In cadrul evenimentului Urban Talks de la Timișoara a fost anunțată înființarea Alianței Orașelor din Vest, o colaborare între Timișoara, Arad, Cluj și Oradea, prin care administrațiile locale vor încerca să lucreze la proiecte mari care vor avea impact asupra întregii zone de vest a României. Vezi mai multe aici: Proiect unic între orașele din Vest anunțat la Urban Talks
Multă lume din România a comentat negativ această formă de colaborare intre cele patru orașe din Vestul României: fie că se rupe România, fie că este o mișcare politică. Probabil lumea care a comentat nu știe că în luna septembrie o altă axă a fost înființată, Axa BBC : Brașov – București -Constanța.
De ce e nevoie de astfel de cooperări între orașe?
Cele mai mari opt orașe din România concentrează aproape 22% din populație și generează aproximativ 53% din PIB-ul țării, iar zece județe din cele 42 produc 70% din business-ul României şi au 80% din totalul angajaților din companii. Este clar că pentru a atinge un anumit nivel de dezvoltare, pentru a crește economic ca țară, trebuie să încurajezi și să stimulezi comunități și orașe.
- Cooperarea aduce dezvoltare economică și bunăstare
Conform Băncii Mondiale, concentrarea de populație şi învestiții în zona unor centre urbane poate fi valorificată mult mai eficient în urma interconectării lor. Astfel se creează zone urbane, cu statut de metropolă, ce își pot deservi mult mai bine cetățenii, printr-o dezvoltare economică nu doar uniformă, ci și accentuată. Interconectarea unor zone urbane aduce dezvoltare și pentru zonele rurale dintre ele. Astfel de asociații sunt destul de des întâlnite în lumea dezvoltată, variind de la regiunea Ruhr din Germania (cu orașe precum Dortmund, Bochum, Essen, Duisburg şi Düsseldorf în strânsă colaborare) până la BosWashMeg din S.U.A. (una dintre cele mai mari megalopolisuri din lume, care se întinde de la Boston la Washington D.C.)
2. Pentru a realiza macro proiecte de infrastructură
O conectivitate bună, aduce migrație, ceea ce produce dezvoltare. Cu cât unele orașe sunt conectate mai bine (tren, autostradă, bus) cu atât zonele respective vor crește mai rapid și vor atrage investitori. De multe ori unele macro proiecte de infrastructură sunt încetinite de unele structuri centrale, de resursele de finanțare, sau de lipsa de colaborare intre diferite administrații. O asemenea structură/alianță formată, ajută la doborârea acestor obstacole.
3. Atragerea de fonduri europene direct de la Comisie sau Banca Europeană de Investiții
Există fonduri oferite direct de Comisia Europeană sau BEI, însă din păcate România, din cauza slabei capacități administrative nu a reușit să finanțeze prea multe proiecte. Același lucru este valabil pentru planul Juncker de investiții, către care au fost trimise multe proiecte însă prea puține aprobate. O asemenea asociație de orașe poate veni cu propuneri concrete către Bruxelles și Luxemburg pentru a primi finanțare directă
4. Colaborare și schimb de experiențe
Schimbul de experiență, modelele de bune practici, cum să rezolve unele probleme apărute, cum să implementeze proiecte similare, toate acestea vor fi posibile într-o astfel de structură de 3, 4 sau 5 orașe (și nu doar orașe)
Mai multe despre Alianța Vestului
Ce își propune axa Brașov, București, Constanța?
Axa BBC a luat ființă în luna Septembrie, la Brașov, prin semnarea unui acord intre cele trei municipii ce vor colabora în domenii precum transportul, turismul, cel social şi cel al energiei. Unicitatea acestei axe este că leagă trei provincii istorice: Ardealul-Muntenia-Dobrogea. Fiecare dintre cei trei primari are anumite obiective prin semnarea acestui acord, însă obiectivul prioritar pare a fi Autostrada Comarnic-Braşov.
In cadrul lansării acestei axe, s-a discutat ca transportul rutier pe axa Bucureşti-Braşov şi Bucureşti-Constanţa să fie facilitat prin realizarea unei reţele de staţii de încărcare a maşinilor electrice. S-a vorbit de asemenea despre extinderea rețelei de autobuze turistice, pe rute dedicate, care să lege cele trei municipii, despre un centru de energie inteligentă care să deservească cele trei orașe, precum şi despre implementarea de proiecte de tip smart city.
Genul acesta de abordări colaborative intre administrațiile orașelor magnet și ale orașelor mai mici, nu poate fi decât benefic pentru cetățenii care trăiesc în aceste orașe, pentru românii care doresc să se mute in aceste orașe, sau pentru cei care trăiesc în zonele de proximitate. Această competiție intre cele două axe este in interesul cetățeanului și in interesul României. În urma acestor două axe, sperăm să apară și alte colaborări între Brăila și Galați, între Baia – Mare și Satu Mare, Deva, Hunedoara si Simeria, Suceava – Botoșani.
UrbanizeHub speră ca in cadrul următoarei ediții a Urban Talks, ce va avea loc la București in luna aprilie, să realizeze o masă rotundă cu primarii celor trei orașe, pe modelul dezvoltat la Timișoara, in luna Septembrie, pentru a realiza un dialog constructiv cu liderii din administrația celor 3 orașe și a vedea care este viziunea lor de dezvoltare pentru Axa Brașov-București – Constanța.
Grațian Mihăilescu are o experiență națională şi internațională de peste 10 ani în domeniul dezvoltării, comunicării, politicilor publice şi inovării. A studiat şi lucrat în Germania, Belgia, Italia, Ungaria, Serbia şi SUA, fiind bursier al Comisiei Europene, colaborând cu organizații ca Bancă Mondială, Guvernul României sau Adunarea Regiunilor Europene. Grațian este fondatorul UrbanizeHub o comunitate de oameni pasionați şi implicați, cu expertiză variată, oameni care vor să schimbe faţa oraşelor într-un mod SMART și sustenabil. UrbanizeHub este un laborator inteligent de inovare şi reprezintă o soluție de rezolvare a problemelor globale pentru comunitățile inteligente. #UHub organizează evenimente, lansează rapoarte şi studii şi oferă consultanţă pentru dezvoltare şi training pe inovare, creativitate, realizează intervenţii comunitare la nivel de CSR şi inovare socială.