Mobilitatea urbană este mult mai sigură în orașele cu infrastructură dedicată utilizării bicicletelor, spun cercetătorii. Studiul s-a întins pe o perioadă de 13 ani și la un număr de 12 orașe metropolitane din Statele Unite ale Americii. Rezultatul este dincolo de orice dubiu: pistele de biciclete protejate au un impact serios în reducerea deceselor din trafic.
Universitatea Colorado Denver și Universitatea New Mexico au condus acest studiu. În cifre, cele două centre de învățământ au descoperit că orașele care au instalat protecții pentru pistele de biciclete și cele care au separat pistele de stradă și trotuarul dedicat pietonilor au cu 44% mai mică rata mortalității în accidentele din trafic.
Din 17.000 de decese și 77.000 de cazuri de răniri în accidente din orașe ca Denver, Portland, Dallas, Seattle, San Francisco, Kansas City și Chicago produse între 2000 și 2012, rezultatele studiului arată că delimitarea prin bariere a zonei pentru biciclete și a celei pentru autoturisme a condus la 44% mai puține decese pe drumuri și 50% mai puține răniri față de media accidentelor în orașele americane.
„Infrastructura pentru biciclete reușește să oblige șoferii să reducă viteza. Chiar și când un șofer lovește alt șofer, din cauza vitezei mici este mult mai puțin probabil ca accidentul să fie soldat cu un deces”, spune Wesley Marshall, co-autor al studiului.
În Portland (Oregon), procentul bicicliștilor a crescut de la 1.2% la 7% din 1990 până în 2015. Efectul asupra mortalității în trafic este scăderea cu 75% a ratei tragediilor. În orașele care au îmbunătățit infrastructura dedicată traficului pe două roți, amintim Seattle, San Francisco, Dever și Chicago, accidentele mortale au scăzut în procente de la 60% până la 38%. Totuși, există și exemple de „așa nu”. Delimitarea pistelor față de benzile de circulație s-a făcut cu piloni din diferite materiale. În Denver există porțiuni unde pilonii din plastic sunt plasați la o distanță prea mare și permit șoferilor să parcheze pe pistă, astfel forțând bicicliștii să iasă pe stradă. Studiul mai arată că pistele marcate doar prin vopsea oferă un fals sens al siguranței și nu contribuie în niciun fel la reducerea accidentelor.
Orașele din România au făcut deja demersuri pentru a încuraja mobilitatea pietonilor și bicicliștilor. Exemple demne de menționat la acest capitol sunt Cluj, Timișoara și Oradea. În acest sens, UrbanizeHub pregătește un proiect alături de alți 18 parteneri europeni pentru siguranța pietonilor și a bicicliștilor.
Surse foto: Victoria BUZZ, TY Lin, Bike Portland
Articol preluat din StreetBlog USA