home Arhitectură & Design, Comunitate, Cultură Urbană, Proiecte & Orașe, Regenerare Urbană Care sunt trăsăturile unui spațiu public de succes?

Care sunt trăsăturile unui spațiu public de succes?

Spațiile publice de calitate sunt acele spații unde se organizează evenimente, unde au loc interacțiuni sociale și schimburi economice, unde oameni se întâlnesc întâmplător și culturile se amestecă. Acestea sunt „verandele” instituțiilor publice – biblioteci, facilități sportive, școli – unde interacționăm noi , ca și comunitate și cu guvernul. Când aceste spații funcționează bine, îmbunătățesc viața noastră și spațiul public. Dar ce determină ca anumite spații să fie de succes și altele să eșueze?

În evaluarea a mii de spații publice din jurul globului, PPS (Project for Public Spaces) a aflat că pentru a fi de succes, în general acestea împărtășesc patru calități: -sunt accesibile; -implică oamenii în activități, -spațiul este confortabil și are un aspect plăcut; -este un spațiu unde are loc interacțiune socială, oamenii se întâlnesc, iar alții vin să viziteze locul respectiv. PPS a dezvoltat Diagrama spațiului pentru a ajuta oamenii să decidă daca un spațiu e bun sau rău.

Diagrama spațiului

Imaginați-vă că centrul diagramei este un loc specific pe care îl cunoașteți: un colț de stradă, un loc de joacă, o piațetă. Puteți evalua acel spațiu în funcție de cele patru criterii din inelul portocaliu. În inelul exterior, aceste patru criterii sunt un număr de aspecte calitative sau intuitive după care spațiul poate fi evaluat; următorul inel exterior indică aspectele cantitative care pot fi măsurate prin statistici sau cercetare.

Acces și conexiuni

Sundance Square

Poți judeca accesibilitatea unui loc prin conexiunile lui cu împrejurimile, atât din punct de vedere vizual cât și fizic. Un spațiu public de succes este ușor accesibil și ușor de parcurs; este vizibil atât de la distanță cât și de aproape. Marginile spațiului sunt și ele importante. De exemplu, o stradă cu un șir de magazine de-a lungul ei este mai interesantă și mai sigură de parcurs decât o stradă cu un calcan sau un teren gol. Spațiile accesibile au un rulaj mare al parcărilor și este ușor de tranzitat.

Întrebări de considerat pentru acces și conexiuni:

  • Poți vedea spațiul de la distanță? Este interioriul vizibil din exterior?
  • Are o conexiune bună cu clădirile adiacente sau este înconjurat de calcane? Locuitorii clădirilor adiacente folosesc spațiul respectiv?
  • Pot oamenii accesa ușor spațiul pe jos? Întâlnesc obstacole pe drum – sunt nevoiți să facă „slalom” printre mașini?
  • Te conduc trotuarele către și dinspre zonele adiacente?
  • Este adaptat și pentru persoanele cu nevoi speciale?
  • Te conduc drumurile din interiorul spațiului către locurile în care dorești să ajungi?
  • Pot oamenii folosi modalități diferite de transport -autobuz, tren, mașină, bicicletă, etc.- pentru a ajunge la spațiul respectiv?
  • Sunt stațiile de tranzit localizate convenient, în apropierea bibliotecilor, a poștelor, intrările parcurilor, etc.?

Confort și imagine

Parcul Bryant, New York

Dacă un spațiu este prezentabil-are o imgine bună- este cheia succesuui. Confortul include percepția asupra siguranței, a curățeniei, a existenței locurilor de stat – importanța dată oferirii oamenilor alegerea de a sta unde doresc este în general subestimată.

Întrebări de considerat pentru confort și imagine:

  • Oferă locul respectiv o primă impresie bună?
  • Sunt mai multe femei decât bărbați?
  • Sunt destule locuri de stat? Sunt poziționate convenabil? Au oamenii opțiunea de a sta în umbră sau la soare?
  • Este locul curat? Cine este responsabil de întreținere? Ce fac acești oameni?
  • Pare locul sigur? Există vreo prezență ce oferă securitate? Dacă da, ce fac acești oameni? Când sunt la datorie?
  • Fac oamenii poze? Sunt multe oportunități de a face poze valabile?
  • Domină spațiul autovehiculule în locul oamenilor sau îi încurcă în a accesa spațiul?

Funcțiuni și activități

Proiecție de film la Discovery Green, Houston

Activitățile constituie baza de funcționare a unui loc. A avea ceva de făcut oferă oamenilor un motiv de a veni în locul respectiv și de a se întoarce. Când nu este nimic de făcut, spațiul va fi gol și în general asta indică faptul că ceva nu funcționează optim.

Principii de reținut atunci când funcțiunile și utilizările unui spațiu sunt evaluate:

  • Cu cât mai multe activități au loc și cu cât mai mulți oameni au posibilitatea de a participa, cu atât mai bine
  • Există un echilibru între femei și a bărbați
  • Oameni de vârste diferite folosesc spațiul (pensionari și părinți cu copii tineri pot folosi spațiul ziua când alții lucrează)
  • Spațiul este folosit pe parcursul întregii zile
  • Un spațiu folosit atât individual cât și în grup este mai bun decât unul folosit doar individual. Înseamnă că există spațiu pentru a sta cu prietenii, are loc mai multă socializare și este mai distractiv
  • Ultimul factor determinant în succesul unui loc este modul în care este gestionat

Întrebări de considerat pentru funcțiuni și activități:

  • Este spațiul folosit de oameni sau este gol?
  • Este folosit de oameni de vârste diferite?
  • Este folosit de grupuri de persoane?
  • Câte activități diferite poți întreprinde în spațiul respectiv – oameni plimbându-se, mâncând, jucând baseball, șah, relaxându-se, citind?
  • Care părți sunt folosite și care nu?
  • Există opțiuni pentru lucrurile ce le poți face?
  • Există vreo prezență ce gestionează spațiul sau poți identifica pe cineva responsabil de el?

Sociabilitate

Centru imaginației în parcul Burnside, Providence

Este o calitate dificil de obținut, dar odată dobândită, e greu de pierdut. Când oameni văd prieteni, se întâlnesc și își salută vecinii și se simt confortabil să interacționeze cu străini, au tendința de a avea un simț al spațiului sau de a se atașa de comunitatea lor – și de locul care încurajează aceste activități sociale.

Întrebări de considerat pentru sociabilitate:

  • Este un loc pe care l-ai alege pentru a îți întâlni prietenii? Sunt alți prieteni în acel loc sau te întâlnești cu ei acolo întâmplător?
  • Sunt persoane în grupuri? Vorbesc unul cu celălalt?
  • Lumea se cunoaște după față sau după nume?
  • Își aduc oamenii prietenii și rudele pentru a vedea locul sau scot în evidență anumite trăsături cu mândrie?
  • Oamenii zâmbesc? Fac contact vizual unul cu celălalt?
  • Folosesc spațiul regulat sau este o alegere?
  • Este comunitatea de acolo reflectată de un mix de vârste și grupuri etnice?
  • Au oamenii tendința de a ridica deșeuri atunci când le văd?

Un spațiu public de calitate, ține cont de aceste trăsături. Un spațiu public de calitate ajută oamenii să se conecteze și să interacționeze, să formeze o comunitate mai unită. Un spațiu public de calitate reprezintă orașul care oferă calitatea vieții, orașul care este construit pentru oameni. 

Sursă: Archdaily 

 



Urban Talks Timișoara 2019

În 4-6 Octombrie, experți internaționali, primari, companii multinaționale, start-up-uri, specialiști în tehnologie și arhitecți vor face parte din ediția a cincea a Urban Talks, schimbând idei despre viitorul orașelor noastre.

Află mai multe pe urban-talks.com

PS: Abonează-te la newsletter-ul din josul paginii și vei avea 50% reducere la toate evenimentele noastre.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box