home Politici Urbane & Guvernanță, Proiecte & Orașe, Transport Mobilitate urbană în vreme de COVID-19 sau cum am învățat că “Da, se poate!”

Mobilitate urbană în vreme de COVID-19 sau cum am învățat că “Da, se poate!”

In urma cu o luna Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat COVID-19 pandemie globala iar in numai patru saptamani, au fost confirmate 1,7894,985 cazuri la nivel mondial. Unele tari au inchis granitele, altele au impus restrictii de calatorii iar pretutindeni au fost luate masuri de distantare sociala, toate acestea avand un impact puternic asupra mobilitatii urbane. 

Putem povesti zile intregi despre numere si efectele coronavirusului, insa un lucru e sigur – aceasta criza ne-a invatat cateva lectii:

  1. Putem lua masuri rapide pentru o mobilitate sustenabila? Da, se poate!

In timp ce mobilitatea rutiera, feroviara, aeriana este fortata sa scada, utilizarea bicicletelor creste considerabil, deoarece utilizatorii se tem de spatiile aglomerate ale transportului in comun, ale taxiurilor sau ale trotuarelor inguste. Ca raspuns al cresterii utilizarii bicicletelor, orase de pretutindeni propun sau iau in considerare infrastructuri temporare pe scara larga, pentru a sprijini cresterea traficului de biciclete. 

Spre exemplu, primarul orasului Bogota, Claudia Lopez extinde coridorul de 550 km deja existent, dedicat bicicletelor, cu inca 76 de km de infrastructura temporara pentru a preveni raspundirea virusului si a imbunatati calitatea aerului. 

“ Bicicleta, ca mijloc individual de transport, reprezinta una dintre cele mai igienice alternative de prevenire a virusului, in special in aceasta prima etapa preventiva in care se recomanda evitarea aglomeratilor“

Acelasi gen de abordare intalnim si in New York si Mexic, unde se propun 130 de km de infrastructura temporara pentru biciclisti, pentru a atenua riscurile utilizarii transportului public.

Berlin este un alt exemplu de urmat. Datorita raspundirii rapide a coronavirusului, multi locuitori aleg sa nu calatoreasca cu autobuizul sau cu trenul. Asadar, orasul a decis sa ofere in schimb access gratuit inchirierii bicicletelor pe o perioada de 30 de minute. Mai mult decat atat, noi piste de biciclete vor fi construite de-a lungul rutelor cheie ale orasului, pentru a asigura calatorii mai sigure pentru numarul crescut al persoanelor care circula cu bicicleta. 

Mai multe informatii pot fi gasite aici (in germana):

  1. Putem reduce nivelul poluarii intr-un timp scurt? Da, se poate!

Orașele din întreaga lume înregistrează niveluri record în ceea ce privește poluarea aerului.

Datorită măsurilor impuse în timpul pandemiei COVID-19, nivelurile NO2 – unul dintre principalii poluanți legați de trafic din orașele noastre – a scăzut considerabil. In Barcelona au fost inregistrate scaderi cu pana la 83% , in Madrid  cu pana la 73% iar un studiu realizat de Universitatea Politehnica de Valencia (UPV) estimează că scăderea medie a poluării aerului în marile orașe din Spania va fi de până la 64%.  ESA (European Space Agency), imagine inregistrata de satelitul Copernicus Sentinel -5P arata nivelul de poluare scazut din Europa.

 

Reduceri similare sunt raportate în multe alte orașe din Europa și din întreaga lume: nivelurile de NO2 in Milano si alte regiuni ale Italiei au scăzut cu aproximativ 40%  iar New York raportează o scădere cu aproximativ 50% a nivelurilor de monoxid de carbon.

  1. Solidaritate pentru prima linie si nu numai. Da, se poate! 

Pe langa panica, empatia si dorinta de a ajuta sunt deasemenea efecte ale actualei pandemii.  Observam pretutindeni o mobilizare incredibila, atat pentru grupurile de risc cat si pentru prima linie:

Barcelona a lansat un nou serviciu de „autobuze de solidaritate”, conduse de voluntari, cu scopul de a transporta, in siguranta,  pacientii externati, de la spitale la zone de carantina special amanajate (hoteluri, centre medicale sau alte cladiri transformate temporar cu acest scop). Sistemul este organizat astfel incat riscurile sa fie minime, autobuzele sunt dezinfectate in mod constant iar voluntarii poarta costume de protectie si sunt insotiti de personal medical.

Mai multe detailii puteti gasi aici

Companiile de taximetrie in Munich ofera personalului medical calatorii gratuite catre spitale iar Bogota asigura biciclete electrice pentru acestia. Incepand cu 27 martie, in Bogota, personalul medical a inceput sa primeasca biciclete electrice oferite de unul dintre operatorii de micromobilitate – MUVO – care a decis sa ofere cele 400 de biciclete disponibile personalului medical, pentru a usura mobilitatea pe timp de criza.

Ideea s-a nascut  in urma Hackton-ului  MOVID-19, un workshop intensiv virtual care a durat 4 zile, organizat de NUMO (New Urban Mobility Alliance) si Datasketch, in parteneriat cu organizatii regionale si internationale. Scopul Hacktonului a fost ca cei 44 de participanti sa gaseasca solutii alternative pentru mobilitate pe timp de criza. 

Londra

„ Not all heros drive to work” (Janette Sadik Khan – NACTO , National Association of City Transportation Officials)

Precum si in alte orase, traficul in Londra este restrictionat, ca masura pentru incetinirea raspundirii virsului. Pentru a se asigura ca personele din prima linie ajung in siguranta la lucru, orasul pune la dispozitie inchirierea bicicletelor timp de 30 de minute, asigurandu-se ca exista intotdeauna o aprovizionare regulata iar, angajatilor din domeniul sanatatii, li se ofera gratuit utilizarea bicicletelor electrice pe o perioada de 3 luni, pentru a raspunde rapid situatilor de criza.

Ceea ce descriem aici nu este o noutate. Multe dintre aceste masuri sunt promovate de ani de zile de catre ONG-uri si promovatori ai mobilitatii sustenabile, insa pana acum dificil de implementat. COVID-19 ne-a invatat ca totusi se poate!

Articol scris de Georgia Ion

Surse: The Guardians, BBC, Smartcityworld.net, Polisnetwork, Thecityfix.com, Esa.int, Bycs.org, Phys.com

Poze: Smartcitiesworld.net, Phys.org, Thecityfix.com

 




Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.