Pietonii și transportul public împart 20% din stradă, în timp ce mașinile personale ocupă majoritatea carosabilului. Se poate altfel? Despre mobilitatea activă și constrângerile în revoluția modului în care este perceput autoturismul în oraș ne-a vorbit Ruxandra Aelenei, lector la Universitatea de Științe Aplicate din Amsterdam.
Dacă ne gândim la un oraș ca un organism uman, putem spune că mobilitatea urbană este inima lui. Modul în care ne deplasăm de acasă la job sau să ne facem comisioanele zilnice are efecte puternice pentru acest organism. Primul indiciu cum că mobilitatea urbană dintr-un oraș nu este funcțională este mirosul din aer. Poluarea atmosferică ne afectează extrem de mult sănătatea, dar nu este singurul efect secundar al mașinilor. Timpul pierdut în trafic, chiar și ca pieton, nervii făcuți la volan, costurile întreținerii unei mașini și „maparea” mentală a locurilor de parcare sunt câțiva factori care ne extenuează. În acest caz, avem două opțiuni: avem mai mare grijă de „inima” orașului sau ne asumăm răul pe care i-l producem și suportăm consecințele.
De ce avem nevoie de mai puține mașini în orașele noastre? Când vorbim despre mașini, se știe că mobilitatea motorizată privată are efecte foarte rele asupra noastră, în special asupra sănătății, deoarece creează multă poluare a aerului, aglomerație, stres și are efecte foarte negative asupra mediului, cum ar fi efectele căldurii urbane. În același timp, știm că transportul activ și spațiile verzi din orașe asigură medii mult mai bune și, de asemenea, o sănătate mintală mai bună pentru noi. Întrebarea care rămâne este de ce avem atâtea exemple cu mașini și foarte multe benzi pentru mașini și nu suficiente exemple de străzi pentru oameni. Cifrele sunt și mai înfricoșătoare. 80% din spațiul rutier urban este ocupat cu mașina. Restul este împărțit între ciclism, mersul pe jos, micromobilitatea de orice fel și transportul public, în timp ce această proporție nu este aceeași, mașinile nu asigură deplasarea pentru 80% dintre oameni, ocupă doar 80% din spațiul rutier urban. Mașinile sunt parcate 90% din timp, așa că spațiul utilizat de ele nu este folosit pentru oameni. Sunt persoane care încă mai cred că a avea mașină, a folosi mașina și mai ales a fi pus la dispoziție un loc de parcare de către municipalitate este un drept. Nu cred că este un drept, cred că accesibilitatea este un drept. Cu toții avem dreptul de a avea acces la locuri de muncă, acces la sănătate, activități, școli și așa mai departe, dar nu avem dreptul de a deține o mașină sau un loc de parcare
În mod normal, primul instinct ar fi să fluidizăm traficul. Este adevărat că o mașină poluează mai mult cu cât merge mai încet sau stă blocată în trafic, dar ce ar fi dacă am avea o a doua opțiune? Transportul public de calitate rapid sau posibilitatea de a folosi bicicleta sau scuterul electric pentru mersul la serviciu pot să reducă din povara unui oraș. Totuși, este nevoie de niște măsuri drastice care nu pot fi luate fără a comunica eficient de ce este nevoie de a tăia o bandă alocată mașinilor și redistribuirea spațiului pentru alte scopuri.
Redistribuirea spațiului este un instrument foarte important. O vedem din nou și din nou. Luăm spațiu de la pietoni și îl dăm bicicliștilor, luăm spațiu verde și îl dăm pietonilor și așa mai departe, în timp ce redistribuirea spațiului înseamnă că luăm spațiu de la mașini și îl alocăm funcțiilor de care avem nevoie în orașele noastre. Întotdeauna vor exista reacții negative, așa cum am spus, este un subiect controversat. De cele mai multe ori, minoritatea gălăgioasă este împotriva acestui lucru și este, de asemenea, pentru că vine din ceva ce oamenii nu înțeleg. Este foarte important să ne uităm la restricții. Folosirea mașinii nu trebuie să fie atractivă, nu ar trebui să fie confortabilă, nu ar trebui să fie primitoare. Trebuie să ne uităm la modul în care facem alte opțiuni mai atractive
Revoluția în mobilitate este absolut necesară pentru a ne asigura că un oraș produce calitatea vieții și face pași concreți înspre a deveni neutru climatic. Pentru a reuși, este nevoie atât de angajamentul administrației publice locale cât și de suportul comunității.
Este esențial modul în care transmiteți mesajul oamenilor. Dacă sunteți în administrația publică sau vă angajați într-un astfel de proiect, nu argumentați niciodată împotriva mașinii, evidențiați toate beneficiile de a face schimbarea pentru oameni. Dacă ești simplu cetățean, întreabă-te mereu ce fel de oraș îți dorești. Vrem un oraș pentru oameni în care să auzim oamenii vorbind și râzând sau un oraș în care mașinile sunt regi și regine? Să încetăm să mai facem scuze și să trecem la schimbare
Vă invităm să urmăriți pe larg intervenția Ruxandrei Aelenei pe canalul nostru de Youtube. Pe această cale, dorim să mulțumim Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România, care a fost un partener activ în derularea acestui eveniment.