home Orașe Verzi, Orașele Viitorului, Politici Urbane & Guvernanță Modelul olandez – utopie sau realitate?

Modelul olandez – utopie sau realitate?

Orașele sunt principalul spațiu destinat omului, fiind astfel proiectat încă din antichitate. Acest lucru a dovedit dorința omului de a locui în zone urbanizate în detrimental așezăilor rurale. Deși orașele au fost initial concepute pentru oameni, destinația acestora s-a schimbat radical în ultimul deceniu, având în vedere faptul că orașul nu mai este un spațiu prietenos cu omul, ci din potrivă. Mașinile au devenit principalul factor de condiționare al orașelor, în prezent, cel puțin în România. Pentru a facilita transportul persoanelor și pentru a transforma orașul într-un loc sustenabil și primitor, trebuie să reducem radical numărul de mașini și zonele lor de accesibilitate. Așadar, putem lua exemplul perfect, al Europei: Olanda. 

Olanda are o infrastructură special dedicată transportului ușor precum: piste velo, zone shared space, transport public în comun, etc. Această infrastructură s-a bazat pe o ideologie urbană numită “road diet” , care implementează reducerea numărului de benzi pentru mașini, și încurajează formarea rețelelor de benzi speciale pentru biciclete. Metoda de shared space, abordată de olandezi, implementează zone dedicate pietonilor, în care mașinile sunt așa-zișii “musafiri”, în care priotitatea este a oamenilor, nu a mașinilor și în care limita de trafic este de 30 de km pe oră. Olandezii par a avea măsuri drastice de excludere a mașinilor din orașe, dar aceste metode sunt cât se poate de eficiente pentru combaterea poluării sau pentru echilibrarea sustenabilității rutiere. Se optează pentru un mediu liber, fără constragerea sau stânjenirea pietonilor, de către mașini. 

Un proiect nou implementat, care doar ce a ieșit din mâinile proiectanților, este cartierul “car-free”. Lucrările pentru acest cartier vor începe luna viitoare, în Olanda, în orașul Utrecht. Acest oraș a luat în serios sustenabilitatea si ideea de eco-city. Astfel că, acest cartier va avea 35 000 km2, fiind gazda a aproximativ 12 000 de locuitori. Cartierul Merwede este poziționat într-o zonă peri-centrală a orașului, cu acces foarte rapid la gara orașului. Așa cum sugerează și numele proiectului, această zonă va fi dedicată exclusiv pietonilor și bicicliștilor, cu excepția unui tren urban, ce va tranzita zona, cu destinație de transport public în comun. De asemenea, vor exista doar 0,3 locuri de parcare (un loc de parcare la 3 apartamente), pentru noii rezidenți. Deși pare o metodă drastică, locuitorii sunt entuziasmață, iar doritorii nu întârzie să apară. 

Această zonă va avea bineînțeles, o zonă specială pentru car-sharing, ceea ce înseamnă o zonă amenajată pentru persoanele care au nevoie să închirieze o mașină. Proiectanții duc ideea sustenabilității la un alt nivel, astfel că vor exista grădini interioare în fiecare bloc, pentru un plus de confort. Acest cartier olandez vrea să-și uite trecutul industrial și să devină un exemplu de cartier durabil și fără mașini, accesibil tuturor pietonilor. Merwede va avea, de asemenea, cea mai mare instalație subterană de căldură și depozitare din Olanda pentru încălzirea și răcirea districtului rezidențial. Se poate spune că acest model este cel perfect, un standard benefic dedicat abordării internaționale. 

Material realizat de Ioana Popescu

Surse: BicycleDutch, DutchReview, Tomorrow

Foto: DutchReview, Merwede




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.