În cadrul concursului național de soluții de mobilitate urbană, a avut loc “Urban Mobility Lab” Timișoara. Echipele au avut timp să lucreze la proiecte inovatoare, inițiativele au fost prezentate, iar cele mai bune proiecte au fost deja premiate de un juriu competent, format din personalități deosebite din administrație și din alte domenii. Vă prezentăm aici care sunt soluțiile de mobilitate care au potențialul de a schimba fața orașului Timișoara în umătoarea perioadă.
Echipa LifeSavers se axează pe problema siguranței în trafic. Pietonii au deseori de suferit, iar daunele umane și materiale sunt considerabile. Proiectul semnalează probleme puse de școli și grădinițe, dar scoate în evidență și intersecțiile mai predispuse la accidente rutiere. Soluția este un ghid de siguranță, cu ajutorul căruia ar avea loc un proces de responsabilizare a șoferilor. În același sens, măsurile concrete ale acestui ghid implică ridicarea și evidențierea vizuală a trecerilor de pietoni, precum și modificarea și îngustarea profilului stradal.
The Strollers este o echipă care este de asemenea dedicată pietonilor din Timișoara. Există încă numeroase legături pietonale deficitare, iar conectivitatea urbană este afectată per total. Traseele existente pot deveni adevărate autostrăzi pietonale, facilitând conectivitatea unor zone urbane diferite. Mai multe astfel de artere, bine-gândite, pot face mersul pe jos mai atractiv și mai eficient. Proiectul pilot propus de echipă are potențialul de a fi lărgit și replicat la scara întregului oraș, facilitând astfel mobilitatea urbană a pietonilor și promovând mersul pe jos în Timișoara.
Logistica rămâne o problemă urbană ce este deseori neglijată, iar Cargo și-a propus să introducă ideea clădirii unei noi infrastructuri de transport marfă și să implementeze reglementări rutiere pentru a facilita transportul și livrarea de bunuri, reducând în același timp congestionarea traficului urban. Proiectul pilot vizat propune reîntrebuințarea spațiului stradal conform unor orare clare, acest proiect având un efect benefic asupra mediul înconjurător, asupra administrării într-un mod smart a spațiului stradal și facilitând, în ultimă instanță, eficiența și flexibilitatea livrării de bunuri.
On the way to fifteen minutes pleacă de la conceput de “oraș de 15 minute” și scoate în evidență viziunea urbană orientată către transportul cu autovehiculele personale. Problemele conexe acestei viziuni sunt deja cunoscute, iar echipa sugerează, în vederea soluționării chestiunii, adaptarea infrastructurii urbane pentru a facilita și a permite mobilitatea tuturor cetățenilor societății. Designul stradal, reorganizarea benzilor și managementul traficului trebuie să fie adaptate unui nou tip de mobilitate diversă și generalizată, deschisă căilor alternative de transport și benefică tuturor.
Tot având în vedere această viziune orientată spre mașini, echipa CarLens pleacă de la problema pusă de faptul că locurile libere de parcare sunt greu de identificat și că traficul este deseori îngreunat tocmai de acest lucru. Mersul pe jos deseori nu este o soluție pentru oamenii de la marginea orașului, iar soluționarea acestor probleme poate să aibă loc printr-o aplicație care folosește geolocația și camerele pentru a arăta șoferilor spațiile de parcare libere. Timpul din trafic este redus, alături de congestionarea traficului, iar șoferilor li se permite crearea unui traseu clar.
Alternative Commute vizează problema navetei făcute cu mașina personală și efectele negative ale acestui fenomen. Pe lângă poluare și trafic, spațiul urban este folosit într-un mod ineficient, în cazul navetiștilor. O aplicație mobilă, pe bază de gamificare, poate oferi o soluție integrată a tuturor serviciilor de transport necesare navetei zilnice, în funcție de preferințele persoanei. Mobilitatea urbană devine astfel mai eficientă și mai sustenabilă și timpul în trafic este redus, iar utilizarea acestei aplicații poate oferi recompense și beneficii celor mai activi și sustenabili utilizatori.
Proiectul In a minute abordează tot lipsa de conectivitate și ineficiența spațiilor, dar vizează în mod specific faptul că liniile feroviare nu sunt folosite și exploatate la maxim, ca spații urbane integrate. Există o lipsa de viziune pe termen lung, precum și o lipsă de comunicare între autoritățile implicate în gestionarea acestui spațiu urban. Echipa propune o soluție punctuală, ce poate fi replicată de-a lungul întregii rețele feroviare – pasaje și spații comunitare care includ trasee pietonale și piste de biciclete și care pot coagula întregi comunități.
În cele din urmă, echipa BikeHub semnalează următoarele probleme: furtul bicicletelor, lipsa locurilor de parcare pentru biciclete și traficul îngreunat. Soluția propusă acoperă cele mai întâlnite zone din care sunt furate bicicletele: scările de bloc și spațiile rezidențiale și dorește introducerea unui sistem securizat pentru parcarea bicicletelor. Mobilitatea urbană sustenabilă este astfel promovată, se folosesc spații urbane deja existente, se reduce poluarea și crește calitatea vieții. Mai mult, se face legătura între centrul orașului și restul cartierelor utilizând trasee deja existente.
În urma prezentării acestor proiecte, juriul a decis că echipa BikeHub merită premiul 1, în valoare de 1500 de euro. The Strollers și-a adjudecat premiul al doilea, în valoare de 800 de euro. Echipa Alternative Commute a fost răsplătită cu 750 de euro, Carlens cu 400 de euro și Cargo 300 de euro. Mulțumim tuturor participanților și celor implicați în desfășurarea acestui concurs de soluții privind mobilitatea urbană. Vă invităm să urmăriți prezentarea completă a proiectelor pe pagina noastră de Facebook, aici.
Foto: ArrivalGuides
Frumos, dar vedeți că nu sunteți în temă cu multe ce mișcă pe aici…de exemplu proiectul gândit pe axa Centrul de Finanțe-Iulius Town (cunoscută ca strada Antenei/Demetriade) e total inadecvat, în condițiile în care pe colț cu calea Alex. Ioan Cuza se pregătește un mega-ansamblu ce vrea a face concurență Iulius Town intitulat Park Plaza Timișoara (detalii pe site-ul Fri-El), strada fiind pregătită pentru extindere la 6 benzi (transformând-o în stradă pedestriană e ca și cum ai condamna-o la moarte d.p.d.v al traficului), iar Iulius Undertown va fi succedat de un al doilea pasaj subteran în zonă.
Mai departe, săptămâna trecută reprezentanții CFR au venit la Primărie cu o mică modificare a proiectului de modernizare Arad-Caransebeș ce mai nou cuprinde și un fel de autostradă de biciclete pe o parte și alta a căii ferate din dreptul aerodromului Cioca până după Pădurea Verde; eliminarea trecerilor la nivel cu pasaje sub și supraterane, ba chiar ceva girație suspendată de ordinul SF la strada Baader și o haltă nouă de călători în dreptul Iulius Town. Interesant, dar rămâne de văzut dacă se vor face toate astea mai ales că lucrează statul… Vă puteți implica în proiect și veni cu sugestiile voastre în completare, ar fi super.
În rest n-am ce zice, super-idei.
Chiar deloc, pare un mega- proiect ce vine în completarea Iulius Town. Hotel afliat unui brand internațional, apartamente de lux, situate lângă Botanic și la 10 minute de CBC, City of Mara centrul istoric și alte puncte de interes, și dacă va fi 3.000 de euro mp tot se vor vinde ca pâinea caldă că locația e genială. Și pe locul fabricii de betoane se aude că se coace ceva, s-ar putea că în câțiva ani ruinele alea și Euro/Kappa/Galeria 1 să fie istorie. Totodată, ar fi indicat că cei ce propun proiecte să mai consulte și cadastrul terenurilor, Puz-urile, Puz, Pud-urile ș.a.m.d