Multe industrii au afirmat că pandemia a accelerat anumite schimbări în propriile sectoare. Este acesta și cazul transportului? De-al lungul ultimului deceniu, planificatorii urbani au promovat transportul public pentru a reduce ambuteiajele și poluarea. Totuși, de la începutul pandemiei, oamenii par să opteze pentru opțiuni de transport mai solitare, precum mașinile personale sau bicicletele. Cu toate acestea, spațiul urban liber este foarte redus în multe orașe mari, ca Paris sau New York. Așadar, marile orașe trebuie să se aștepte la mari schimbări în modul în care oamenii se vor deplasa în 2021.
Până când un vaccin va fi disponibil la scară largă sau până se vor găsi tratamente mai eficiente, pandemia va continua să modeleze felul în care oamenii se deplasează. Pentru a vedea cum aceste șabloane se pot modifica, The Economist a analizat date care aparțin Google, Apple și TomTom pentru 10 orașe diferite. Folosirea transportului în comun în luna August, atunci când a existat o scădere a numărului de cazuri COVID, a rămas la un nivel cu 40% mai mic decât cel dinainte de pandemie. Asta sugerează că, în 2021, când virusul va reprezenta încă o amenințare, oamenii vor prefera încă deplasările independente, în ciuda eforturilor autorităților de a face transportul public mai sigur, prin promovarea purtării măștilor.
În Berlin, ambuteiateje au crescut în număr în ultimele luni, față de nivelul dinaintea pandemiei. În New York, înmatricularea mașinilor a avut parte de o creștere semnificativă. În toate orașele analizate, de fapt, folosirea mașinilor personale a crescut, ca trend, față de mersul pe jos, utilizarea transportului public sau folosirea bicicletelor. Totuși, absența turiștilor a făcut să existe mai mult spațiu urban liber decât de obicei.
În ultimii ani, orășenii țărilor dezvoltate s-au îndepărtat de folosirea mașinilor proprii și au preferat alternative precum transportul public sau soluțiile de ride-sharing. Deținerea unei mașini a devenit mai puțin atractivă și în contextul unor reglementări legislative tot mai stricte și a normelor privind emisiile. În 2021, UE va revizui regulile privind zonele aglomerate și interzicerea anumitor mașini din motive legate de emisii. Poate că acest trend actual de folosire considerabilă a mașinilor personale va reprezenta un impuls pentru UE să-și grăbească planurile de interzicere a vehiculelor non-electrice de pe străzile orașelor sale.
Multe orașe, printre care Atena, Budapesta, Londra, Milano, New York și Paris au introdus mai multe piste de biciclete și mai multe zone exclusiv pietonale pentru a asigura distanțarea socială. Multe centre urbane vor ca aceste schimbări să fie permanente. Doi competitori au de câștigat de pe urma acestori modificări: bicicletele și trotinetele electrice. În timpul primelor restricții ale primei părti din 2020, a existat o creștere considerabilă în utilizarea bicicletelor. Chiar în lipsa turiștilor, anumite orașe ca Londra au fost martorele unei triplări în numărul utilizatorilor de sisteme de bike-sharing. Bicicleta a fost singura modalitate de transport care, în vara anului 2020, a revenit la nivelul dinaintea pandemiei. Și în 2021, tot mai mulți oameni și mai ales navetiști vor opta pentru biciclete.
De asemenea, utilizarea trotinetelor electrice a crescut în marile centre urbane după primul val al pandemiei. Unul dintre principalele argumente împotriva acestora vizează faptul că sunt periculoase. Totuși, datele companiei Lime arată că mai bine de o treime din accidente au loc în primele 5 folosiri ale trotinetei. Așadar, instruirea utilizatorilor și exersarea pot ajuta. Bineînțeles, un alt mod de a reduce traficul este lucrul de acasă. Chiar dinaintea pandemiei, orașul Tokyo a dezvoltat un program prin care a încurajat firmele să le permită angajaților să lucreze de acasă sau să facă naveta în afara orelor de vârf, asta pentru a reduce aglomerația provocată de Jocurile Olimpice de anul trecut. Dacă Olimpiada se va mai desfășura în 2021, orașul va fi deja gata pregătit.
Acest material reprezintă o adaptare a articolului “Streets Ahead” – The Economist – print edition 13 Noiembrie 2020.
Sursă: The Economist
Foto: The Economist, Siemens, Marketplace