home Regenerare Urbană Urbanism participativ la Reșița. Cum își doresc oamenii să arate inima cartierului?

Urbanism participativ la Reșița. Cum își doresc oamenii să arate inima cartierului?

UrbanizeHub, în parteneriat cu Primăria Reșița, a derulat un exercițiu de urbanism participativ prin care propunem un nou stil de viață pentru inima cartierului Govândari.

Reșița este un oraș tot mai prezent pe scena națională și un exemplu de bune practici pentru regenerare și mobilitate urbană. Municipiul derulează în acest moment un proiect pentru reintroducerea tramvaiului, fiind primul oraș din România care implementează un nou mijloc de transport ca soluție pentru mobilitatea urbană. Proiectul nostru s-a concentrat pe cartierul Govândari, în zona de legătură dintre Gara de Nord și Parcul Victoria și pe una dintre aleile orașului.

Prima fază a proiectului s-a referit la ascultarea vocii cetățenilor. Consultările publice au avut loc online, prin intermediul unor chestionare fizice completate de cetățeni și sub formă de interviuri pe stradă. 800 de reșițeni au răspuns acestui chestionar, jumătate fiind rezidenți aproape de Strada Progresului și ceilalți fiind cei care o utilizează ca simplă zonă de tranzit, de agrement sau lucrează în apropiere.

Printre principalele probleme reclamate de respondenți avem:

  • Lipsa spațiilor verzi destinate atât promenadei, cât și activităților sportive
  • Lipsa curățeniei
  • Accesul pietonal îngreunat
  • Lipsa spațiilor amenajate pentru copii
  • Locurile de parcare
  • Iluminatul precar
  • Zone puține de socializare sau desfășurare a unor activități culturale
  • Concentrarea funcțiilor comerciale, instituționale și comunitare în Centrul Civic

 

Cetățenii au setat prioritățile pe care le consideră vitale pentru această zonă. Cei mai mulți au spus că nu se simt în siguranță din postura de pietoni când trec strada din cauza lipsei de vizibilitate a trecerilor cauzată de mașinile parcate prea aproape. Zona din apropierea Pieței Sud ar trebui sistematizată în special din punctul de vedere al mașinilor parcate, parcarea Cinematografului Dacia ar trebui reamenajată, părinții își doresc să-și poată lăsa copiii la școală fără să îngreuneze traficul, oamenii își doresc ca viteza să fie redusă la 30 km/h și menționează ieșirea de pe Aleea Tineretului înspre Strada Progresului care este o provocare din cauza lipsei de vizibilitate.

Spațiul ar trebui să fie mai curat și mai verde, clădirile comerciale au nevoie de o cosmetizare, infrastructura pietonală și pentru biciclete trebuie pusă la punct și mai este nevoie de mobilier urban de calitate. Mergând înspre Gara de Nord, oamenii spun că au nevoie de mai multă lumină pe cele două poduri pentru a spori siguranța pentru cei care se deplasează către trenuri.

În privința dorințelor de petrecere a timpului liber (activități/ spații care nu există încă sau oferta este prea redusă), cei mai mulți au menționat mall-ul, urmat de bowling și escape room. În discuțiile cu tinerii au reieșit și următoarele nevoi:

  • Mai multe locuri amenajate în aer liber
  • Să petrec timpul într-o încăpere care nu este un restaurant, în timpul perioadelor reci ale anului
  • Să avem cât mai multe parcuri pentru adolescenți, cât mai multe locuri unde putem sta să nu mai stăm la colțuri de bloc
  • Să ne putem duce în parcuri nu de nevoie, că nu avem unde sta afară, ci de plăcere, să fie cât mai multe chestii noi in parcuri
  • Să mă plimb liniștită și seara, dar nu avem lumină
  • Să mergem într-un loc special pentru a ne face temele, a ne putea informa sau să avem un spațiu cu mai multe jocuri de societate care să ne ofere posibilitatea să ne petrecem timpul și altundeva decât la terase sau afară
  • Locuri de dans cu muzică bună

Reșițenii consideră că spațiul din fața Cinematografului Dacia poate fi valorificat mult mai bine, oferta HoReCa poate fi mult mai bogată, copiii au nevoie de zone de joacă dedicate și există suficient spațiu pentru amenajarea locurilor de calitate.

Plecând de la acest proces consultativ și ținând cont de dorințele cetățenilor, divizia de proiecte din cadrul UrbanizeHub a elaborat o propunere de amenajare a spațiului. Dezvoltarea zonele cu potențial de regenerare urbană din proximitatea activelor CFR se pliază strategiei de dezvoltare a orașului prin valorificarea terenurilor subutilizate, reamenajarea spațiilor publice reziduale, optimizarea legăturilor dintre gara centrală și principalii atractori inclusiv facilitarea conexiunilor pietonale/velo peste calea ferată.

De la intersecția Bulevardul Muncii-Strada Progresului până la Parcul Victoria, au fost propuse realizarea unor intervenții punctuale pentru a crea un coridor verde și sigur pentru pietoni, ce va încuraja micromobilitatea și va oferi contextul potrivit pentru ca afacerile locale să beneficieze de o arteră activă din punct de vedere comercial. Intervențiile propuse se vor focusa pe punerea în valoare a specificului urban existent și pe transformarea tramei stradale conform modelelor de bune practici și a principiilor mobilității urbane durabile (trotuare lărgite, piste de biciclete sigure, treceri de pietoni înălțate și semnalizate corespunzător etc).

Al doilea spațiu este reprezentat de Aleea Ineu, în prezent un spațiu neasumat de către rezidenții blocurilor. Vegetația este neîngrijită și nu există un element identitar caracteristic zonei. Se propune reconfigurarea circulației și diversificarea vegetației existente precum și inserarea unor elemente de mobilier urban ce permite transformarea caracterului zonei din tranzit în promenadă.

Ca urmare a implementării investiției, se preconizează următoarele rezultate:

  • Restructurarea urbană a unei zone cu funcțiuni diverse, în prezent neintegrate și necorelate urbanistic, inclusiv prin apariția de dotări noi și amenajări ale spațiului public;
  • Reorganizarea fluxurilor auto/pietonale și a locurilor de parcare de suprafață astfel încât să nu existe conflicte între utilizatori;
  • Redefinirea caracterului funcțional al întregii zone prin amplificarea funcțiunilor de agrement urban, cu accent pe calitatea ofertei de spații publice;
  • Amplificarea zonelor de spații verzi și dezvoltarea unor zone cu caracter de promenadă și de petrecere a timpului liber;
  • Conectarea spațiilor publice pentru a obține relații spațiale confortabile pentru utilizatori, un culoar verde și de mobilitate pentru pietoni și bicicliști și pentru alte forme de mobilitate ecologică individuală;

România are oportunitatea de a implica oamenii în co-designul orașelor. Comisia Europeană încurajează și sprijină activ proiectele de regenerare urbană care pornesc de la dorințele cetățenilor și avem deja create pachete legislative pentru conturarea proiectelor bazate pe comunitate. Așadar, sperăm să vedem acest gen de proiecte în cât mai multe orașe din România.

Mulțumim reșițenilor care s-au implicat în sondaj, asociațiilor de proprietari din zonă care au completat chestionarul, 5toGo Reșița și Primăriei pentru suportul acordat.




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.