Viena este o capitală pionieră în introducerea conceptului de eliberare a orașelor de mașini. Încă din anul 2000 a fost creat cartierul Autofreie Mustersiedlung Floridsdor, unde utilizarea autovehiculelor a fost redusă la aproape zero.
În prezent, majoritatea oamenilor folosesc autovehiculele personale ca mijloc de transport principal, iar acest aspect s-a dovedit ca fiind unul nesustenabil, atât din punctul de vedere al combustibililor folosiți pentru care cererea se află într-o continuă creștere, cât și din punctul de vedere al atractivității unui oraș. Un număr ridicat de autovehicule aduce cu sine și o serie de probleme printre care se numără lipsa spațiului pentru acestea (străzile devin ”neîncăpătoare” și parcările insuficiente), poluarea fonică, dar și a aerului care scade calitatea vieții locuitorilor.
Astfel, numeroase municipalități alături de experți în mobilitate și urbaniști au început să caute încă de la sfârșitul secolului trecut soluții pentru a putea descuraja populația să utilizeze autovehiculul personal. Acest lucru a început prin a crea infrastructuri velo pentru a putea facilita transportul cu bicicleta, crearea de benzi unice pentru transportul în comun, dar au apărut și soluții mai radicale care presupun cartiere car-free.
Conceptul de car-free se referă la eliminarea totală sau parțială a mașinilor personale din zonele rezidențiale pentru a crește siguranța pietonilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții prin reducerea emisiilor de carbon și a poluării fonice, dar și prin a oferi locuitorilor alternative sănătoase precum mersul pe bicicletă pentru mobilitate. S-a dovedit automat că acele comunități care trăiesc în cartiere precum cele car-free au reușit să realizeze mai multe conexiuni cu oamenii care locuiesc în aceeași zonă, iar accidentele rutiere au fost eliminate în totalitate, ceea ce înseamnă un mediu sigur pentru copii.
Unul dintre cartierele reprezentative pentru acest concept car-free este Autofreie Mustersiedlung Floridsdor (AMF) care se află în capitala Austriei, Viena și a fost realizat la inițiativa lui Christoph Chroherr, membru în administrația locală, în anul 1994. Proiectul a fost finalizat în anul 2000 și se situează în districtul 21, Floridsdorf care se află în nord-estul Vienei și reprezintă un cartier rezidențial suburban. Complexul numără, în total, 244 de apartamente care pot fi închiriate, dar există și opțiunea de cumpărare, iar locuințele au o suprafață între 50 și 110 m2.
Printre principalele beneficii de care au parte locuitorii este spațiul liber rezultat în lipsa mașinilor și a locurilor de parcare, în locul acestora fiind amenajate spații de recreere și de joacă pentru copii, dar și clădiri cu funcțiuni diferite precum săli de fitness dotate cu saună, ateliere (tâmplărie, reparații pentru biciclete, etc.), spălătorii și magazine cu produse locale pentru a încuraja micii antreprenori. De asemenea, pe acoperișurile clădirilor au fost create mici grădini unde locuitorii se pot relaxa, astfel aceștia socializează între ei, iar legăturile create între vecini sunt mult mai strânse. Locuitorii sunt mult mai implicați în ceea ce înseamnă administrarea și îngrijirea spațiilor comune ale cartierului fiind implicați în acțiunile de îngrijire ale spațiilor verzi și ale locurilor de relaxare. Toate aceste lucruri au putut fi realizate prin economisirea a aproximativ 1,5 milioane de euro, buget care era destinat pentru amenajarea locurilor de parcare și a infrastructurii rutiere din interiorul cartierului.
Totuși, acest cartier este dotat și cu o parcare subterană care are, însă, o capacitate redusă de doar 24 de locuri de parcare. Ulterior, în cadrul unui sondaj intern, s-a dovedit faptul că locuitorii nu folosesc în totalitate locurile de parcare pentru autovehicule, ci unele sunt folosite pentru a putea parca într-un loc ferit bicicletele, motocicletele sau chiar echipamentele de menaj. Singurele mașini acceptate în acest cartier și care sunt staționate în parcarea subterană aparțin unei companii de car-sharing cu care cartierul a încheiat un contract de colaborare și care pune la dispoziție un număr redus de mașini pentru ca locuitorii să poată beneficia și de transportul cu autovehiculul. Conceptul de car-free este în totalitate respectat de locuitori deoarece la închirierea sau cumpărarea unui apartament în interiorul cartierului Autofreie Mustersiedlung Floridsdor în contract este specificat faptul că aceștia nu trebuie să aibă în proprietate un autovehicul. Acest lucru a fost acceptat de cei aproximativ 25% de locuitori care anterior au avut în proprietate o mașină la care au renunțat pentru a putea beneficia din plin de facilitățile unui cartier car-free.
Un factor important care a făcut ca municipalitățile să abordeze acest concept de oraș car-free este și viziunea sustenabilă în timp și reducerea impactului negativ asupra mediului înconjurător. Astfel, în cartierul AMF fiecare bloc este dotat cu panouri fotovoltaice cu ajutorul cărora se acoperă o parte din necesarul de energie electrică, însă este și folosit pentru sistemul de încălzire al apei în mare parte a anului. Atunci când randamentul acestora scade din cauza condițiilor meteo, încălzirea apartamentelor și asigurarea apei calde se realizează cu ajutorul apelor geotermale. Din acest punct de vedere cartierul este în același timp și unul eficient energetic, precum și prietenos cu mediul înconjurător prin reducerea dependenței de energie din sistemul central de furnizare.
Pentru mulți este greu de imaginat cum ar putea să ajungă la locurile de interes fără confortul automobilului propriu, însă acest cartier vienez beneficiază de o bună conectivitate cu restul orașului prin mijloace de transport în comun, dar și prin siguranța oferită bicicliștilor. Cel mai important mijloc de transport în comun, dar și cel mai apropiat este tramvaiul (liniile 25 și 26 din stația Fultonstraße) folosit de rezidenți pentru a putea ajunge la metrou (magistralele U1 și U6) care fac legătura rapid cu centrul Vienei. În același timp rezidenții preferă să utilizeze bicicleta pentru drumurile mai scurte către locurile de muncă, școală sau centre comerciale, ei beneficiind de o infrastructură velo bine dezvoltată. Datorită numărului ridicat de utilizatori ai bicicletei, pe întreaga suprafață a cartierului există spații de parcare pentru a facilita depozitarea acestora.
Cartierul Autofreie Mustersiedlung Floridsdor poate fi un bun exemplu pentru multe alte orașe care doresc să facă tranziția spre orașe verzi și sustenabile în care locuitorii sunt puși pe primul plan. Motivul principal este eliminarea autovehiculelor personale în detrimentul mijloacelor de transport în comun și al mijloacelor alternative de transport pentru a putea crește siguranța pietonilor, dar și pentru a limita efectele negative asupra mediului. Astfel apare întrebarea: de cât timp este nevoie ca marile municipalități să înceapă schimbarea mentalității de dezvoltare a orașelor pentru a putea îmbunătății calitatea vieții locuitorilor? Bineînțeles că această schimbare nu poate avea loc într-un timp scurt și există îmbunătățiri care pot fi aduse acestor concepte, însă acestea trebuie începute pentru a putea schimba abordările asupra dezvoltării urbane.
Surse foto: Wiener Zeitung, levegomunkacsoport, Wiwo
Articol realizat de Alina Dincă