home Cultură Urbană, Orașele Viitorului, Tehnologie & Inovație 6 tehnologii inovatoare care ar putea îmbunătăți infrastructura

6 tehnologii inovatoare care ar putea îmbunătăți infrastructura

Fie că petreceți ore întregi în trafic sau ați avut de nenumărate ori întârzieri la trenuri sau zboruri, e de înțeles să vă simțiți frustrați de starea actuală a infrastructurii.

Până când populația New York-ului a participat în sfârșit la deschiderea metroului Second Avenue în 2017, aceștia avuseseră de așteptat aproape 100 de ani de la conceperea proiectului până la finalizarea primei faze. Între timp, berlinezii încă așteaptă agitați deschiderea aeroportul din Brandenburg – programat să se deschidă în 2020.

Urmatoarele șase tehnologii ar putea avea o contribuție majoră la fluidizarea infrastructurii de orice tip:

  1. BIM: design-ul care ține evidența proiectelor

Privind un șantier de departe, e ușor să rămâi cu impresia că lucrurile nu s-au schimbat mai deloc în ultima perioadă. Cu toate acestea, o privire mai atentă va dezvălui progrese care schimbă modul în care sunt gestionate proiectele de infrastructură.

Programele software de construcție a informațiilor (Building Information Modeling – BIM) oferă posibilitatea de a proiecta digital un proiect de construcție care se deplasează dincolo de desenele tehnice bidimensionale și de proiectarea asistată de computer. BIM permite profesioniștilor din toate etapele, de la arhitecți până la ingineri și șefi de șantieri, să colaboreze la un proiect de construcții.

  1. Tipărirea 3D: inovație în domeniul construcțiilor

În timp ce avansurile precum BIM cresc nivelul de colaborare pentru îmbunătățirea proiectării infrastructurii, progresele tehnologice la fața locului modifică modul în care infrastructura este construită fizic. Imprimarea 3D este pe cale să revoluționeze total șantierul. MX3D, o companie olandeză de imprimare 3D, a proiectat și construit primul pod din oțel imprimat 3D din lume.

Proiectul a implicat construirea unui robot special cu șase axe, care să poată crea structuri ce suportă greutate sub el. Podul de 12,5 metri va fi instalat pe un canal în centrul Amsterdamului în acest an după testarea siguranței și va include senzori de colectare a informațiilor despre modul în care podul reacționează în timp. Tehnologia are potențialul de a crește eficiența mega-proiectelor de infrastructură, reducând în același timp problemele legate de costuri și siguranță ale funcționării în șantierele și construcțiile haotice.

  1. Dezvoltarea lemnului: era zgârie-norilor din lemn

Dezvoltarea infrastructurii nu se limitează doar la noile tehnologii de proiectare și construcție – astfel că, se apelează la noi materiale de construcții. Domnia betonului de-a lungul secolelor ca material de construcție primar poate ajunge la un sfârșit, întrucât utilizarea diferitelor alternative de cherestea de masă continuă să devină mai curentă. Masa de dezvoltare și utilizare a lemnului înlocuiește tot mai mult alte materiale de construcție, cum ar fi cimentul și oțelul. Iar produse noi, cum ar fi CLT (lemn laminat încrucișat, format prin stivuirea și lipirea straturilor perpendiculare de lemn) și Glulam (lemn laminat cu lipici, format prin stivuirea și lipirea straturilor de lemn direct unul peste altul) permit chiar construcții din lemn mai înalte și mai puternice.

Turnul HoHo din Viena este de 24 de etaje și 84 de metri, iar Turnul Mjøsa de 18 etaje, din Norvegia, a finalizat recent Turnul Mjøsa, de 85.4 metri, care este cel mai înalt turn din lemn din lume. Iar terminalul Aeroportului Internațional Fort McMurray din Canada a fost cea mai mare clădire din lemn laminat încrucișat din America de Nord la vremea la care a fost construită în 2012. Utilizarea CLT în construcția terminalului a dus la reducerea mare a timpul de construcție, iar forța de muncă a fost calitativ mai mică. 

Utilizarea cantității mari de lemn poate reduce timpul de construcție cu până la 25% și poate utiliza până la o treime din producția de energie a oțelului și o cincime a celei din beton, pe lângă utilizarea metodelor de producție semnificativ mai puțin consumatoare de carbon. Terminalele aeroportului și stațiile de tren de mâine ar putea fi construite mai repede și mai curate folosind cantității mari de lemn, deoarece constructorii abordează mai nou o mulțime de proiecte cu materiale precum CLT și Glulam.

  1. Drumuri din plastic: reciclare sub roțile noastre

Această perturbare a materialelor de construcție tradiționale continuă să facă eforturi de înlocuire a asfaltului ca material primar în construcția drumurilor cu plasticul. Firma de inginerie olandeză KWS a dezvoltat un drum modular, prefabricat, realizat din deșeuri de plastic reciclate. Avantajele în fața asfaltului includ un timp de instalare mai rapid, triplarea duratei de viață și introducerea unui mod eficient de reciclare a plasticului care se află în oceanele și depozitele noastre. Drumul este permisiv în a face loc amplasării țevilor de utilitate și scurgerea apei pluviale. De asemenea, acesta este acoperit cu un strat special pentru a preveni eliberarea de microplastice, care adesea sfârșesc prin aprovizionarea noastră cu alimente. Deși proiectul pilot a fost un traseu pentru biciclete de 30 de metri, realizat din echivalentul a 218.000 de cupe de plastic din orașul olandez Zwolle, senzorii încurcați în drum a ajutat echipa să surprindă perspective care pot fi utilizate pentru dezvoltarea drumurilor din plastic, autostrăzilor din plastic și poate chiar a pistelor de aeroport din plastic. Drumurile din plastic nu numai că au potențialul de a scoate deșeurile de plastic din mediu, dar pot introduce economii printr-o instalare mai rapidă și o întreținere mai puțin perturbatoare.

  1. Blockchain: simplificarea contractelor

Tehnologiile de proiectare îmbunătățite și noile materiale de construcție reprezintă pași pozitivi, dar zona de transformare pe care o reprezintă dezvoltarea infrastructurii se află și se face cu mult înainte de a se crea primele planuri. Procesele de contractare și achiziții Moribund încetinesc dramatic proiectele chiar înainte ca acestea să înceapă. Blockchain este una dintre aceste tehnologii care poate elimina numeroasele straturi de contracte și intermediari care se situează între concepția și livrarea unui proiect de infrastructură. Potențialul Blockchain de a contracta inteligent poate fi utilizat pentru a plăti aspecte importante ale unei infrastructuri active (de exemplu, o mașină de metrou sau părți importante ale unui sistem de ventilație), prin eliberarea plăților directe în timp către furnizor. În plus, acesta oferă o trasabilitate completă. Aplicațiile sale de certificare a identității ar putea reduce problemele legate de găsirea de lucrători sau firme cu certificarea de construcție adecvată sau autorizații de securitate. Într-adevăr, folosirea ID-urilor digitale ale Blockchain-ului ar putea duce la automatizarea contractelor și a administrării subcontractelor pentru a obține acorduri mai directe și limitarea confuziilor. Folosirea blockchain-ului pe tot parcursul ciclului de viață al proiectului, în special împreună cu BIM, ar putea reduce semnificativ timpul, costurile și frauda.

  1. Replica: determinarea numărului de pasageri

Pe lângă ideea de a avea un plan de achiziții, proiectanții trebuie să înțeleagă care este cel mai bun mod de a planifica un nou sistem. Pentru proiectele de infrastructură a transportului în masă, e nevoie să se știe unde sunt oamenii și unde trebuie să meargă. Neînțelegerea cererii de pasageri poate duce la neplăceri costisitoare precum cazul aeroportului abandonat Mirabel din Montreal, odată proiectat a fi printre cele mai aglomerate din lume.

Atunci când se dorește planificarea rutelor de tranzit rapid, planificatorii urbani se bazează adesea pe sondaje casnice ineficiente, limitând contoarele de călătorii. Sidewalk Labs încearcă să rezolve această problemă cu Replica, un software care poate utiliza date de locație în timp real pentru a planifica sisteme de transport în masă. Programul dezidentifică datele despre locația mobilă de pe smartphone-uri și aplicații, le combină cu informații demografice agregate și oferă agențiilor de planificare informații despre cum, când și de ce călătoresc oamenii în zonele urbane. Replica poate ajuta planificatorii să decidă unde să construiască o nouă linie de metrou sau să lărgească o stradă sau poate ajuta la deciderea planificărilor reparațiilor liniilor de utilitate atunci când sunt cele mai puțin perturbatoare. Este un instrument care ar putea îmbunătăți viteza și eficacitatea cu care infrastructura este planificată și întreținută.

În mod clar, există multe lucruri interesante care se întâmplă într-un câmp care poate părea stăpânit față de cei neinițiați. Transformarea tehnologică care cuprinde restul societății este într-adevăr pregătită pentru a revoluționa infrastructura. Cu toate acestea, factorii de decizie, din mai multe motive, încă ezită să creeze tipul de mediu care să permită îmbrățișarea pe scară largă a acestor tehnologii emergente.

Sursa: WeForum 

Foto: WeForum




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.