Make IT Oradea a fost alături de noi în cadrul evenimentului de anul trecut, unde am acordat premii de aproape 3000 de euro pentru unele soluții pentru oraș în cadrul Hackathonlui de Inovare Urbană. David Achim, Directorul organizației, a urcat pe scena Urban Talks, unde a vorbit despre cum își propune Oradea să accelereze generarea ecosistemului de start-upuri locale în industria tech și ce soluții punctuale are pentru a atinge acest obiectiv. I-am adresat câteva întrebări de început de an lui David, despre planurile de viitor ale organizației.
Am văzut cu toții că succesul din spatele proiectelor ține de susținerea și implicarea oamenilor. Cum reușește Make IT in Oradea să creeze o comunitate de oameni pasionați de antreprenoriat, într-un oraș mai mic decât marile centre universitare din România?
În primul rând, ceea ce facem este să oferim suport atât startup-urilor existente cât mai ales celor care vor să pornească un startup. Cea mai mare nevoie a ecosistemului local, dar cred că este o caracteristică a tuturor ecosistemelor din estul Europei, este lipsa know-how-ului de a transforma o idee sau chiar un produs într-o afacere scalabilă și profitabilă. Ne mândrim în România cu un număr important de IT-isti, dar de la a știi să codezi sau să dezvolți din punct de vedere tehnic un produs, la a-l face pe placul clienților și la a-l vinde global este un drum lung și un salt uriaș de mentalitate în primul rând. Pentru aceasta construim și dezvoltăm programul Bright Labs Incubator, care are rolul de a lua idea/produsul și de a-l duce la stadiul în care devine “vandabil” către primii utilizatori (early-adopters). Pune accentul foarte mult pe validare și metodologia lean startup, fiind cea care a dovedit că funcționeaza de-a lungul ultimilor ani. De asemenea lucram cu antreprenori cu experiența și experți în dezvoltarea și marketarea produselor tech.
Cum vede echipa Make IT in Oradea municipiul bihorean în prezent și ce așteptări are pentru următorii 10 ani?
Credem ca Oradea poate deveni un hub important de dezvoltare pentru startup-urile de tehnologie. Avem deja o pepinieră de startup-uri și fondatori care s-au dovedit de succes la nivel global, am reușit să îi aducem pe majoritatea alături de noi în inițiativa Make IT in Oradea, și credem că alături de ei, în următorii 10 ani Oradea va accelera puternic dezvoltare ecosistemului atât prin antreprenori locali cât și prin atragerea de antreprenori din extern.
Pe scena UrbanTalks ați spus că unul dintre targeturile voastre este ca Oradea să aibă până în 2040 aproximativ 100 de start-upuri. Care sunt inițiativele voastre pentru a sprijini antreprenorii, a crea masa critică de oameni capabili să lucreze în start-upuri și care sunt principalele voastre provocări?
Asa cum spuneam, primul pas este acela de a aborda problema lipse de know-how, prin programul Bright Labs Incubator. Credem că înainte de orice altceva, avem nevoie de antreprenori puternici și pregătiți. În al doilea rând, oferim acestor antreprenori sprijinul financiar minim de care au nevoie pentru a trece de cea mai grea perioadă din dezvoltarea unui produs: pre-market fit. În această perioadă, există foarte puține opțiuni de finanțare externă deoarece este o perioadă foarte riscantă pentru startup-uri. Este adevărat că multe startup-uri nici nu au sau nu ar trebui să aibă nevoie de un sprijin financiar consistent în aceasta perioadă, fiind o perioadă în care până la urma urmei se filtrează în primul rând antreprenorii autentici, echipele puternice și produsele relevante. E foarte important însă să ai suportul unor mentori în această perioadă, care să te ridice și să te țină motivat.
În ce privesc provocările, este o perioadă interesantă, datorită pandemiei, mai ales talentul digital nu mai vrea să fie legat de o locație, de un birou sau de un oraș. Cu toate acestea, caută un nivel de trai cât mai ridicat, unde să aibă în primul rând acces la know-how. Împreună cu autoritățile publice în primul rând încercăm prin această inițiativă, care are și o componenta de burse pentru studenți și elevi, să stopăm exodul liceenilor și studenților din Oradea. Avem niște tineri extrem de talentați în Oradea, dar care din păcate pleacă în proporție destul de mare către alte centre o dată ce termină liceul. Este cea mai mare provocare a noastră, și sperăm în următorii 3-5 ani să contribuim masiv la stoparea acestui efect. În acest sens colaboram și cu Universitățile din Oradea și ne dorim împreună să creăm cadre de dezvoltare sănătoase și performante pentru studenții care rămân și vin în Oradea.
Poate Oradea să devină un Oraș Magnet?
Cu siguranță! În ultimii 10-15 ani orașul Oradea s-a transformat și a pornit într-o cursă de dezvoltare extraordinară. Tot ceea ce ne lipsește încă este să convingem publicul țintă că Oradea este într-adevăr un oraș în care merită să rămâi, să te muți, sa dezvolți afaceri, sa crești o familie, să trăiești! Pentru mine, Oradea este motivul pentru care încă mă aflu în țară. Am prieteni plecați prin diverse părți din România, Europa sau chiar America de Nord și realizez tot mai mult că diferențele sunt mult mai mici față de acum 10 ani. Din unele puncte de vedere importante, Oradea are potențialul de a se dezvolta sustenabil, spre deosebire de alte orașe importante din România și Europa, iar acest aspect va crea un avantaj competitiv extrem de important pe termen mediu-lung!
Ce modele de afară, bazate pe investiții în tech și antreprenoriat ar dori să urmeze orașul? Aveți colaborări cu unele orașe din Europa/America pe acest gen de abordare?
Unul din orașele pe care le-am analizat este New York-ul, deoarece este orașul despre care au fost realizate foarte multe studii și lucrări de cercetare, pe acest domeniu al dezvoltării ecosistemului de tehnologie. Este însă destul de dificil să găsim exemple similare apropiate de contextul nostru, nefiind un oraș capitală așa cum sunt majoritatea orașelor care au un ecosistem de startup-uri de tehnologie puternic. Bolder este un oraș interesant, care as putea spune că l-am studiat citind cartea lui Brad Feld “Startup communities”. În ce privesc colaborările, colaboram cu mentori și ne sfătuim în primul rând cu români din diaspora din țări precum SUA, UK sau Elveția. Unul din obiectivele pe care le avem în următorii 2-3 ani este să legam și câteva parteneriate strânse cu orașe din Europa, Israel, SUA, etc.
Cum vedeți colaborarea cu UrbanizeHub pe viitor?
Așteptăm ca echipa UrbanizeHub să ne dea oportunitatea de a colabora și organiza diverse inițiative împreuna în Oradea. Oradea este un oraș extrem de deschis în a crea și a aduce ultimele inovații pentru îmbunătățirea calității cetățenilor. În Oradea veți găsi stabilitate, deschidere, susținere și sustenabilitate pe termen lung. Vă așteptăm!
Rămâneți aproape de UrbanizeHub! Pregătim articole cu și mai mulți lideri urbani care fac lucrurile să se întâmple în comunitate.