home Comunitate, Incluziune, Proiecte & Orașe Via Transilvanica și Călăuzele Apelor sunt pe podiumul European Heritage Awards

Via Transilvanica și Călăuzele Apelor sunt pe podiumul European Heritage Awards

România are două proiecte recunoscute la nivel european pentru promovarea patrimoniului național: Via Transilvanica și Călăuzele Apelor. Competiția încă nu s-a încheiat și putem sprijini inițiativele pentru a câștiga Public Choice Award printr-un simplu vot online.

Via Transilvanica și Călăuzele Apelor sunt cele două proiecte premiate de Comisia Europeană și Europa Nostra în cadrul competiției European Heritage Awards, alături de alte 28 de proiecte din 21 de țări. Este cea mai înaltă distincție a Europei în domeniul promovării patrimoniului național.

Toate proiectele premiate aveau în comun implicarea individuală și colectivă pentru descoperirea ADN-ului cultural european și protejarea sa. Câștigătorii vor participa la decernarea premiilor European Heritage Awards Ceremony în 28 septembrie la Veneția, la Palazzo del Cinema. În timpul ceremoniei, vor fi anunțați laureații premiului Gran Prix și câștigătorul premiului Public Choice Award, aleși dintre câștigătorii din acest an, care vor primi 10.000 EUR fiecare.

Via Transilvanica

Via Transilvanica este traseul de drumeții care parcurge România din Nordul Moldovei până în Sud-Vest, la intrarea Dunării în țară. Cei 1400 km traversează 20 de regiuni etnice și culturale din 400 de comunități și 12 situri UNESCO. A fost inaugurat în 2022, după patru ani de muncă și 10.000 de voluntari care și-au pus sufletul în crearea acestui proiect. Traseul este marcat de indicatoare și borne din andezit, personalizate individual de artiști naționali și internaționali. Via Transilvanica oferă turiștilor oportunitatea de a cunoaște comunitățile locale și de a descoperi un patrimoniu construit și natural care cuprinde o istorie de peste 2000 ani.

Drumeții care se încumetă să meargă pe Via Transilvanica pot accesa un ghid realizat special de echipa de documentare care a parcurs toate porțiunile din traseu și vine cu recomandări de locuri de vizitat, echipamente pentru siguranță, cazări disponibile, instrucțiuni în caz de urgență și alte informații utile. Ghidul este disponibil în română, engleză, germană și maghiară în mod gratuit pe siteul www.viatransilvanica.com

„Într-una dintre cele mai uimitoare regiuni ale Europei, remarcabilul traseu Via Transilvanica acționează ca o conexiune vitală între comunitate și diversele fațete ale patrimoniului, cuprinzând nu numai patrimoniul construit și tradițiile imateriale, ci și patrimoniul gastronomic al regiunii. Proiectul a consolidat identitatea locului, aprofundând legătura oamenilor cu traseul și împrejurimile sale. Lucrând împreună cu părțile interesate publice, ONG-uri și alte organizații, proiectul a ajuns la peste 7 milioane de oameni. De asemenea, a scos în evidență unitățile de cazare care ajută la protejarea patrimoniului construit, atrăgând totodată turismul durabil, aducând astfel beneficii economice”, a spus juriul premiilor.

Proiectul a fost înființat de Tășuleasa Social, ONG cu 23 de ani de activitate în domeniul educațional, social, de mediu și cultural. Misiunea Tășuleasa Social se concentrează pe menținerea, promovarea și identificarea oportunităților pentru acest traseu. ONG-ul a creat o platformă comună solidă care reunește toate părțile interesate implicate, inclusiv excursioniștii, comunitățile locale și autoritățile. Subliniind valorile de mediu, sociale și de patrimoniu ale traseului, acesta contribuie la dezvoltarea locală durabilă. Acesta păstrează și hrănește patrimoniul de-a lungul traseului său și reprezintă o sursă de mândrie locală și internațională.

Dincolo de concentrarea pe patrimoniu și cultură, proiectul subliniază și importanța conservării mediului, în special a pădurilor. Un alt aspect pozitiv este angajamentul inițiatorilor proiectului față de exprimarea artistică și obiectivele sale de viitor clar definite, de a dezvolta în continuare trasee legate de arhitectură, gastronomie și alte domenii conexe”, a concluzionat juriul.

Călăuzele Apelor

Delta Dunării este un loc unic pentru ceea ce înseamnă ideea de natură și viață sălbatică. Oamenii locurilor și-au construit viața, tradițiile și cultura în relație cu mediul lor și la rândul său natura s-a adaptat ca răspuns pentru acțiunile oamenilor. Pentru a conserva această identitate locală și a veni în sprijinul copiilor care nu au un acces atât de ridicat la resurse educaționale și culturală, a fost creat proiectul Călăuzele Apelor.

Cu ajutorul unei bărci pescărești denumită lotcă, s-au creat ateliere pentru copiii satelor din zone defavorizate. Prin ateliere de construcție a bărcilor din lemn, copiii obțin o înțelegere mai profundă a valorii patrimoniului, inclusiv a relevanței sale pentru schimbările climatice și a legăturilor cu sustenabilitatea. Copiii învață să se reconecteze cu resursele locale din zona lor și să promoveze o apreciere pentru diversitatea culturală și etnică.

Acest proiect captivant, pornit de la zero, este administrat de lideri locali pasionați, fiind reprezentat cu măiestrie prin fotografii vesele, ilustrând entuziasmul participanților. Prin implicarea copiilor ce provin din cinci grupuri etnice, proiectul Călăuzele Apelor (Pathfinders of the Waters) contribuie la integrarea culturală a copiilor din medii diverse. Barca este atât centrul fizic al proiectului, cât și un simbol puternic care ajută la stimularea înțelegerii ecosistemului mai larg al Dunării. Proiectul urmărește să conecteze țări de-a lungul Dunării, marcând moștenirea fluvială comună multor comunități din Europa. Acest lucru demonstrează, de asemenea, replicabilitatea și relevanța proiectului pentru alte regiuni”, au declarat membrii juriului.

Din 2018 până în 2022, au fost implicate patru localități din Deltă (Mila 23, Sfântu Gheorghe, Sulina, Chilia Veche) și alte patru din România care erau fie conectate la lacuri sau la Dunăre (Drobeta Turnu Severin, Eșelnita, Piscu și Comana). Scopul proiectului este de a include și alte zone din România sau de peste hotare în exercițiul de conservare și valorificare a patrimoniului imaterial.

„Proiectul Călăuzele Apelor (Pathfinders of the Waters) corespunde în mod evident cu Obiectivele pentru Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite și cu noțiunile mai largi de dezvoltare durabilă. Conectează eficient sportul cu învățarea și cu ideea de patrimoniu, oferind o platformă neprețuită pentru implicarea copiilor. În plus, platforma digitală de înaltă calitate amplifică acoperirea și impactul proiectului”, a punctat juriul.

Proiectul-pilot a fost susținut prin parteneriate cu autoritățile locale, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului României, Active Citizens Fund – Norway Grants, Fundația Boschși Kaufland România. La cârma proiectului s-a aflat legenda României la canoe Ivan Patzaichin, care a câștigat 30 de titluri la Jocurile Olimpice, Campionatele Mondiale și Europene.

Votați proiectul favorit!

Competiția Public Choice Award 2023 este deschisă până în 28 august și invită cetățenii să susțină proiectele favorite. Câștigătorul va primi 10.000€ și un trofeu care vor fi acordate la Veneția.

Pentru a participa în proces, trebuie să alegeți 3 proiecte. Primul vot înseamnă 3 puncte acordate candidatului favorit, al doilea valorează 2 și al treilea 1 punct. Nu puteți vota pentru aceeași țară mai mult de o dată decât dacă proiectul se desfășoară în mai multe țări. Este nevoie doar de adresa de email pentru înscrierea în procesul de vot.

Mai multe informații pot fi accesate aici.

Patrimoniul național, fie material sau imaterial, este istoria noastră și identitatea la care ne raportăm atunci când ne gândim la trecut și la viitor. Este foarte important să susținem proiectele care fac pași concreți pentru conservarea și promovarea acestor moșteniri, motiv pentru care vă încurajăm să vă exprimați opțiunea pentru inițiativa favorită din cadrul European Heritage Awards.

Sursă foto: Comisia Europeană, Rowmania, Via Transilvanica




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.