Primarii a patru municipii din Vestul României au urcat pe scena UrbanTalks pentru a semna pactul de creare a Alianței Orașelor Verzi. UrbanizeHub a facilitat procesul de constituire a primei alianțe de acest tip din România pe care se va baza strategia de dezvoltare locală pentru următorul deceniu.
Călin Bibarț (Primăria Arad), Ioan Popa (Primăria Reșița), Claudiu Buciu (Primăria Lugoj) și Ruben Lațcău (Primăria Timișoara) au urcat pe scenă alături de Marcel Ionescu-Heroiu (Expert în dezvoltare urbană) și Grațian Mihăilescu, fondatorul UrbanizeHub, pentru a dezbate în cadrul Mesei Rotunde a Primarilor despre provocările și oportunitățile la nivel local.
Timișoara înțelege dezvoltarea sustenabilă ca un motor care produce calitatea vieții pentru cetățeni. Pentru a putea respira aer mai curat și a fluidiza transportul în comun, Timișoara are nevoie atât de investiții hard în infrastructură cât și de investiții soft care să creeze un sentiment de apartenență al cetățenilor în viața orașului. Viceprimarul Ruben Lațcău a vorbit pe scena UrbanTalks despre prioritățile Timișoarei pentru următorii ani.
Drumul în direcția corectă trebuie să fie cel care să ne ghideze acțiunile și deciziile pe care le luăm ca lideri de oraș trebuie să fie și decizii corecte, nu doar populare, care poate nu plac. Administrația nouă a Timișoarei își propune să facă o transformare cât mai consistentă înspre un oraș verde și sustenabil. Toate proiectele pe care le-am inițiat, că vorbim de regenerarea din Piața Traian, Piața Mocioni, magistrala verde Calea Șagului unde vrem să avem benzi ghidate de autobuz de la mall până la catedrală în centru, și toate celelalte proiecte pe care le inițiem au ca obiectiv fundamental încurajarea transportului cu metode alternative.
Pietoni, bicicliști, transport public. Asta este prioritatea, după care transportul individual cu mașina. Asta nu înseamnă că nu recunoaștem nevoia de infrastructură hard de care avem nevoie și că pentru a fi un oraș verde, Timișoara trebuie să aibă în primul rând centură.
Timișoara trebuie să aibă inelul 4, care este infrastructură hard și asigură dezvoltarea zonelor industriale. Timișoara este printre puținele orașe din România care are industrie în oraș, și este un lucru bun și o calitate și un atu pe care îl are acest oraș și pe care nu vrem să-l pierdem. Infrastructura aceasta hard susține creșterea economică și ne permite nouă ca administrație să spunem unui cetățean din Dumbrăvița care merge spre platforma industrială Buziaș să nu mai meargă prin centrul Timișoarei, să meargă pe centură sau pe inelul 4 și dacă vrea să meargă prin centrul orașului să meargă cu transportul în comun, bicicleta sau orice alt mijloc de transport în comun, nu cu mașina personală.
Este nevoie de o abordare complementară ca dezvoltarea să aibă coerență pe termen lung. E și vina noastră, a orașelor, țărilor și regiunilor că nu am știut să facem salturile corecte la vremea respectivă. Timișoara nu a avut înțelepciunea pe care a avut-o Oradea în 2010 să facă proiecte de supratraversări rutiere finanțate prin Programele Operaționale Regionale. Acum, când avem nevoie de ele și știm că trebuie să le facem, nu mai există finanțare. Este un ciclu natural la care și noi suntem supuși să ne adaptăm și dacă nu facem saltul corect este un cost pe care îl vom plăti în final. Nu putem să mergem cu o singură viteză înspre un singur drum, trebuie să înțelegem toate nuanțele și interdependențele pentru că un oraș verde nu este un oraș fără infrastructură rutieră, nu este un oraș fără industrie, nu este un oraș utopic cu lacuri și piste de biciclete, este un oraș funcțional cu toate funcțiunile de care are nevoie
Vezi ce spun cetățenii din Timișoara despre orașul lor
La finalul discuțiilor, primarii celor patru orașe au semnat Pactul Verde al Regiunii Vest prin care își asumă să implementeze proiecte cu focus pe reducerea amprentei de carbon și pentru orașe mai sustenabile. Arad, Lugoj, Reșița și Timișoara devin pioniere în România prin crearea acestei alianțe verzi, prima de acest gen din România și care este deschisă și pentru alte comunități urbane.
A fost o plăcere pentru UrbanizeHub să faciliteze procesul prin grupul nostru de experți și sperăm să vedem și alte administrații publice care să se dedice tranziției spre orașe mai verzi. Prin proiectul „Soluții Inovative pentru Orașe Verzi” am generat patru strategii de dezvoltare sustenabilă dedicate celor patru orașe. Aceste strategii au fost bazate pe consultările cu mediul administrativ și sectorul ONG din fiecare comunitate, după care cetățenii le-au validat în cadrul unei consultări publice la care au participat 1000 de cetățeni.
Vă invităm să urmăriți întreaga intervenție a primarilor pe linkul de mai jos:
Această ediție de Urban Talks face parte din proiectul ”Soluții inovative pentru orașe verzi”, proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.