Sectorul transporturilor reprezintă 4,5% din totalul forței de muncă din Uniunea Europeană și 4,6% din produsul intern brut (PIB). Ca și în ansamblul economiei, ocuparea forței de muncă în sectorul transporturilor se confruntă cu provocări economice și sociale legate de o lipsă tot mai mare de lucrători calificați într-un mediu global din ce în ce mai competitiv.
Îmbătrânirea populației europene devine evidentă în rândul forței de muncă și în special în sectorul transporturilor care îmbătrânește mai rapid decât populația generală activă. Aproape 30% dintre persoanele angajate în sectorul transporturilor au peste 50 de ani și se vor pensiona în următorii 10-15 ani. În ultimii ani, sectorul transporturilor a înregistrat mai puține succese decât multe alte sectoare în recrutarea tinerilor lucrători. Lipsa forței de muncă este de așteptat să devină o problemă majoră în următorii 10-15 ani, pe măsură ce economia va crește și numărul persoanelor care se pensionează va fi din ce în ce mai mare.
Astfel, companiile și factorii de decizie politică sunt constrânși să dezvolte strategii pentru a depăși lipsurile forței de muncă rezultate din schimbările demografice în Europa.
Serviciile automatizate de transport fără șofer vor reduce probabil lipsa forței de muncă în viitor.
Camioanele fără șofer ar putea fi o prezență regulată pe multe drumuri în următorii 10 ani. Producătorii investesc foarte mult în automatizare, iar grupul Volvo are deja un camion complet automatizat care funcționează în mina Kristineberg din Suedia.
Pentru producători și clienții lor de transport marfă, potențialul avantaj al eliminării șoferilor este imens. Munca reprezintă până la 45% din costurile totale de transport rutier, iar șoferii trebuie să facă pauze dese de odihnă ceea ce înseamnă o pierdere de timp. Totodată, 81% din accidentele rutiere sunt cauzate din erori umane. Dezavantajul producătorilor de vehicule fără șofer este unul mare deoarece, fiind automatizate, acestea pot fi victimele criminalității cibernetice și ale hackerilor.
Transportul va deveni mai eficient
Alte avantaje sunt că taxiurile și transporturile pot deveni mai ieftine, pe măsură ce devine disponibil un transport electric eficient. Totuși, cu acest lucru vine dezavantajul că multe locuri de muncă legate de transport ar putea fi pierdute pentru totdeauna, însă, ca și în alte industrii, dispariția unor locuri de muncă a dus la crearea altora. Spre exemplu, pentru gestionarea unei companii de autovehicule autonome sunt necesare terminale de control centralizate pentru a le monitoriza și pentru a le controla de la distanță, dacă este necesar.
„Trebuie să avem o dezvoltare treptată, în care să instruim oamenii să facă noi sarcini, însă stoparea dezvoltării ar fi o greșeală. Trebuie să îmbrățișezi schimbările structurale în societate, altfel nu vom răspunde provocărilor care ne așteaptă.”, a spus Martin Lundstedt, directorul executiv al Volvo Group.
Autovehiculele autonome pot crește semnificativ traficul rutier din pricina faptului că vor putea fi utilizate de către oricine, iar șofatul va fi privit ca un hobby, precum călăritul astăzi. Deși avem o vagă idee despre cum vor afecta viața orașelor, impactul vehiculelor fără șofer va fi, fără îndoială, imens.
Surse: Comisia Europeană, Financial Times, Interesting Engineering