Tehnologie și investițiile în sectorul IT sunt motoarele dezvoltării comunităților de peste ocean. Cum putem să adaptăm strategia și în zona carpatină? Make IT in Oradea își propune să accelereze generarea ecosistemului de start-upuri locale în industria tech și are o serie de soluții punctuale pentru a atinge acest obiectiv.
Industria global tech valorează 31.000 miliarde de dolari și este o piață în continuă expansiune. Câți din acești bani au fost investiți în România? Aproximativ 40 de milioane de dolari. Cei de la Make IT in Oradea cred că start-upurile sunt răspunsul pentru ca beneficiile industriei tech precum și câștigurile conexe să crească la nivel local și național. David Achim a găsit trei puncte forte pe care start-upurile le joacă în bunăstarea comunităților.
„Care e impactul tangibil al start-upurilor? Eu am identificat trei. Primul se referă la investițiile pe care start-upurile le atrag și apoi se răsfrâng în comunitate. În 2021, la nivel mondial suma investițiilor de tip capital de risc investită în start-upuri la nivel global a fost de 264 miliarde de dolari. În România, suma a fost undeva la 40 de milioane. O sumă puțin micuță, dar recuperăm. Pe locul doi, este crearea de locuri de muncă sustenabile. Putem să creăm locuri de muncă și creăm asta în Oradea, dar întrebarea este cum le creăm pe cele sustenabile, cele care vor exista și peste 20-30 de ani. Nu de mult, Elon Musk a anunțat că Tesla se gândește să construiască primul robot targetat către fabricile care vor să facă mici taskuri. Start-upurile dau oportunitate ecosistemelor să creeze aceste locuri de muncă sustenabile. New York este un case study foarte bun. Oradea rezonează foarte mult cu el pentru că multe din problemele pe care ei le-au avut acum 10 ani noi le avem astăzi și au reușit să le depășească pentru a ajunge pe locul 2 în Statele Unite ca ecosistem de start-upuri după Silicon Valley. Au reușit să creeze 600.000 de locuri de muncă în acest domeniu între 2006 și 2021. Al treilea punct este brandul de oraș. E un lucru care aduce plus valoare, îți atrage talentul, atrage oameni și comunități în jurul acestor start-upuri. Dacă ne uităm la istoricul dezvoltării ecosistemului de start-upuri din Oradea, începând din 1996 cu o companie, până în 2020 avem 22. Anul 2020 a fost interesat pentru că a fost și o primă investiție majoră primită de un start-up de tehnologie orădean. Start-upurile au 336 de angajați, 9 milioane de dolari în investiții atrase și exportă tehnologia în 19 țări”, spune David Achim, director executiv Make IT in Oradea.
Ce putem face pentru a încuraja crearea de start-upuri?
Rețeta propusă de Make IT in Oradea este destul de simplă: crearea de ocazii pentru networking între tinerii cu inițiativă, încurajare antreprenorilor prin finanțări și atragerea talentului către orașele care își doresc să devină incubatoare pentru zona IT.
„Misiunea noastră la Make IT in Oradea este să accelerăm această dezvoltare. Oradea are un ritm, un start-up la un an de zile sau ceva de genul acesta. Ne dorim să accelerăm ritmul și o facem uitându-ne la ce au făcut alții. Am pus trei lucruri care credem că ne vor ajuta. În primul rând, dobândirea abilităților și consolidarea comunităților. Facem asta prin competiții de pitching, workshopuri, mentorare și networking. Toate astea sunt integrate într-un program educațional Bright Labs Incubator, program în care intri cu o idee și în nouă luni ieși cu un MVP. Nu suntem axați pe o industrie deoarece vrem să tatonăm soluțiile și oamenii pe care îi avem în Oradea și cu care putem munci. În al doilea rând, oferim partea de finanțare și facilități finale cu finanțări de până la 50.000 euro per start-up și reduceri de impozit pe clădiri pentur companiile de tehnologie. În al treilea rând, ne referim la păstrarea și atragerea talentului. Foarte mulți tineri, liceeni deștepți care ar putea să creeze, pleacă din Oradea. Aici facem cât ține de noi, avem un program de burse pentru elevii claselor XI-XII, sprijin financiar pentru studenții care vin să studieze în Oradea la specializările de tehnologie, avem partea de comunitate unde îi integrăm pe cei care construiesc soluții și evenimente regulate pe care le organizăm. Ceea ce noi ne dorim și obiectivul nostru este ca până în 2040 să avem 100 de start-upuri în Oradea. Credem că e viabil, credem că se poate, vrem să muncim la acest goal pe care ni l-am propus. Stați aproape de noi să vedeți cum o ducem peste doi sau trei ani de zile”, a mai spus David Achim.
Vă invităm să urmăriți întreagă intervenție a lui David Achim, de la 3:00:00, împreună cu celelalte intervenții de la UrbanTalks Oradea.