home Politici Urbane & Guvernanță, Transport Noi standarde în mobilitatea urbană

Noi standarde în mobilitatea urbană

Una dintre principalele provocări cu care se confruntă marile orașe europene este mobilitatea urbană durabilă. Aceasta chestiune reprezintă un subiect de îngrijorare pentru un număr considerabil de cetățeni ai Uniunii Europene. Creșterea economica, poluarea redusă a mediului precum și sănătatea personală sunt doar câteva dintre domeniile care ar beneficia de pe urma unei mobilități urbane sustenabile. În acest sens, Comisia Europeană a dezvoltat recent o serie de indicatori pentru măsurarea nivelului de mobilitate urbană în orașele noastre.

Mobilitatea urbană se referă la ușurința cu care oamenii se pot deplasa între destinații din zonele urbane cu ajutorul rețelei si al serviciilor de transport disponibile. Din 2013 până în prezent, Comisia Europeană a alocat tot mai multe fonduri transportului urban curat. În același ani, instituția a publicat “Pachetul privind mobilitatea urbană”. Astfel, aproximativ 13 miliarde de euro au fost alocați acestui domeniu pentru perioada 2014-2020. În ciuda acestor progrese financiare, gestionarea mobilității urbane rămâne o provocare importantă pentru zonele urbane.

Anumite surse afirmă că nu s-a concretizat nicio schimbare radicală în ceea ce privește mobilitatea urbană durabilă. De exemplu, calitatea aerului s-a îmbunătățit în numeroase noduri urbane, însă poluarea continuă să depășească pragurile de siguranță. În cadrul efortului de îmbunătățire a măsurilor de mobilitate urbană, Comisia Europeană a lansat indicatorii SUMI – Sustainable Urban Mobility Indicators. Acești indicatori sunt aplicabili tuturor orașelor din Uniunea Europeană. 

Scopul indicatorilor este acela de a promova și de a permite o evaluare a sistemului urban de mobilitate conform unor standarde. De asemenea, îmbunătățirile generate de implementarea unor politici de mobilitate pot fi măsurate. Există, așadar, un set de 18 indicatori, dintre care amintim câțiva: accesibilitatea transportului public pentru diferite grupuri sociale, poluarea aerului, numărul deceselor rutiere, emisiile de gaze cu efect de seră, congestionarea traficului, eficiența energetică, timpul de deplasare al navetiștilor etc. 

Lista completă a indicatorilor poate fi consultată aici.

Indicatorii sunt complementați de un “custom-made benchmarking tool” – un instrument de evaluare comparativ și personalizat. Împreună, acestea reprezintă o modalitate eficientă și utilă pentru monitorizarea, cât și evaluarea implementării Planurilor de Mobilitate Urbană din orașele dumneavoastră. 

SUMI este un proiect testat deja în numeroase orașe europeme. Indicatorii au fost aplicați în evaluarea a aproximativ 50 de orașe din fiecare stat membru al Uniunii Europene. Din România, au participat la această evaluare: Arad, Oradea și Timișoara. 

Premisa dezvoltării acestui set de indicatori este că centrele urbane au nevoie de un set de indicatori, care să fie universali – acceptați și utilizați de toate municipalitățile Uniunii Europene. Astfel, mobilitatea urbană poate să fie măsurată la fel peste tot – factori precum dimensiunea localității sau caracteristicile sistemului local de mobilitate își pierd importanța în fața acestei standardizări. Acest lucru permite o analiză universală corectă. 

Puteți să aflați mai multe urmărind prezentarea coordonatorului proiectului SUMI – Marcel Braun (Rupprecht Consult Koln). Această prezentare va avea lor la Urban Mobility Days 2020, din 30 septembrie, în cadrul sesiunii “Mobility management: what does it mean?” (ora 15 EET). Înscrieți-vă pe http://www.eumd.org/. Mai sunt doar câteva locuri disponibile!

Poze: TheAgilityEffect, ConnectedAutomatedDriving, WRI

Surse: CurteaEuropeanadeConturi, EUMD, ComisiaEuropeana




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 − 2 =

Rǎmâi conectat cu UrbanizeHub și profitǎ de reduceri la evenimentele noastre, abonându-te la newsletter.
Holler Box