Brandul de oraș este despre comunitate, nu despre logo

Ce contează pentru un oraș cu adevărat și cum se poate afirma în competiția pentru resursa umană? Felix Tătaru, președintele Institutului pentru Orașe Vizionare, a vorbit pe scena UrbanTalks despre cum un oraș poate pune în față ceea ce îl face special și de ce este mai important ce simte o comunitate despre sine decât percepția venită din exterior.

Comunitățile urbane au o poveste pe care dacă știu cum să o spună pot atrage reacții pozitive. Fie că vorbim de „a vinde” un oraș către potențiali investitori, turiști sau noi rezidenți sau de a crea o prezență în cercurile de decizie la nivel regional, național sau internațional, brandul de oraș trebuie să pornească de la ceea ce avem deja și cum putem să ne manevrăm resursele către cea mai eficientă cale de dezvoltare. Felix Tătaru are o activitate importantă în crearea de branduri pentru businessuri, produse și chiar politicieni, însă primul contact cu branduirea de oraș a fost cu Reșița.

Aveam să aflu acum câțiva ani că a te gândi, a facilita un proces despre o comunitate este mult mai greu. Să scoți la lumină povestea brandului unui oraș sau a unei comunități este mult mai complicat. Împreună cu Grațian Mihăilescu eram acum doi ani în Consiliul de brand Reșița. Cum ar fi să facem împreună un brand pentru orașul Reșița? M-am bucurat să văd că Reșița era mai înainte pe un slide ca primul oraș din România care reintroduce tramvaiul după revoluție și cumva am pus și noi umărul la povestea asta. A fost datorită unui primar inimos care a zis că anul următor se vor aniversa 250 de ani de când se face oțel la Reșița și o să comunice dar nu prea știa cum. Am primit invitația și am zis să intrăm în poveste. Ne-am trainuit și am început această călătorie. […] M-am bucurat foarte mult să văd că e despre oameni și că Grațian începe cu asta. În definitiv, o să spun un truism acum: calitatea vieții noastre este direct proporțională cu calitatea relațiilor cu oamenii din jurul nostru. Mergând puțin mai departe, ne dăm seama că dacă vrem să avem o viață mai bună ar trebui să vedem cu ce oameni interacționăm.Și ce să vezi? Interacționăm cu oameni în orașul sau comuna sau comunitatea în care noi locuim. In extenso, relația mea cu orașul în care locuiesc îmi influențează major calitatea. Orașul nu este ceva abstract, este o comunitate de oameni

Una dintre principalele provocări identificate de Felix Tătaru este schimbarea de mentalitate atât din partea aleșilor cât și din partea alegătorilor. Un primar peticitor nu va reuși niciodată să demareze procesele ce țin de schimbarea fundamentală a comunității sale. Dacă oamenii se așteapta ca în patru ani să aibă în plus o stradă asfaltată sau un loc de joacă mai nou, aceștia nu vor ajunge să trăiască în orașe cu o calitate a vieții mai înaltă decât cea pe care au avut-o părinții lor.

Definiția pe care o dau brandului este „ce simte omul”. Nu este „ce crede”. Majoritatea deciziilor de cumpărare nu sunt raționale. Sunt emoționale, oricât ne păcălim noi! Contează foarte mult ce simțim! Păi dacă asta contează, cum fac eu ca primar, lider de comunitate sau antreprenor să implic oamenii, să dezvolt comunități, să ne placă să fim împreună, să ne bucurăm de viață? Lucrurile astea sunt necesare pentru a nu ne bloca doar în ziduri. Plecăm de la povestea percepută. Avem o poveste concepută, hai să vedem unde am vrea să ajungem cu povestea asta, și mai apoi să vedem cum este ea trăită. Cam acesta ar fi jocul și este un cerc pe care trebuie să îl hrănim constant. Cum ne-am propus să facem asta? Noi la Institutul pentru Orașe Vizionare avem trei pași. Pasul 1, întrebarea cea mai grea „cine sunt?” are una și mai grea: „cine suntem?”. Dacă punem întrebarea cine suntem noi, românii, cred că începe să ne doară capul. Dacă punem întrebarea cine suntem noi, focșănenii pentru că sunt născut în Focșani, s-ar putea să pot spune mai multe lucruri și să fiu foarte relevant, cu istoric, cu lucrurile bune pe care le avem. Apropo de mentalitate, exact aceasta este provocarea noastră, să ieșim din mentalitatea  de gol, de reparator, noi tot timpul peticim și primarii sunt prinși în această capcană că până la următoarele alegeri trebuie să arate că au mai reparat o groapă sau ceva. Versus, mentalitea de plin. Hai să văd eu ce am cel mai bun la mine în oraș, cum pot dezvolta potențialul acestui oraș? Plec de la ce am cel mai bun, cu ce sunt diferit de alte orașe

Vă invităm să urmăriți pe larg intervenția lui Felix Tătaru la UrbanTalks accesând canalul nostru de Youtube.




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.