home Comunitate, Orașele Viitorului, Proiecte & Orașe Turbo Moldova sau cum renaște o zonă cu potențial

Turbo Moldova sau cum renaște o zonă cu potențial

De ce orașele din Moldova pot deveni printre cele mai performante din UE în următorii zece ani, este întrebarea la care încercăm să răspundem în cadrul acestui editorial. 

Niște oameni deștepți au spus la un moment dat că singurul lucru cert pe care îl știm despre viitor, este că va fi diferit. Înainte de acești oameni deștepți a fost Karl Popper (și înainte de Karl Popper probabil că a fost alt geniu pustiu), care a spus că nu putem anticipa viitorul pentru simplul fapt că nu știm ce tehnologii vor defini acest viitor – și dacă am ști tehnologiile ce vor defini lumea de mâine, nu ar trebui să așteptăm până atunci să le inventăm, ci le-am inventa acum. Nimeni nu anticipa in 2000, de exemplu, că viața noastră se va învârti atât de mult în jurul telefoanelor noastre – care, bineînțeles, sunt acum și televizor, și ziar, și mecanism de socializare, și agent de călătorii, și calculator, și, și, și.

Ca atare, faptul că o să vorbim despre Turbo-Moldova aici trebuie văzut ca un exercițiu de visat cu ochii deschiși, nu ca o încercare de a prezice viitorul. Pe date, Moldova stă prost. Dacă, per ansamblu, România are acum un PIB pe cap de locuitor (PPS) la 70% din media europeană, Regiunea Nord-Est este la numai 44% din media europeană. În mod evident, mai este mult de lucru. Partea bună este că dacă în 2007, când am devenit membrii UE, zona de Nord Est era cea mai saracă zonă din Uniune, după mai mult de zece ani, zona Moldovei a trecut în fața unor zone din Polonia de Est și a unor zone din Bulgaria.

Moldova are însă niște atuuri imbatabile, ce îi vor permite, credem noi, să facă un salt considerabil în anii următori. Aceste atuuri sunt: 1) capitalul autohton; 2) implicarea socială; 3) inovația. O să dicutăm în mai mare detaliu aceste atuuri mai jos.

Capitalul autohton. Motivul principal pentru gradul de dezvoltare mai scăzut al Moldovei în momentul de față ține de distanța față  de piețele vest-europene și distanța față de București (cea mai mare piață internă). Dacă vă uitați cum sunt distribuiți investitori străini pe teritoriul României, veți vedea că estul și sudul României sunt cele mai văduvite zone. Firmele străine au venit în principal în vestul României și în București. Pe măsură ce piața bucureșteană a devenit mai saturată, investitorii au început să se orienteze în jurul Bucureștiului, cu beneficii pentru toate județele din jur. 

În Moldova, principalele investiții străine s-au făcut în Iași și Bacău, restul orașelor din regiune fiind relativ văduvite. În lipsa unei prezențe puternice a capitalului străin însă, au început să se dezvolte firmele românești. Iar, dacă vă uitați la cele mai mari firme create în România după 1989, veți vedea că bună parte din ele sunt din Moldova. Branduri precum Iulius Group, UMB, Dedeman, Blue Air, sau Betty Ice, sunt printre cele mai mari și mai importante firme românești, și toate au fost pornite într-o regiune ce nu a dus-o fantastic din punct de vedere economic. Pe lângă aceste firme mari, mai există o pleiadă de firme mai mici, ce așteaptă să scoată capul la suprafață. Pe termen lung, prezența unor firme autohtone puternice poate deveni un avantaj comparativ, ce va permite Moldovei să crească mai trainic. Iar până vor fi finalizate primele autostrăzi și drumuri expres care să lege Moldova de Vest și de București, probabil vor mai apărea câteva firme de renume în Moldova.

Implicarea socială.  Modul în care o țară sau regiune se dezvoltă ține și de cultura locală, și aici Moldova, are un atuu aparte – oameni inimoși. Dacă vă uitați la firmele mari din Moldova, veți vedea că toate se gândesc mai departe de profitul imediat. Iulius Group, de exemplu, se axează numai pe proiecte de regenerare a unor zone din interiorul orașelor (nu construiesc niciodată la periferie), și elemente centrale în proiectele lor sunt spații publice deschise întregii comunități, nu numai celor ce vin la lucru/cumpărături/hotel. UMB este recunoscută ca una din cele mai performante firme pe construcția de drumuri și poduri ce lucrează  la o calitate de top. Dedeman, este de departe, cea mai mare firmă de bricolaj din România, pentru că a știut să livreze calitate și pentru că încearcă mereu să ajute la dezvoltarea comunităților unde sunt prezenți (donează mult în fiecare an pentru o multitudine de proiecte sociale). Blue Air a fost prima companie aeriană ce a încercat în anii trecuți să opereze curse interne între orașele secundare, cu zboruri pe ruta Iași-Cluj-Timișoara, și legături cu Constanța în sezonul estival. De asemenea, datorită Blue Air, Aeroportul Bacău este dintre cele mai dinamice din România – peste Constanța, Oradea sau Târgu Mureș, care, ar fi trebuit să aibe o performanță mai bună.

Inovația. Iașul a ajuns deja în top 5 la nivel național în ceea ce privește salariul mediu. Construind pe un mediu universitar performant, Iașul a atras și creat o serie de firme cu valoare adăugată mare, ce vor face din capitala Moldovei unul din cele mai performante orașe din România. Iulius Group dezvoltă, chiar în aces moment, cea mai mare clădire de birouri hi-tech din afara Bucureștiului, și bună parte din suprafață este deja pre-închiriată.

 

IT-ul autohton (Code 932, Made in Iasi)  ține piept cu succes corporațiilor care au venit la Iași, iar efervescența asta din domeniul IT se regăsește și în vibrața orașului. Tot la Iași, o să găsiți o societate civilă dinamică și diversă, ce inovează pe mai multe paliere. De exemplu, colegii de la CIVICA au pornit un proces de planificare strategică colaborativă (vedeți aici: https://www.solutiicolaborative.ro/), ce pune bazele pentru regândiri a modului în care sunt elaborate strategiile de dezvoltare – cu potențial impact global.

Dar veți găsi nu numai în Iași idei inovative. La Roman, Primăria a dezvoltat, cu fonduri europene, o micro-hidro-centrală, ce asigură necesarul de electricitate pentru tot sectorul public din oraș. Suceava este primul oraș din România cu flotă de transport public formată integral din autobuze electrice.  Piatra Neamț are RubikHub o comunitate de tineri activi care oferă educație în domeniul antreprenoriatului, nu doar pentru Moldova, ci pentru întreaga Românie.  Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est este printre cele mai performante din țară – cu birou propriu la Bruxelles, cu birou de atras investitori, și printre puținele ADR-uri ce au priceput cât de importante sunt orașele și zonele urbane pentru dezvotlarea regiunii.

Cum va arăta Moldova peste 10 ani, rămâne de văzut. Noi spunem însă că are deja motor turbo și benzină de calitate – îi lipsește numai scânteia care să pornească motorul ăsta.

Poză: Kayak, Civica




Alăturându-te comunității de urbanizeri, primești acces gratuit la 2 rapoarte UrbanizeHub.

Te vom ține informat în legătură cu cele mai noi idei, proiecte și opinii despre orașele viitorului și dezvoltarea urbană durabilă.
Trimițând acest formular sunteți de acord cu Politica de confidențialitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − 6 =

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box