O tehnologie care să folosească puterea bateriilor și super-condensatoarelor poate da mașinilor electrice ceea ce le lipsește în momentul de față. Reticența consumatorilor față de tehnologia mașinilor electrice este una evidentă azi, dar această nouă tehnologie le poate face mai performante, mai accesibile și mai de dorit pentru publicul larg.
Există deja vehicule electrice care folosesc tehnologia și se bazează nu doar pe o baterie pentru a oferi motorului puterea necesară, ci și pe o sursă secundară de energie, o piesă denumită super-condensator (sau super-capacitator). Bateria reprezintă o sursă care alimentează motorul în mod constant cu energie, iar super-condensatorul este capabil să elibereze în mod rapid o cantitate mare de energie.
Mai mult, super-condensatoarele pot fi încărcate mult mai repede, lucru care reprezintă un alt beneficiu deosebit de important, mai ales pentru sistemele de frânare recuperativă. Totuși, bateria poate stoca mult mai multă energie față de super-condensator. Având în vedere aceste avantaje și dezavantaje, inginerii lumii au încercat să creeze un sistem hibrid care să exploateze capacitatea de scurtă durată a super-condensatoarelor, dar care să folosească și puterea bateriei clasice.
Recent, compania NAWATechnologies din Franța a anunțat că a creat un astfel de sistem care poate dubla “raza” actuală a mașinilor electrice, permițând șoferilor să le conducă aproximativ o mie de kilometri cu o singură încărcare. Mai mult, compania anunță că reîncărcarea până la 80% din capacitatea maximă se poate face în doar 5 minute.
Bineînțeles, rămân încă multe probleme, legate în primul rând de felul în care energia este stocată de cele două piese – electricitate statică în cazul condensatorului și substanțe reactive în cazul bateriei. Totodată, rămâne de văzut dacă acest mecanism hibrid de stocare va putea să depășească performanțele bateriile Li-ion convenționale.
Alte avantaje ale tehnologiei sunt menţinerea performanţelor şi după încărcări repetate, impactul mai mic asupra mediului decât bateriile Li-ion şi absenţa metalelor rare din compoziţie. Totuși, frica cu privire la autonomia mașinilor, durata de încărcare și costul total îi face pe oameni să nu bage mâna în portofel încă.
Surse: TheEconomist, Automarket
Foto: TheEconomist, WorldofRenewables