Parisul nu este un oraș străin de revoluții, dar puțini se așteptau ca primul oraș verde din lume să fie dintr-un mediu conservator. Totuși, capitala franceză are toate șansele să devină verde până în 2030 datorită reformelor curajoase ale administrației locale.
Primarul Anne Hidalgo a pavat drumul spre un Paris verde încă de la primul mandat din 2014. De atunci și până acum, peste 1450 km de piste de bicicletă au fost construiți, zone întregi de carosabil au fost închide autovehiculelor și piețe cum ar fi Madeleine, Nation și Bastille au fost reconfigurate pentru a fi prietenoase cu pietonii. Din 2024, toate mașinile pe diesel vor fi interzise în oraș și până în 2030 același lucru se va întâmpla și cu mașinile pe benzină.
După cum ne putem aștepta, aceste reforme nu au fost primite fără nemulțumiri. Sindicatul taximetriștilor și lobby-iști ai industriei auto au organizat proteste în masă, dar nu au avut succes. Capitala continuă pe drumul pe care l-a început în 2014. Primul lockdown din 2020 a fost prilej pentru administrația publică să transforme 65 km de drum în piste de bicicletă și să interzică mașinile pe Rue de Rivoli, strada care conectează Muzeul Louvre de Bastille. Presa și comunitatea au numit aceste schimbări ”pistele corona”, având în vedere contextul pandemic. Totuși, în procente, se vede o schimbare: 7% din oraș va fi car-free până la finalul anului 2022.
Planurile sunt și mai ambițioase pentru următorii ani. Păduri urbane vor fi plantate lângă Hôtel de Ville, Gare de Lyon și Opéra Garnier, urmând ca până în 2026 Parisul să aibă 170.000 de arbori noi plantați și 50% din oraș să fie acoperit de zone verzi până în 2030. La nivel de administrație, normele pentru plantare au devenit mai permisive tocmai pentru a ajuta parizienii să planteze noi copaci în cartierele lor.
Zona din jurul Turnului Eiffel va deveni un parc extraordinar chiar înainte ca Parisul să organizeze Jocurile Olimpice din 2024. Place de la Concorde, cea mai mare piață a orașului, va avea noi parcuri și suburbia Seine-Saint-Denic va deveni un sat olimipic, media city și va avea un bazin olimpic 100% eco-friendly. Cea mai faimoasă stradă din Franța, Champs-Élysées, va fi o grădină extraordinară ca urmare a investiției de 250 milioane de euro. Mai mult, pistele pentru mașini vor fi reduse de la patru la două ca să poată face loc unei centuri verzi de 1,9 km, formată din arbori care să lupte contra poluării aerului.
Parisul își propune să devină primul oraș de 15 minute din Franța, unul dintre consultanții primarului Hidalgo fiind un vocal susținător al aceste inițiative. Carlos Moreno, profesor la Universitatea Sorbonne, a declarat: „Am văzut cu toții prin pandemie că putem lucra diferit și să creăm noi hub-uri. Sunt optimist”.
Comisia Europeană a lansat la finalul anului trecut apelul pentru „Misiunea 100 de orașe neutre-climatic până în 2030”. Află ce orașe din România sunt pe lista scurtă și pot primi finanțare odată cu decizia finală accesând acest articol.
Informațiile din acest articol au fost preluate din Time Out