Căile ferate nefolosite sau slab utilizate au viitor! Mihai Danciu a vorbit la UrbanTalks Oradea despre planurile administrației municipiului bihorean legate de crearea unui sistem feroviar integrat, cu tren metropolitan, valorificarea patrimoniului deja construit și reducerea poluării cauzate de trafic.
În momentul de față, în Municipiul Oradea există un număr semnificativ de terenuri neutilizate sau slab utilizate pe care administrația încearcă să le readucă în circuitul urban. Mihai Danciu, arhitect și expert în regenerare urbană, a vorbit la UrbanTalks Oradea despre cum poate arăta un municipiu dacă va combina transportul feroviar, spațiul verde și mediul de business printr-un plan clar și bine gândit.
„Dorim să fim cât mai bine conectați cu mediul nostru înconjurător, să ne deplasăm cât mai repede între casă și locul de muncă sau zonele de interes unde ne petrecem timpul liber. De asemenea, dorim să vedem în jurul orașelor noastre o dezvoltare compactă, astfel încât terenurile să fie cât mai bine utilizate, să nu irosim ce avem ce avem mai valoros: teren încă neconstruit care poate să aducă un echilibru ecologic orașelor noastre. Putem să facem lucrul acesta doar dacă vom reuși să diminuăm expansiunea urbană necontrolată, să scădem emisiile de gaze cu efect de seră și să valorificăm toate oportunitățile pe care le avem. Ce ne interesează este cum reușim să creăm regenerare urbană în jurul gărilor, stațiilor de cale ferată și zonelor de infrastructură feroviară dispersată în jurul teritoriilor noastre. Trebuie să ne punem problema din mai multe categorii, prima este categoria teritorială, urmată de scara comunităților de care aparținem și scara gărilor în sine”, spune Mihai Danciu.
Ce oportunități sunt create odată cu creșterea mobilității feroviare?
Oradea are un potențial extraordinar care poate fi exploatat prin sistematizarea conexiunilor de cale ferată. Un alt subiect legat de mobilitate este facilitare de conexiuni peste calea ferată pentru a fluidiza traficul. Pe lângă aceasta, administrația are în plan și crearea unor bariere fonice acolo unde căile ferate devin factor de poluare deranjant pentru comunitate.
„Foarte mult timp, calea ferată a fost un element care a despărțit comunități. Mai ales în perioada modernă, mai ales prin infrastructuri extrem de ample cum ar fi triajele sau depourile, calea ferată a despărțit comunități. Noi ar trebui acum să le aducem împreună. La nivelul proxim al stațiilor de cale ferată, trebuie să ne punem problema modernizării, accesibilizării și extinderii spațiilor din jurul acestora. Stațiile în sine trebuie să fie unele noi, unele contemporane, care dacă au în patrimoniul lor clădiri istorice să le integreze și pe acestea în procesul de regenerare. Ne-am uitat asupra contextului nostru, județul Bihor. Rețeaua feroviară înseamnă câteva conexiuni de bază și conexiuni locale. Trecând către zona metropolitană, avem un plan de sistematizare care dincolo de înțelegerea de ansamblu a întregii zone și planificarea acesteia, introduce oportunități în acele noduri sau puncte de intersecție între calea ferată și noua rețea sistematizată a teritoriului după modelul orașului Chicago. Noi am amplasat câteva stații care ar putea să fie parte a unui tren metropolitan? De ce avem nevoie de un tren metropolitan? Ca localitățile din jurul municipiului Oradea să poată să aibă acces mult mai faci către oraș, dar și dinspre Oradea să te poți deschizi către teritoriul proxim”, a explicat Mihai Danciu.
Stațiile amplasate din 500 m în 500 m pot să asigure interschimburi la nivel cu centura și viitoarele conexiuni cu autostrada prin ajutorul unor servicii de tipul park & ride. Comunitățile periurbane vor putea să se deplaseze către orașul mare cu bicicleta și apoi să ia trenul pentru a ajunge în zonele de interes. Modelul propus de Mihai Danciu fost deja testat ÖBB-Immobilien și s-a dovedit un succes. Cu toate acestea, mecanismul funcționează printr-un top-down approach, de la poziția de conducere către comunitate. Cu toate acestea, Mihai Danciu spune că este posibil și reversul, adică totul să pornească din partea comunității: „Sunt trei pași care au la bază o Hotărâre de Guvern. În primul rând, ne referim la identificarea acestor bunuri care trebuie să facă obiectul schimbului, bunuri care sunt în domeniul public al statului și autoritățile locale le doresc. Al doilea pas, este să fie realizată o solicitare din partea Consiliului Local sau Consiliului Județean care este întemeiat pe un obiectiv de utilitate publică, deci un motiv foarte clar determinat. Al treilea pas este să fie realizată o Hotărâre de Guvern. Lucrul acesta se poate realiza când decizia privind reutilizarea acestor active feroviare vine de jos în sus”.
Vă invităm să urmăriți întreagă intervenție a lui Mihai Danciu, de la 1:11:00, împreună cu celelalte intervenții de la UrbanTalks Oradea accesând linkul de mai jos.