie pentru încurajarea interacțiunilor dintre oameni și pentru asigurarea echității sociale. Cele mai mari orașe ale lumii au implementat soluții care să asiste persoanele cu venituri mici, cu dizabilități și care să îi convingă să renunțe la mașina privată pentru a călători cu transportul în comun.

Naveta zilnică, adică deplasarea de la domiciliu la locul de muncă și în zonele unde socializăm, a suferit o serie de modificări în ultimii doi ani. Faptul că munca în sistem remote, shoppingul online, posibilitatea parcurgerii unor cursuri la distanță și promovarea platformelor care facilitează comunicarea la distanță sunt din ce în ce mai prezente în viețile noastre ne arată că aceste schimbări vor continua chiar și după încheierea pandemiei. Un raport scris de către World Economic Forum, Boston Consulting Group și University of St. Gallen arată cum un grad ridicat de mobilitate ajută la depășirea barierelor și promovarea integrării între grupuri sociale diferite.

Revenim la întrebarea din titlu și oferim patru soluții prin care orașele pot facilita naveta

1. Beijing (China) a implementat un sistem online de booking pentru trenuri

Megaorașul chinezesc oferă un transport public utilizat de peste 13 miliarde de oameni în fiecare an. Una dintre problemele rezolvate de sistemul de booking este eliminarea cozilor unde navetiștii trebuie să aștepte peste 20 de minute pentru a cumpăra un bilet. Din cauza statului la coadă, mulți aleg să meargă cu mașinile personale în loc să călătorească în comun cu trenul. Datorită sistemului, timpul de așteptare pentru validarea biletelor a scăzut cu 80% și cozile s-au redus cu 40%.

2. Los Angeles (S.U.A.) oferă servicii de transport la cerere pentru persoane cu dizabilități

În august 2021, Hyundai a lansat serviciul EnableLA prin care cetățenii sunt asistați să depășească barierele legate de mobilitate. Programul pilot folosește vehicule modificate pentru a permite scaunelor cu rotile să fie introduse și astfel persoanele cu dizabilități locomotorii să poată fi transportați în condiții de siguranță. Mașinile erau echipamente cu lumină antibacteriană pentru a crește gradul de salubritate. De asemenea, șoferii sunt antrenați în acordarea primului ajutor. Schema de mobilitate este un plus în asigurarea incluziunii sociale și este axat tocmai pe nevoile cetățenilor.

3. Chicago (S.U.A.) promovează sistemul bike-to-work

Mersul pe bicicletă până la muncă este din ce în ce mai obișnuit în rândul celor care nu vor să stea blocați în trafic. Totuși, mai este un efect care sprijină enorm persoanele cu venituri mici. Stațiile de biciclete din Chicago oferă pentru doar 5 cenți o bicicletă cu care oamenii pot călători timp de 45 minute. Există, de asemenea, un tarif anual de 5$. Recent au fost adăugat biciclete electrice care pot atinge viteze de 30 km/h, care asistă oamenii că ajungă în mai multe cartiere din oraș.

4. Berlin (Germania) a dezvoltat o aplicație de ridesharing

Aplicația funcționează în zona de est a Berlinului încă din 2018 și oferă pasagerilor posibilitatea să împartă curse cu până la șase oameni care merg în aceeași direcție. Serviciul se numește Berlkönig și este diferit de altele pentru că nu vine până la ușa celor care rezervă călătoria. Dubița pentru pasageri are diverse puncte de unde călătoria începe și permite scurte abateri de la traseu pentru a acomoda nevoile clienților. Totodată, persoanele în scaun cu rotile sunt ajutate să ajungă în diferite zone ale orașului. Serviciul contribuie la reducerea congestiei din trafic, la reducerea emisiilor gazelor de eșapament, asistă persoanele cu venituri mici și aduc un plus în dezvoltarea economică.

Informațiile din acest articol au fost preluate din World Economic Forum

Sursă foto: Hyundai, Erasmusu, The New York Times, Handelsblatt




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.